A
U upa skrev:
Det låter inte så bra för mina planer.. Tänker försöka borra invändigt med ett 100mm borr i ett dn115 rör. Jag har förhoppningar att lerväggen ska ge med sig så röret går ner..

Hoppas de blir bra tillslut när ska du ge dig på det igen?


Fick höra en rolig sak, hörde av min närmsta granne att grannen bredvid (40meter bort) hade nästan precis med gjort en filterbrunn. Han vattnar ju så antar det gick bra.

men hade varit intressant att veta hur långt han gått ner och hur många filterrör han använder :)

även vad han fått ut L/min. Tror ja ska höra mig för men jag kan ha helt annan mark fast det är så nära väl?
 
  • Gilla
fizz och 2 till
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hoppas de blir bra tillslut när ska du ge dig på det igen?


Fick höra en rolig sak, hörde av min närmsta granne att grannen bredvid (40meter bort) hade nästan precis med gjort en filterbrunn. Han vattnar ju så antar det gick bra.

men hade varit intressant att veta hur långt han gått ner och hur många filterrör han använder :)

även vad han fått ut L/min. Tror ja ska höra mig för men jag kan ha helt annan mark fast det är så nära väl?
Köpte borr samt muff idag och hoppas få det svetsat i morgon och om det blir så och inte himlen ramlar ner så ger jag mig på det direkt.
Det kan såklart skilja väldigt mkt på lagren i marken men betydligt mer troligt att ni har liknande förutsättningar. Jag skulle absolut höra med honom för att få en fingervisning av vad man kan förvänta sig. (y)
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Shirack skrev:
Hoppas de blir bra tillslut när ska du ge dig på det igen?


Fick höra en rolig sak, hörde av min närmsta granne att grannen bredvid (40meter bort) hade nästan precis med gjort en filterbrunn. Han vattnar ju så antar det gick bra.

men hade varit intressant att veta hur långt han gått ner och hur många filterrör han använder :)

även vad han fått ut L/min. Tror ja ska höra mig för men jag kan ha helt annan mark fast det är så nära väl?
Gissa vilken pluncher som varit där :) vet dock inte djup och antal sektioner med filter men kan kolla upp
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Ni verkar vara ett helt gäng där ni bor som har eller håller på eller ska mecka filterbrunn :)
Det är inte så att ni smygborrar olja? I WANT MY CUT isf! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
upa och 3 till
  • Laddar…
A
F fizz skrev:
Gissa vilken pluncher som varit där :) vet dock inte djup och antal sektioner med filter men kan kolla upp
aha, världen är för liten hehe :)
 
Idag tänker vi alla på @upa som kämpar med leran :)
 
  • Gilla
upa och 4 till
  • Laddar…
F fizz skrev:
Idag tänker vi alla på @upa som kämpar med leran :)
Tack snälla!:D
 
  • Gilla
fizz
  • Laddar…
Here we go...
Nyss svetsat rör mot gräs som del av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 3 till
  • Laddar…
Har nu testat och röret sjunker sakta men även väldigt osäkert..:crysmile: Det enda sättet jag orkade vrida och lyfta på var att ”a’la Fizz style” ställa mig uppe på stupstocken. I alla fall så har rören sjunkit ca 25-30 cm på 45 min hårt arbete. Det här ska nog gå vägen men med betydligt mer jävla anamma än vad jag trodde från början.
Mäter noga hur långt ner jag är med borren så inte hela borren kommer under röret. Tänker att om jag skulle lyckas komma snett så lär jag aldrig få upp det igen..? Vad tror ni? Är jag ”nervig” i onödan..?
Stort borrspiral täckt av lera i en trädgård, försjunket i marken, omgivet av gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Kul att du är igång och det verkar fungera!
Men vilken sörja..

Nej jag tycker du gör rätt och play it safe.

Hoppas "bara" att det är ett par meter lera. Då ska du "bara" balansera på stuptocken i drygt 8 timmar ;)

Tillägg: har du testat att plunscha typ varannan gång?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
U upa skrev:
Har nu testat och röret sjunker sakta men även väldigt osäkert..:crysmile: Det enda sättet jag orkade vrida och lyfta på var att ”a’la Fizz style” ställa mig uppe på stupstocken. I alla fall så har rören sjunkit ca 25-30 cm på 45 min hårt arbete. Det här ska nog gå vägen men med betydligt mer jävla anamma än vad jag trodde från början.
Mäter noga hur långt ner jag är med borren så inte hela borren kommer under röret. Tänker att om jag skulle lyckas komma snett så lär jag aldrig få upp det igen..? Vad tror ni? Är jag ”nervig” i onödan..?
[bild]
Hade varit ytterst försiktig med att få borret helt under röret, känns som om man är rökt om det händer.

Stod att det var 2 meter lera men håller mina för att det är mindre hos dig.

Edit: som @TotalControl skriver så tror jag det kan vara värt att testa med pluncher lite då och då.

Keep up!
 
  • Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att det är en riktigt cliff hanger :)
 
  • Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Kul att du är igång och det verkar fungera!
Men vilken sörja..

Nej jag tycker du gör rätt och play it safe.

Hoppas "bara" att det är ett par meter lera. Då ska du "bara" balansera på stuptocken i drygt 8 timmar ;)

Tillägg: har du testat att plunscha typ varannan gång?
Körde på några timmar till med diverse strul som fick läggas tid på och fixas efterhand. Iaf så slutade röret att sjunka efter en tid även om borren fortsätter neråt. Röret har totalt sjunkit ca 50 cm. Nu ligger jag på gränsen att borren ska komma under röret helt så har försökt ”fila” i kanterna för att få det att sjunka men ingen lycka. Jag misstänker att lerkanten är för stark och orkar bära upp det hela. Jag har plunchat ett par gånger efter att borren varit ner för att ”städa ur lite” små klumpar med lera. Som ”tur” var kom det gäster och ville ha kaffe så kroppen fick lite välbehövlig vila... Det här var banne mig riktigt tungt arbete så nu håller jag kväll med lite gräsklippning och annat istället. Skynda långsamt är nog modellen så bättre ladda batterierna och nya tag i morgon.

Har lite funderingar på hur man ska attackera det hela i morgon och tar tacksamt emot ev. idéer ni har.
Tankar jag har själv är att lägga på ännu fler plattor för att öka vikten och ändå våga ställa sig uppe och vingla vidare. Alternativt (eller i kombo) försöka tillverka ett verktyg (liknade det borr TotalControl länkade) av en stump blårör som är precis så stort att det får plats i hålet som man kan ”fila lite på lerkanten med men utan en skarp kant som kan fastna under röret.
Skulle jag få det att sjunka behöver jag även köpa någon meter blårör till så jag kommer djupare så har mina farhågor att det kommer gå långsammare än jag önskar i morgon oxå.. Tja.. Rom byggdes inte på en dag och tydligen grävdes det inte någon brunn i Viby på den tiden heller..
 
  • Gilla
Rigor och 2 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste säga att det är en riktigt cliff hanger :)
Clay hanger..
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Väl kämpat. Ja testa mer vikter. Du kan hänga på en 400kg i alla fall som någon slags gräns jag har läst. Det kan hjälpa.

Ja det här kommer du fixa. Jag skulle testa vikter i morgon för att se. Blir det inte bättre så skulle jag ta ett steg tillbaka för att inte ruttna och klura ut just på ett annat gear.
De jag kan hitta är just den där "vispen" till borr när det nämner lera.

Går inte göra något åt saken nu men jag stör mig lite på muffrören :/. Kan det tänkas vara muffen på sumpen som har kommit ner i leran nu?
 
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.