A
Maxwells demon TotalControl skrev:
Väl kämpat. Ja testa mer vikter. Du kan hänga på en 400kg i alla fall som någon slags gräns jag har läst. Det kan hjälpa.

Ja det här kommer du fixa. Jag skulle testa vikter i morgon för att se. Blir det inte bättre så skulle jag ta ett steg tillbaka för att inte ruttna och klura ut just på ett annat gear.
De jag kan hitta är just den där "vispen" till borr när det nämner lera.

Går inte göra något åt saken nu men jag stör mig lite på muffrören :/. Kan det tänkas vara muffen på sumpen som har kommit ner i leran nu?

Skulle ju va en möjlig ide att det är muffen... såg nu att de jag beställt också verkar ha muff eller ”krage” eller ej helt släta eller vad man ska kalla det.. tror också på mer vikter, såg någon video på youtube där en gubbe började med stenplattor tror jag och sluta med två stora soptunnor med okänt innehåll...

Redigerat:
  • Gilla
upa
  • Laddar…
Väl kämpat. Ja testa mer vikter. Du kan hänga på en 400kg i alla fall som någon slags gräns jag har läst. Det kan hjälpa.

Ja det här kommer du fixa. Jag skulle testa vikter i morgon för att se. Blir det inte bättre så skulle jag ta ett steg tillbaka för att inte ruttna och klura ut just på ett annat gear.
De jag kan hitta är just den där "vispen" till borr när det nämner lera.

Går inte göra något åt saken nu men jag stör mig lite på muffrören :/. Kan det tänkas vara muffen på sumpen som har kommit ner i leran nu?
Ahh.. Perfekt info @TotalControl. :ok: Förstår jag infon rätt så pallar gängor och rör att jag lägger på upp till 400kg vilket skulle innebära ungefär det dubbla vad jag vågat hittills.
Ja, det är den där vispen jag tänker på när jag vill leka verktygsmakare.. Gillar inte riktigt att jag inte har tillgång till egen svets. Skulle varit betydligt enklare att mecka ihop ngt stabilt då.
Muffen... Hmmm... Jaaa..:thinking: Det är ju faktiskt inte omöjligt.. Har ju (fasad) sump på 75 cm och tänker man att röret gått ner några cm i leran innan det tog stopp första gången och nu har det sjunkit ytterligare 50 cm (samt kanske lite felberäkning var jag varit exakt) så kan det ju vara så att det nu är muffen som spökar.. Vilket ju känns surt då kanske problemet varit mindre om jag beställt rätt (TNA) men samtidigt lite bra då det finns en ev förklaring varför det bråkar.

Ja exakt. Är det jag har läst. Finns de som har hängt på ännu mer.

Som Shirack nämner så finns det en på YouTube som använder trädgårdskärl med vatten. De ligger på säkert minst 200 liter styck.

Jag tror faktisk att du kommer få ner röret mer med mer tyngd. Är ju bara en friktion att övervinna. Hoppas det är tillräckligt för att komma förbi till snällare fraktioner.

• Gilla
upa
  • Laddar…
A
Ja exakt. Är det jag har läst. Finns de som har hängt på ännu mer.

Som Shirack nämner så finns det en på YouTube som använder trädgårdskärl med vatten. De ligger på säkert minst 200 liter styck.

Jag tror faktisk att du kommer få ner röret mer med mer tyngd. Är ju bara en friktion att övervinna. Hoppas det är tillräckligt för att komma förbi till snällare fraktioner.

Va de inte någon här som lyckats få ner med muff? Borde ju inte gå att sälja om det är helt omöjligt tycker man, blev själv lite nervös nu då jag beställde med muff då det va de ända som fanns hemma.

Shirack skrev:
Skulle ju va en möjlig ide att det är muffen... såg nu att de jag beställt också verkar ha muff eller ”krage” eller ej helt släta eller vad man ska kalla det.. tror också på mer vikter, såg någon video på youtube där en gubbe började med stenplattor tror jag och sluta med två stora soptunnor med okänt innehåll...
Vi får se muffen som en möjlighet att bygga karaktär och muskler till strandsäsongen @Shirack..
Har oxå sett en video med en gubbe som fyller tunnor med vatten som vikt.
Kan tipsa dig (och andra som ska gräva) om att inte spänna stupstocksröret så hårt på röret under. Jag spände det ganska hårt för att minska vingligheten Och när jag sen var tvungen att tillfälligt ta av den satt den som berget så jag gängade av ett par rör ner i stället.. Fanns ingen plats att hålla emot så jag chansade och tog upp där det lossnade. Fixade vad jag behövde och med lite mulle-meck fick jag gängorna att hitta rätt nere i djupet igen..

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag har muff på mina rör(om ni menar att dom inte är släta), förstår inte problemet :cool:

• Gilla
upa och 2 till
  • Laddar…
Jag har också ”muff” på mina rör. Inga som helst problem att få ner.

Hur långt borrade du med jordborr och vilken storlek innan du började stoppa ner filterrören?

• Gilla
1
  • Laddar…
Finns de möjlighet att få upp rören igen och kanske borra med 150mm i foderröret så långt att man kommit förbi leran. Och där efter sänkt ner de blåa filterrören?

Enterprise
Hallå alla!

Har blivit med torp på närkeslätten där det finns en grävd stensatt brunn på cirka 3,5m. Mitt i denna finns det ett rör som försvinner ner i underjorden. Förre ägaren/arvegods etc. som aldrig har bott där uppger, utan att förbinda sig till något, att han minns något om de hade djupborrat i befintlig stensatta brunnen.

Nu har vi pumpat ur den och det stämmer att det sitter ett rör där som ni ser på bilden. Men jag ifrågasätter att detta är någon typ av djupborrning utan funderar på om det kan vara en nedtryckt spetsbrunn av något slag.

Vad säger expertisen tro? Någon typ av borrning eller spetsbrunn? Eller är det någon annan variant kanske?

Stensatt brunn med synligt rör som sträcker sig nedåt, halvt dolt av vatten och en blå pump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en stensatt brunn med synligt rör som går ner i djupet, omgiven av stora stenar och vatten längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H holgersson skrev:
Finns de möjlighet att få upp rören igen och kanske borra med 150mm i foderröret så långt att man kommit förbi leran. Och där efter sänkt ner de blåa filterrören?[/QUOTE
Att få upp rören går nog att ordna men ser inte hur det skulle göra saken enklare? Borrar nu med 100mm borr i 115mm rör och att borra med 150 i ett 160 rör är iofs skillnad på 5mm men tror inte det gör så stor skillnad att det skulle vara värt böket med att få upp allt och köpa borr och mer foderrör etc..?

Enterprise Enterprise skrev:
Hallå alla!

Har blivit med torp på närkeslätten där det finns en grävd stensatt brunn på cirka 3,5m. Mitt i denna finns det ett rör som försvinner ner i underjorden. Förre ägaren/arvegods etc. som aldrig har bott där uppger, utan att förbinda sig till något, att han minns något om de hade djupborrat i befintlig stensatta brunnen.

Nu har vi pumpat ur den och det stämmer att det sitter ett rör där som ni ser på bilden. Men jag ifrågasätter att detta är någon typ av djupborrning utan funderar på om det kan vara en nedtryckt spetsbrunn av något slag.

Vad säger expertisen tro? Någon typ av borrning eller spetsbrunn? Eller är det någon annan variant kanske?

[bild] [bild]
Är på inget sätt expert men..
Vad är det för dimension på röret? Svårt att få en uppfattning på bilden. Pumpar men kan sänka ner i rör för att trycka upp vatten brukar vara typ 3-4” så om röret är 4-4,5” invändigt kan det absolut vara en djupborrning. Är det däremot betydligt mindre skulle jag gissa att det är en spets eftersom man inte på något vis kan suga upp vatten mer än 10 meter.

Kanske kan testa att knyta något tungt i ett murarsnöre eller annat hållbart och fira ner och se hur många meter ner du kommer. Ger ju iaf en fingervisning om djupet och blir lättare att dra slutsatser..

• Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Enterprise
U upa skrev:
Är på inget sätt expert men..
Vad är det för dimension på röret? Svårt att få en uppfattning på bilden. Pumpar men kan sänka ner i rör för att trycka upp vatten brukar vara typ 3-4” så om röret är 4-4,5” invändigt kan det absolut vara en djupborrning. Är det däremot betydligt mindre skulle jag gissa att det är en spets eftersom man inte på något vis kan suga upp vatten mer än 10 meter.

Kanske kan testa att knyta något tungt i ett murarsnöre eller annat hållbart och fira ner och se hur många meter ner du kommer. Ger ju iaf en fingervisning om djupet och blir lättare att dra slutsatser..
Röret är helt tomt, ingen pump nedsänkt i det kan jag lova. Storlek på röret är runt 5-6 tum uppskattat, ska mäta exakt när jag kommer dit igen om några dagar. Vill minnas att på 60/70-talet så var hålen/foderrören 1-2 tum mindre än vad man borrar idag. Vattennivån i röret sjönk i samband med att vi pumpade ur brunnen, hade hoppats att det skulle flöda upp i varje fall lite vatten men icke.

Ska även då loda djupet i den, hade inga grejer med mig idag för det.

Återkommer med mer fakta inom några dagar om vi inte knäckt frågan innan dess.

• Gilla
upa och 1 till
  • Laddar…
A
Enterprise Enterprise skrev:
Röret är helt tomt, ingen pump nedsänkt i det kan jag lova. Storlek på röret är runt 5-6 tum uppskattat, ska mäta exakt när jag kommer dit igen om några dagar. Vill minnas att på 60/70-talet så var hålen/foderrören 1-2 tum mindre än vad man borrar idag. Vattennivån i röret sjönk i samband med att vi pumpade ur brunnen, hade hoppats att det skulle flöda upp i varje fall lite vatten men icke.

Ska även då loda djupet i den, hade inga grejer med mig idag för det.

Återkommer med mer fakta inom några dagar om vi inte knäckt frågan innan dess.

Brunnen finns möjligtvis inte med på SGU kartan?

H holgersson skrev:
Finns de möjlighet att få upp rören igen och kanske borra med 150mm i foderröret så långt att man kommit förbi leran. Och där efter sänkt ner de blåa filterrören?
Såg att mitt svar av någon anledning försvunnit..
Borrade med 200mm. Foderrör 160. Sitter ca 2,5 m foderrör i backen. Var inga problem att pluncha ner foderröret i grus/sand så borde gå att borra sig vidare även när man kommer till leran men skiljer fortfarande 10 mm så det finns en lerkant att hänga på som på filterröret. Fördelen är ju att det inte finns någon muff samt 5mm mindre lerkant men isf behöver jag köpa både borr som ska svetsas och mer foderrör samt att det blir ganska mycket jobb innan man är på samma ruta igen och kanske problemet ändå kvarstår.. Men absolut en tanke att ha med sig som back up ifall allt annat skiter sig. (y)

Enterprise
Shirack skrev:
Brunnen finns möjligtvis inte med på SGU kartan?
Tyvärr inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.