Är lite rådvill kring bastugolvet..
Trodde inte heller att det skulle vara problem med råttor, men har fått höra det från flera håll?

Kanske blir glesad trall iaf, enkelt att slå på en trossbotten senare om det visar sig bli problem.
 
Vattenförsörjning står denna krabat för:

Detta är vid vägs ände, så ingen el indraget, gissar att andra änden är i Rom.. :thinking:Duschvattnet kommer värmas med gasol.
 
  • Gilla
GöranSbo och 7 till
  • Laddar…
Angående bastugolvet så skulle jag rekommendera trall eller ospontande plankor, med springor. Grymt smidigt för att hålla rent i vedeldad bastu, både från kropp och bränsle.
Har själv byggt 3 bastun så, har bastat i otaliga med den konstruktionen, och aldrig sett ens spår av möss eller råttor. Såg dock en gång en mus i en bastu med helt tätt golv :rofl:

/Finne som bor i Norrbotten
 
  • Gilla
  • Haha
DanneLindahl och 8 till
  • Laddar…
J JoxarJonny skrev:
Angående bastugolvet så skulle jag rekommendera trall eller ospontande plankor, med springor. Grymt smidigt för att hålla rent i vedeldad bastu, både från kropp och bränsle.
Har själv byggt 3 bastun så, har bastat i otaliga med den konstruktionen, och aldrig sett ens spår av möss eller råttor. Såg dock en gång en mus i en bastu med helt tätt golv :rofl:

/Finne som bor i Norrbotten
Jag håller med JoxarJonny. Vi har haft en bastu med golvspringor som avlopp och lufttillförsel i 10 år och har aldrig haft problem med möss el dyl. Mycket praktiskt dessutom.
/Gift med en finska. ;)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vattenförsörjning står denna krabat för:
[media]
Detta är vid vägs ände, så ingen el indraget, gissar att andra änden är i Rom.. :thinking:Duschvattnet kommer värmas med gasol.
Modern vädur? Finns det att köpa?
 
Nja ingen för privatpersoner vad jag vet.
Finns nån hutlöst dyr på ebay för typ jordbruk.
Och nån ihopskruvad av rördelar till överpris..

Jag bygger och säljer sporadiskt, har ingen på lager just nu dock.
1" - 4" pris från 5,000:-
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Bjälklag på 3 meter, visst borde en 170x45 @60cm cc funka ok med 22mm golvspån på? :thinking:
Golvspån är inget bra tycker jag bättre med plankor även om dom är grova går ju alltid att slipa.

Hälsningar
StigB
 
P poho skrev:
Jag håller med JoxarJonny. Vi har haft en bastu med golvspringor som avlopp och lufttillförsel i 10 år och har aldrig haft problem med möss el dyl. Mycket praktiskt dessutom.
/Gift med en finska. ;)
Alla norrlänningar/finnar är överens!
 
  • Gilla
JoxarJonny
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vattenförsörjning står denna krabat för:
[media]
Detta är vid vägs ände, så ingen el indraget, gissar att andra änden är i Rom.. :thinking:Duschvattnet kommer värmas med gasol.
Har aldrig sett ett behov av vattenvärmare i en vedeldad bastu. Med en kamin med vattentank i får du kokande vatten när du bastar sen är det bara att blanda till rätt temperatur med kallvatten i 10-litershinkar. En redig plastskopa sen för att skölja av sig med det perfekt tempererade vattnet. Behöver inte vara så komplicerat. Åker du till Finland är det lätt att få tag i rediga vattenskopor på valfri stormarknad. Lär gå att få tag i Sverige också
 
  • Gilla
Håkanen67 och 1 till
  • Laddar…
Jodå nog finns det skopor å få tag på, och den lösningen kommer finnas också.
Men ibland vill man ta en dusch utan att tända upp bastun.
Som när man har älgblod upp till öronen..

Har redan duschen så ingen större grej å fixa.
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
E Echraz skrev:
Alla norrlänningar/finnar är överens!
Hear hear!
Glesad trall it is! (y)
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
Att bygga bastu är ett härligt projekt. Sen får man sitta där i det skumma ljuset och beundra sin skapelse. Helt rätt med ett stort allrum också. Uppvuxen med att basta varmt och med mycket ånga. Sen går man ut och svalkar sig och tar något att dricka i rummet utanför. På det sättet kan man basta i många timmar. Riktigt kvalitetstid! Blir det någon vanlig kamin i allrummet förresten?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ja dels kommer rökröret från bastukamin å gå ut och upp i nock i allrummet, men det kommer även finnas en liten täljstenskamin i allrummet.
 
  • Gilla
Echraz
  • Laddar…
När vi ändå har den samlade bastueliten..
Vad tror ni om Harvia m2?
Harvia M3 vedeldat bastuaggregat med synliga lågor bakom glasluckan och stenar ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.gardenstore.se/bastuaggregat-harvia-m3-vedeldad

Harvia säger max 13m³ och bastun blir strax under 12m³, så långt allt väl.
Men dom säger även att vid oisolerad timmerbastu så skall volymen räknas x1.5
Men jag tänker att det är även för vinterbastu och därför kommer räcka till på hösten. :thinking:
 
Har just det där aggregatet på landet. Den oisolerade, timrade bastun är nog av motsvarande storlek och det går fort att få den varm, även under kyliga senhöstdagar. Skulle tro att det funkar vid minusgrader också med lite extra tid.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.