På en gammal bil där alla garantier och försäkringar gått ut tycker jag allmänt skick, att bilen känns och låter bra är viktigare än service historik. Men på en så ny, dyr och komplicerad bil är det av yttersta vikt att garantierna fortfarande gäller. Jag skulle inte köpa alternativt se till att få en rabatt som täcker en stor reparation typ 50.000 för att köpa en bil med risk att bli utan garantier. Det är ju hela grejen med att köpa en ny eller nästan ny bil, att man tar större värdeminskning mot att man garanterat slipper kostnader och långa stillestånd och krångel...
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Jag hade sett till att få det på pränt.
Speciellt vem som ska bevisa det, för ska du bevisa att det sena oljebytet inte orsakat raset tror jag du har en rejäl uppförsbacke.

Och "lösa det då" känns också väldigt löst.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag vill bara förstärka det @13th Marine säger. Att tro på en lösning i efterhand utan att ha ordentlig dokumentation är alltför godtroget. Bilbranschen är inte direkt guds bästa barn i det avseendet.

Personligen hade jag inte köpt en så ny och dyr bil med den typen av osäkerheter utan kassaskåpssäkra löften på papper om att eventuella problem relaterat till felaktig service rättas till utan kostnad.
 
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hade sett till att få det på pränt.
Speciellt vem som ska bevisa det, för ska du bevisa att det sena oljebytet inte orsakat raset tror jag du har en rejäl uppförsbacke.

Och "lösa det då" känns också väldigt löst.
Ja precis, med ”lösa det då” så menar jag att om det visar sig att man inte bytt motorolja enligt intervallerna så kommer jag ju givetvis inte köpa bilen. Jag tror dessutom att jag har bra chans att få tillbaka handpenningen då man sagt att all service är utförd.

Angående växellådsoljan så sa trygg hansa att vi skulle lösa det innan vi tecknar försäkringen, för det var ju väldigt vanligt att folk missar service med några mil.

i värsta fall kunde de ju låta en tekniker gå igenom bilen innan köpet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är en vanlig bil, jag hade letat upp en annan likadan. Hade hellre hämtat den 100 mil bort än köpa något utan korrekt service som kommer att påverkas garanti och försäkring.
Jag kör själv BMW och där ingår service första åren, men trots det hittade jag flera bilar som inte var servade enligt bok. Oftast tjänstebilar.
 
  • Gilla
AlfaHannes och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det är en vanlig bil, jag hade letat upp en annan likadan. Hade hellre hämtat den 100 mil bort än köpa något utan korrekt service som kommer att påverkas garanti och försäkring.
Jag kör själv BMW och där ingår service första åren, men trots det hittade jag flera bilar som inte var servade enligt bok. Oftast tjänstebilar.
Ja du har ju helt rätt, men jag får prata med bilfirman imorrn och ser var det landar. De andra några andra alternativ där som också hade bra pris så inte omöjligt att jag köper något annat där om servicen visar sig vara dålig på det här exemplaret.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Folksams maskinskada gäller till 10år/15000mil
Av den anledningen ser jag till att vara noggrann med bilens service.
Hade aldrig vågat köra en fullutrustad Passat Alltrack annars.
Massor av saker som kan gå sönder på den, men en GTE kan nog vara ännu dyrare att fixa
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Pratade med en servicerådgivare - fick följande ungefärliga servicekostnader baserat på en GTE 2017 dom hade i bilhallen

Oljebyte/inspektion ca 3800kr. Görs årligen
Vid 6000mil, som nämnt längre upp, DSG-växellådeoljebyte, tändstift, oljebyte, inspektion, ca12-13kkr
Vid 9000mil tror jag det var luftfilter oxå vilket ger något högre kostnad.

Generellt kan man säga att det är va 6000:e mil som har höga servicekostnader då det är DSG-oljebyte

Ovan är baserat på ca 1500mil/år och att oljebyte/inspektion görs samtidigt. Priserna är från en märkesverkstad.

En vanlig Passat med bensinmotor och DSG kostar oxå i samma härad vid 6000 och 1200 mil sa han. Vill minnas att 12000milaservicen på min Passat 2009 kostade runt 10-11kkr på samma firma för drygt 3-4 år sen. Servade på Mekonomen för 7kkr :)
 
Sen nästa år har du 25% på dom priserna på vag.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Sen nästa år har du 25% på dom priserna på vag.
Får jag det om jag servar återkommande på VAG?
 
Nä, det får man när bilen är så gammal. I år va 2016 gränsen så nästa är blir det 2017.
 
Någon som har koll på servicepriserna i Tyskland? De brukar kunna vara bra lägre än här...
 
I diskussionen om svindyr service tänker jag att serviceavtal, helst kostnadsfri, är en bra grej. När jag köpte hos Din bil Stockholm i april i år (tror jag det var) ingick serviceavtal för 3 år eller 4000 mil. Enda förbehållet var att man var tvungen att ta billån via Volkswagen finans. Bilen är från våren 2018 har gått drygt 4500 mil och jag har ett svagt minne att säljaren plockade fram och visade de service:ar som gjorts, vilket jag bad om efter att ha läst på i den här tråden. Sedan när serviceavtalet löpt ut hoppas jag på något lägre servicepriser. Och så lägger jag med jämna mellanrum i "N" och tvärnitar för att motionera bromsskivorna :) Dvs när det är jag och inte regeringen som kör ;-)
 
Men en annan sak; ni som liksom jag köpt en Passat och tänkt behålla den några år; hur ser ni på rostskydd? Borde man rostskyddsbehandla, hoppas på det bästa, eller apatiskt räkna med bruna dörrar och skärmar om några år? Antar att få vet hur bra lacken är nuförtiden, men kollar man på 10 år gamla Passater och Golfar är det ingen rolig syn.
 
C carler skrev:
I diskussionen om svindyr service tänker jag att serviceavtal, helst kostnadsfri, är en bra grej. När jag köpte hos Din bil Stockholm i april i år (tror jag det var) ingick serviceavtal för 3 år eller 4000 mil. Enda förbehållet var att man var tvungen att ta billån via Volkswagen finans. Bilen är från våren 2018 har gått drygt 4500 mil och jag har ett svagt minne att säljaren plockade fram och visade de service:ar som gjorts, vilket jag bad om efter att ha läst på i den här tråden. Sedan när serviceavtalet löpt ut hoppas jag på något lägre servicepriser. Och så lägger jag med jämna mellanrum i "N" och tvärnitar för att motionera bromsskivorna :) Dvs när det är jag och inte regeringen som kör ;-)
Var tyvärr inget jag blev erbjuden, men då köpte jag iofs bilen 2h bort.

Bilen motionerar faktiskt bromsarna själv har jag märkt, emellanåt så motorbromsar den inte utan använder de vanliga istället.
 
  • Gilla
carler
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.