633 632 läst · 3 851 svar
634k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
På en gammal bil där alla garantier och försäkringar gått ut tycker jag allmänt skick, att bilen känns och låter bra är viktigare än service historik. Men på en så ny, dyr och komplicerad bil är det av yttersta vikt att garantierna fortfarande gäller. Jag skulle inte köpa alternativt se till att få en rabatt som täcker en stor reparation typ 50.000 för att köpa en bil med risk att bli utan garantier. Det är ju hela grejen med att köpa en ny eller nästan ny bil, att man tar större värdeminskning mot att man garanterat slipper kostnader och långa stillestånd och krångel...
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 637 inlägg
Jag hade sett till att få det på pränt.
Speciellt vem som ska bevisa det, för ska du bevisa att det sena oljebytet inte orsakat raset tror jag du har en rejäl uppförsbacke.
Och "lösa det då" känns också väldigt löst.
Speciellt vem som ska bevisa det, för ska du bevisa att det sena oljebytet inte orsakat raset tror jag du har en rejäl uppförsbacke.
Och "lösa det då" känns också väldigt löst.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 395 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 395 inlägg
Jag vill bara förstärka det @13th Marine säger. Att tro på en lösning i efterhand utan att ha ordentlig dokumentation är alltför godtroget. Bilbranschen är inte direkt guds bästa barn i det avseendet.
Personligen hade jag inte köpt en så ny och dyr bil med den typen av osäkerheter utan kassaskåpssäkra löften på papper om att eventuella problem relaterat till felaktig service rättas till utan kostnad.
Personligen hade jag inte köpt en så ny och dyr bil med den typen av osäkerheter utan kassaskåpssäkra löften på papper om att eventuella problem relaterat till felaktig service rättas till utan kostnad.
Ja precis, med ”lösa det då” så menar jag att om det visar sig att man inte bytt motorolja enligt intervallerna så kommer jag ju givetvis inte köpa bilen. Jag tror dessutom att jag har bra chans att få tillbaka handpenningen då man sagt att all service är utförd.13th Marine skrev:
Angående växellådsoljan så sa trygg hansa att vi skulle lösa det innan vi tecknar försäkringen, för det var ju väldigt vanligt att folk missar service med några mil.
i värsta fall kunde de ju låta en tekniker gå igenom bilen innan köpet.
Det är en vanlig bil, jag hade letat upp en annan likadan. Hade hellre hämtat den 100 mil bort än köpa något utan korrekt service som kommer att påverkas garanti och försäkring.
Jag kör själv BMW och där ingår service första åren, men trots det hittade jag flera bilar som inte var servade enligt bok. Oftast tjänstebilar.
Jag kör själv BMW och där ingår service första åren, men trots det hittade jag flera bilar som inte var servade enligt bok. Oftast tjänstebilar.
Ja du har ju helt rätt, men jag får prata med bilfirman imorrn och ser var det landar. De andra några andra alternativ där som också hade bra pris så inte omöjligt att jag köper något annat där om servicen visar sig vara dålig på det här exemplaret.P Pin skrev:Det är en vanlig bil, jag hade letat upp en annan likadan. Hade hellre hämtat den 100 mil bort än köpa något utan korrekt service som kommer att påverkas garanti och försäkring.
Jag kör själv BMW och där ingår service första åren, men trots det hittade jag flera bilar som inte var servade enligt bok. Oftast tjänstebilar.
Folksams maskinskada gäller till 10år/15000mil
Av den anledningen ser jag till att vara noggrann med bilens service.
Hade aldrig vågat köra en fullutrustad Passat Alltrack annars.
Massor av saker som kan gå sönder på den, men en GTE kan nog vara ännu dyrare att fixa
Av den anledningen ser jag till att vara noggrann med bilens service.
Hade aldrig vågat köra en fullutrustad Passat Alltrack annars.
Massor av saker som kan gå sönder på den, men en GTE kan nog vara ännu dyrare att fixa
Pratade med en servicerådgivare - fick följande ungefärliga servicekostnader baserat på en GTE 2017 dom hade i bilhallen
Oljebyte/inspektion ca 3800kr. Görs årligen
Vid 6000mil, som nämnt längre upp, DSG-växellådeoljebyte, tändstift, oljebyte, inspektion, ca12-13kkr
Vid 9000mil tror jag det var luftfilter oxå vilket ger något högre kostnad.
Generellt kan man säga att det är va 6000:e mil som har höga servicekostnader då det är DSG-oljebyte
Ovan är baserat på ca 1500mil/år och att oljebyte/inspektion görs samtidigt. Priserna är från en märkesverkstad.
En vanlig Passat med bensinmotor och DSG kostar oxå i samma härad vid 6000 och 1200 mil sa han. Vill minnas att 12000milaservicen på min Passat 2009 kostade runt 10-11kkr på samma firma för drygt 3-4 år sen. Servade på Mekonomen för 7kkr
Oljebyte/inspektion ca 3800kr. Görs årligen
Vid 6000mil, som nämnt längre upp, DSG-växellådeoljebyte, tändstift, oljebyte, inspektion, ca12-13kkr
Vid 9000mil tror jag det var luftfilter oxå vilket ger något högre kostnad.
Generellt kan man säga att det är va 6000:e mil som har höga servicekostnader då det är DSG-oljebyte
Ovan är baserat på ca 1500mil/år och att oljebyte/inspektion görs samtidigt. Priserna är från en märkesverkstad.
En vanlig Passat med bensinmotor och DSG kostar oxå i samma härad vid 6000 och 1200 mil sa han. Vill minnas att 12000milaservicen på min Passat 2009 kostade runt 10-11kkr på samma firma för drygt 3-4 år sen. Servade på Mekonomen för 7kkr
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 897 inlägg
Någon som har koll på servicepriserna i Tyskland? De brukar kunna vara bra lägre än här...
I diskussionen om svindyr service tänker jag att serviceavtal, helst kostnadsfri, är en bra grej. När jag köpte hos Din bil Stockholm i april i år (tror jag det var) ingick serviceavtal för 3 år eller 4000 mil. Enda förbehållet var att man var tvungen att ta billån via Volkswagen finans. Bilen är från våren 2018 har gått drygt 4500 mil och jag har ett svagt minne att säljaren plockade fram och visade de service:ar som gjorts, vilket jag bad om efter att ha läst på i den här tråden. Sedan när serviceavtalet löpt ut hoppas jag på något lägre servicepriser. Och så lägger jag med jämna mellanrum i "N" och tvärnitar för att motionera bromsskivorna Dvs när det är jag och inte regeringen som kör ;-)
Men en annan sak; ni som liksom jag köpt en Passat och tänkt behålla den några år; hur ser ni på rostskydd? Borde man rostskyddsbehandla, hoppas på det bästa, eller apatiskt räkna med bruna dörrar och skärmar om några år? Antar att få vet hur bra lacken är nuförtiden, men kollar man på 10 år gamla Passater och Golfar är det ingen rolig syn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 637 inlägg
Var tyvärr inget jag blev erbjuden, men då köpte jag iofs bilen 2h bort.C carler skrev:I diskussionen om svindyr service tänker jag att serviceavtal, helst kostnadsfri, är en bra grej. När jag köpte hos Din bil Stockholm i april i år (tror jag det var) ingick serviceavtal för 3 år eller 4000 mil. Enda förbehållet var att man var tvungen att ta billån via Volkswagen finans. Bilen är från våren 2018 har gått drygt 4500 mil och jag har ett svagt minne att säljaren plockade fram och visade de service:ar som gjorts, vilket jag bad om efter att ha läst på i den här tråden. Sedan när serviceavtalet löpt ut hoppas jag på något lägre servicepriser. Och så lägger jag med jämna mellanrum i "N" och tvärnitar för att motionera bromsskivorna Dvs när det är jag och inte regeringen som kör ;-)
Bilen motionerar faktiskt bromsarna själv har jag märkt, emellanåt så motorbromsar den inte utan använder de vanliga istället.