Där har du spridit skarvarna så gott det går.
D Derbyboy skrev:
Såhär uppfattade jag att du mena @Sharky58

[bild]

Jag har ju bara 4 fack och kommer därför få svårt att sprida skarvarna eller missar jag något?

Mvh
Där har du spridit skarvarna så gott det går :)

/Göran
 
Jag tänker att man kanske kunde få till en annan läggning på nästa rad. Men jag antar att jag får köra samma på alla sju plintrader.
 
Då är jag med. Det är bara och köra med samma på alla sju.

/Göran
 
Nu motsätter jag mig själv lite, men jag hade nog gjort en generalskarv på mittersta plinten. Då får man två tydliga kontinuerliga balkar över två fack.
 
Fan!

@bossespecial var till oerhörd hjälp med min avväxling av taket och @Sharky58 har konstruerat forumets mest välbyggda och komplicerade altan. Blir omöjligt för mig att välja ledstjärna :D
 
Du får bjuda in oss på en öl på din nya veranda när den är klar:beer:
 
  • Gilla
crille88
  • Laddar…
Mer än gärna!

Jag kommer köra justerbara stolpskor för reglarna.

Justerbar stolpsko i metall för montering av reglar i byggprojekt
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Påverkar det hur jag bör lägga skarvarna? Den där plattan som reglarna vilar på i stolpskon är ju inte optimal men jag tror inte jag får till det utan att kunna justera höjden efter gjutningen.

Vad tror ni om att köra varannan.

1) Bosses rad - generalskarv i mitten

2) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

3) Bosses rad - generalskarv i mitten

4) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

5) Bosses rad - generalskarv i mitten

6) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

7) Bosses rad - generalskarv i mitten
 
Bosse har betydligt mer på fötterna än vad jag har. Jag skulle köra Bosse x7.

Men.......

Dock vete sjutton om man kan lägga bärlinorna direkt i stolpskon för du får i princip noll
upplagslängd. Och jag tror att det finns en viss minimihöjd på att ställa en kort "kloss" i skon under
bärlinan för om den skulle vara - låt oss säga - 10cm , så skulle den krossas i ytterkanterna.

=> Nu får någon med faktiska konstruktörskunskaper hjälpa dig. Detta är långt utanför
vad jag skall råda folk om.

/Göran
 
D Derbyboy skrev:
Mer än gärna!

Jag kommer köra justerbara stolpskor för reglarna.

[bild]

Påverkar det hur jag bör lägga skarvarna? Den där plattan som reglarna vilar på i stolpskon är ju inte optimal men jag tror inte jag får till det utan att kunna justera höjden efter gjutningen.

Vad tror ni om att köra varannan.

1) Bosses rad - generalskarv i mitten

2) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

3) Bosses rad - generalskarv i mitten

4) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

5) Bosses rad - generalskarv i mitten

6) Görans rad - omlott enligt skiss ovan

7) Bosses rad - generalskarv i mitten
Varför inte, då får du bra kontinuitet(y)
 
Någon variant av dessa kanske? Så kan du palla upp bärlinan innan du fäster dom?
 
  • Galvaniserad stålkonsol för bärlina med uppböjda ändar och ett skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ju också ett alternativ istället för de justerbara stolpskorna.

Ett järn per plint. behövs det pallas upp någonstans kan jag använda extra syllpapp.

Eftersom jag byggd sida 1, 2 och 3 innan jag nu börjar på sida 4 av huset så kommer det bli en del justering för att få hela altanen i samma nivå.

Om jag kör bosses generalskarvar på mittplinten i varje rad och bara där kör jag plintjärn. På resterande rader kör jag justerbara stolpskor med den där mittplattan.

lägger man dubbla reglar i en justerbar stolpsko blir upplaget 3145 mm2. Det låter ok men vad säger fysiken?

Teknisk ritning av justerbar stolpsko med uppgivet kontaktområde på 3145 mm² och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk på att i en generalskarv så kan du inte fästa något precis i skarven för du har ingenstans att skruva. I omlottlagda skarvar har du alltid en sida där du kan fästa ett järn.

/Göran
 
Du kan omlottlägga reglarna ett stycke vid generalskarven, det finns gott om plats på plinten. Om du skulle välja varianten med plintjärn och palla upp bärlinan vill säga.
 
Jag tror inte jag kommer välja varianten med plintjärn. I praktiken är det ju såklart snyggast att gjuta 28 plintar i exakt samma nivå och sedan bara lägga upp bärlinorna och skruva ihop. Jag tror tyvärr inte jag kommer få till det.

Justerbara stolpskor känns mer förlåtande vid själva gjutningen. Jag kommer arbeta själv och de justerbara stolskorna är lättare att justera vid enmansarbete.

Använder jag de justerbara stolpskorna så känns det mindre bra att skarva i stolpskon eftersom upplaget blir relativt litet. Jag har ingen som helst aning om hur mycket upplag varje regel behöver för att förhindra att de trycks ihop.

Kvar återstår då momentfria skarvar utanför plintarna.

Är detta (se nedan) mycket sämre än de förslag som givits ovan?
Ritning som visar mått på bärlinor med längder 2600 mm, 5000 mm och 7600 mm och skarvar mellan dem.
 
Du kan ju alltid lägga några plåtshims mellan stolpskon o bärlinan om du vill ha större upplagsyta.
Momentfria skarvar är sådär, utan lämpar sig bäst när egentyngden är stor iförhållande till de övriga lasterna. Kör på ditt tidigare förslag, det tyckte jag såg bra ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.