Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där norr du skriver om är Bredåkerstationen, den är kopplad mot Tuna några km österut som vad jag förstår är en stamnäts 400kV, dit kommer ju både Forsmark och kraft norrifrån, och den linan går vidare söderut.

Jag kollade lite vidare vad gäller stationen söder om uppsala, vid sävja, 220kV linjen där verkar gå vidare till överby/måby som sen går vidare till stockholm. Men är inte Överby också en 400kV stamnätsstation?

Jaja, jag släpper också detta.
Jag har alltid trott att den ledningsgatan genom Årsta i Uppsala (som nu är nedgrävd en sträcka) var en 400kV, men nu är jag ganska övertygad om att det är en 220kV. Så jag kanske lärde mig något nytt ändå.

[länk]
Man lär sig hela tiden. jag åxå. Den som inte fattar det ingår inte i målgruppen:) God hälg!
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där norr du skriver om är Bredåkerstationen, den är kopplad mot Tuna några km österut som vad jag förstår är en stamnäts 400kV, dit kommer ju både Forsmark och kraft norrifrån, och den linan går vidare söderut.

Jag kollade lite vidare vad gäller stationen söder om uppsala, vid sävja, 220kV linjen där verkar gå vidare till överby/måby som sen går vidare till stockholm. Men är inte Överby också en 400kV stamnätsstation?

Jaja, jag släpper också detta.
Jag har alltid trott att den ledningsgatan genom Årsta i Uppsala (som nu är nedgrävd en sträcka) var en 400kV, men nu är jag ganska övertygad om att det är en 220kV. Så jag kanske lärde mig något nytt ändå.

[länk]
Ringde en polare,. Han tror också att Måby (= Märsta N=är en 400 kV. Den går ned lite här och var innan den smyger ned strax söder om Silverdal i ett hemligt ställe. Jag tror att den som träåffar Sthm är just 400 KV för det finns inte så många andra linir att försörja landets största energislukare och den primärstation som finns i berget inne i stan är så fet att jag tvivlar på 220kV under Sthlm. Man ska komma ihåg att den tära bebyggelsen och indusistrikoncentrationen söder om söder mot Södertälje är enorm. Ingen vanlig julgranssladd alltså. Och vad jag vet spå foinns det bara två linor dit varav den över Mälaröarna inte är jätteölik
 
Vad ni krånglar till det. En markförlagd 3fas AC kabel anger knappt något elektromagnetiska fält därför att ledarna är tvinnade runt varandra. Är det bara en 10kV kabel, som jag uppfattar TS, så är det med stor sannolikhet en trefaskabel.
 
ÅCpalm: Kabelkartor.
Det saknas allt intresse från statsmakterna att fullskaligt informera om var terrorattacker ska mest verkningsfullt kunna sättas in. Det som finns på dina kartor är det man vill visa. Exempelvis så är all satellitkartering granskad innan den får publiceras. Precis som i ditt och frugans sovrum. När folk tittar in och går lite husesyn så är det tyst och bäddat och ingen av er berättar några närmare detaljer från kvällen före. (samma censur men i skilda områden). Därför ser du inga viktiga installationer på dina kartor och inte heller kritiska nätdetaljer. Ta en tripp längs Roslagens vägar och promenera in på små grusvägar med bom där det står Obehöriga äga ej tillträde och sen jämför du med dina kartor. Eller så följer du en 3 fas kratftledning på 4kV i stolp så hamnar du på spännande platser. Vägen slutar på en från luften synlig installation eller vid dörren till ett aktivt eller passivt bergrum eller i en FFRL-nod, men ta med en ḱaffetermos och en bra förklaring om du kommer på lite för het mark och biffiga gubbar börjar närma sig. Denna generella info vet alla makter om efter spionen Stig Berglings extraknäck.
 
Redigerat av moderator:
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
useless useless skrev:
Satellitbilder behöver inte granskas innan publicering. Utländska företag lyder heller inte under svensk lag. Därmed förblir försvarhemligheter fullt synliga på kartor över Sverige som används av exempelvis Google maps.
[länk]
OK. Vi kan prata juridik men då ska vi båda vara kompetenta så att det blir relevans , vilket inte är helt klarlagt här.. Rättsläget är följande:
A. Allt kartmaterial ska granskas av Försvarsmakten före publicering. Så sker idag men man har försökt att lätta på den restriktionen. Utredning pågår.
B. Extern fotografering med efterföljande kartering kan inte lagstadgas i Sverige men det finns andra metoder än lag i dylika fall. Internationella försvarsmyndigheter har ett stort och väl utvecklat samarbete.
A1: Satelliter. Dessa är inte uppskickade av någon lunchgäst. De har militär finansiering och bakgrund. Det ligger inte i någon samarbetande försvarsmakts intresse att tillägna allmänheten fri tillgång till ett samarbetanade lands försvarsanläggningar. Det saknas all möjlighet att vi satellit anskaffa fotografiska bevis för privatpersoner över en enda försvarsanläggning som är skýddsobjekt inom ett nätverk av samarbetande försvarsmakter. Då satellitfotografering sker tas hänsyn till respektive lands åsikete. Mna får alltså se fotogrferka för publicering och lämna in åsikt inför publicering. Skyddsobjekt av värde pixlas på olika sätt ( om du orkar kan du bla läsa på den länk du själv hänvisade till ). Om du sen tar och strövar som jag föreslagit i tidgare mail och sen jämför med dina kartor så får du en nyanserad syn på verkligheten i denna del. Logiken säger åtminstone mig att det saknas intresse att avslöja skyddsobjekt som vänner har i sina repektive länder.
Att dessa fotograferas och finns i arkiv hos främmande makt är en helt annan sak. Sedan är frågan om vilket värde ett skyddsobjekt har.

A2. privata flygfoton. Det går inte att hindar att olk fotograferar vad de ser från liften i privata plan. Men vad detta skulle ha för betydelse är inte klarlagt. Dels kan de ointe eäslja informationen på öppn marknaden för då får de andra problem. Dels kan de inte ha större nytta av dem av annat än i brottsliga syften och då är drönare bättre då allt annat flyg måste ha ID på planet. de enda brottslingar som kan ha nytta av foton över skyddsobjekt är terrorgrupper som inte kan utföra sedvanligt spionage. Dessa grupper har mer nytta av digital verksamhet i att lokalisera effektiva mål. Militära skyddsobjekt fotade från luften är ingen hög riskfaktor i terrrorsammanhang. Det finns annat som skadar mer.

Sammanfattning. Åsyftad lagstiftning gäller ännu, pixling sker i vissa fall. Samarbete sker mer än folk tror mellan Försvarsmakter i denna fråga. Sverige kan med säkerhet lita på Pentagon för att vi bla är en nationell buffert i det strategiska Europaförsvaret av vårt läge på europakartan. Pentagon är allas storebror. De stora teknikbolagen törs inte bryta mot det regelverk som Pentagon ställer upp. Det finns ingen VD i vare sig Google, Facebook, Sun, Intel, Oracle, Microsoft eller annan dito som har vare sig lust eller offervilja att riskera 100 år i amerikanskt fängelse av någon av alla de lagar som hanterar landsförräderi direkt eller indirekt. och ingen reporter vill riska jobb och karriär genom att attackera denna "vänskapsförening" som vi inte ser. Ett totalt avslöjande av alla skyddsobjekt i Sverige skulle skada USAs och NATOs intressen som bla finns för att göra det svårt för "annan makt " att slå ut Sverige snabbt, invadera och ta ett strategiskt brohuvud här. Så det du ser på dina kartor är vad man tillåter dig att se. Alla regeringar ställer sig över gällande lag utifrån regeln att regeringarna bestämmer vad som är bra och inte och då lagar behövs för att säkra den makten så instiftas de. Försvarsmakt är regeringars svärd och vad de pysslar med i fredstid behöver ingen annan veta. Sen får vi diskutera juridikfrågan i annat forum. Punkt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hej, det kan inte bli någon farlig ström i dina elkablar.
Nedgrävda elkablar har de olika ledarna i kabeln så tätt mot varandra att det blir extremt svagt magnetfält från kabeln.

Däremot reagerar jag på att du skriver att kabeln ligger på 30cm djup och kan vara på 10kV. Det är absolut inte OK eller ens tillåtet. Det finns inte en chans att en 10kV kabel får ligga grundare än 60cm, jag tror att kravet är ännu djupare, nu jobbar jag inte själv med högspänning, så jag har inte koll på kraven, men lågspänningskablar på 400/230V får ofta inte ligga grundare än 60cm på annat än egen tomtmark.
Hummm!

I grusvägen utanför mitt hus går 10kV med fyra separata kablar som ligger bredvid varandra med 15 centimeters avstånd mellan varandra.

Detta är en helt normal matning till transformatorstationen.

Vad som inte är så bra är att de ligger ungefär 1dm under vägens yta då tjälen lyft upp dem genom åren, något som upptäcktes då vi korsade kablarna i samband med att vi byggde bredband för ett antal år sedan...
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
Jag förstår inte din suada, Bosse. Det började med magnetfält kring kraftkablar och slutade i landsförräderi.
Klart man kan ta reda på Sverges kabeldragning på lagligt sätt och högspänningsledningar syns ju klart och tydligt och kan kartläggas utan fotografering. När en bekant interesserade sig för en villatomt kunde jag direkt se från Hitta eller eniro eller vad det var att det fanns en luftleding bredvid.
Vill man sabotera så går det utmärkt med enkla medel och utan spionage.
Jag tror att försvarsmakten odlar en överdriven ryss-skräck för att få mer anslag. Minns när jag flyttade till Blekinge fanns det stora gula skyltar i 5 språk som förbjöd utlänningar tillgång till öarna. Det enda som fanns där var gamla övergivna betongbunkrar.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag förstår inte din suada, Bosse. Det började med magnetfält kring kraftkablar och slutade i landsförräderi.
Klart man kan ta reda på Sverges kabeldragning på lagligt sätt och högspänningsledningar syns ju klart och tydligt och kan kartläggas utan fotografering. När en bekant interesserade sig för en villatomt kunde jag direkt se från Hitta eller eniro eller vad det var att det fanns en luftleding bredvid.
Vill man sabotera så går det utmärkt med enkla medel och utan spionage.
Jag tror att försvarsmakten odlar en överdriven ryss-skräck för att få mer anslag. Minns när jag flyttade till Blekinge fanns det stora gula skyltar i 5 språk som förbjöd utlänningar tillgång till öarna. Det enda som fanns där var gamla övergivna betongbunkrar.
Nu kantrar båten av vingliga rorsmän. Jag har redan satt punkt i detta. När folk ifrågasätter så har alla i ett demokratiskt samhälle rätt att hävda sin åsikt. Det har jag gjort klart och färdigt . Nu sätter jag dubbelpunkt för ämnet i denna tråd, som jag startade. Det rubricerade ämnet är utrett sedan länge och nu märker jag endast ointelligenta vinklingar av okunskap och snokande, som jag avstår deltagande i. Jag avslutar tråden här och nu. Punkt. Punkt.
 
Är den nån mer än jag som tycker alkolås på dator/mobil känns som en bra idé? ;-)
 
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Nu kantrar båten av vingliga rorsmän. Jag har redan satt punkt i detta. När folk ifrågasätter så har alla i ett demokratiskt samhälle rätt att hävda sin åsikt. Det har jag gjort klart och färdigt . Nu sätter jag dubbelpunkt för ämnet i denna tråd, som jag startade. Det rubricerade ämnet är utrett sedan länge och nu märker jag endast ointelligenta vinklingar av okunskap och snokande, som jag avstår deltagande i. Jag avslutar tråden här och nu. Punkt. Punkt.
Tänk om livet på ett forum vore så enkel. Jag kan trösta dig med det brukar gå över
 
För de som trots allt är intresserade av svar angående grundfrågan i tråden:

Jag stötte häromdagen på ett ärende med fyra högspänningskablar bredvid varandra, där vi var intresserade av magnetfälten ovan mark. Så jag mätte med vårt officiella instrument och fick följande resultat:

Rakt ovanför kablarna: 0,04 - 0,07 µT
5m bredvid kablarna: 0,02 µT
10m bredvid kablarna: 0,02 µT

Mätt 40cm ovan mark.
Kablarna ligger med ca 60cm täckning.
Kablarna ligger i ett stråk på ca 2m bredd.
Kablarna är på 10kV och har ca 50A ström i varje.

//Mattan
 
  • Gilla
jnse och 6 till
  • Laddar…
Inte mycket att oroa sig för alltså.
 
J
P Platonmattan skrev:
För de som trots allt är intresserade av svar angående grundfrågan i tråden:

Jag stötte häromdagen på ett ärende med fyra högspänningskablar bredvid varandra, där vi var intresserade av magnetfälten ovan mark. Så jag mätte med vårt officiella instrument och fick följande resultat:

Rakt ovanför kablarna: 0,04 - 0,07 µT
5m bredvid kablarna: 0,02 µT
10m bredvid kablarna: 0,02 µT

Mätt 40cm ovan mark.
Kablarna ligger med ca 60cm täckning.
Kablarna ligger i ett stråk på ca 2m bredd.
Kablarna är på 10kV och har ca 50A ström i varje.

//Mattan
P Platonmattan skrev:
För de som trots allt är intresserade av svar angående grundfrågan i tråden:

Jag stötte häromdagen på ett ärende med fyra högspänningskablar bredvid varandra, där vi var intresserade av magnetfälten ovan mark. Så jag mätte med vårt officiella instrument och fick följande resultat:

Rakt ovanför kablarna: 0,04 - 0,07 µT
5m bredvid kablarna: 0,02 µT
10m bredvid kablarna: 0,02 µT

Mätt 40cm ovan mark.
Kablarna ligger med ca 60cm täckning.
Kablarna ligger i ett stråk på ca 2m bredd.
Kablarna är på 10kV och har ca 50A ström i varje.

//Mattan
har vart med om betydlig mer än så, i en fjärrvärmeledning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.