Jag tycker nya Doorman 3 ser bra ut, tidlös design som funkar. Betydligt bättre än IDLock 150 som ser ut som det kommer ifrån Minecraft. Bara de använder en matt panel och inte en blank panel som IDLock vilket ser billigt ut och med repor och fingeravtryck.

Ringklockan lär sig nog folk var den sitter om dom har varit hemma hos en tidigare men kanske svårare för en förstagångsbesökare.
 
Kan man koppla Yale doorman ihop med ett z wave system?
 
P Putte 9497 skrev:
Kan man koppla Yale doorman ihop med ett z wave system?
Nej
 
Hoppas det blir ändring på det i.o.m. ver.3
 
någon som kör med yale doorman 3-punktslås
hur funkar auto-låsningen efter som man måste dra upp handtaget för att låsa spanjoletten?
 
Jag är hemskt ledsen men jag har lite specifika frågor och det är strax över 100 sidor att läsa igenom! Förhoppningsvis finns någon snäll själ där ute som har ork nog att svara på dessa trots att dom säkerligen har ställts flera gånger under trådens 100+ sidor.

Länsförsäkringar säger att jag måste ha ett dörrlås godkänt av SSF. SSF har som vi alla vet endast godkänt Yale Doorman.

När jag söker efter "Yale" på SSFs hemsida (https://www.stoldskyddsforeningen.se/foretag/sok-godkanda-produkter-och-foretag/) så får jag bara upp två alternativ. Ett med klass 3 och ett med klass 2A. Bara där dyker två frågor upp:

1. Vilket lås är vilket?
2. Giltighetstiden för klass 3-låset går ut 2020-06-26 (om drygt tre veckor). Vad händer då och vad innebär det?

Länsförsäkringar har enbart hänvisat till SSF alla gånger jag har ringt och ingen på deras försäkringsavdelning vet vilka "smarta" lås som är godkända (borde inte vara svårt med tanke på att det endast finns Yale?).

När jag sedan läser under "Övrigt" så står det som många skriver att man i princip måste stänga av alla "smidiga" funktioner för att låser ska uppehålla klass 3. Innebär detta att man helt enkelt måste använda sig av nyckelbrickan, annars gäller inte försäkringen (beroende på försäkringsvillkor antar jag, men hur vet man det när det gäller en sån sak?).

Jag blir inte klok på det här. Jag har ju hört av mig direkt till mitt försäkringsbolag för att få gällande information, men får inga klartecken mer än att "ett ej godkänt dörrlås kan innebära att all ersättning utgår" vid eventuellt inbrott.
 
N nu1mlock skrev:
Jag är hemskt ledsen men jag har lite specifika frågor och det är strax över 100 sidor att läsa igenom! Förhoppningsvis finns någon snäll själ där ute som har ork nog att svara på dessa trots att dom säkerligen har ställts flera gånger under trådens 100+ sidor.

Länsförsäkringar säger att jag måste ha ett dörrlås godkänt av SSF. SSF har som vi alla vet endast godkänt Yale Doorman.

När jag söker efter "Yale" på SSFs hemsida ([länk]) så får jag bara upp två alternativ. Ett med klass 3 och ett med klass 2A. Bara där dyker två frågor upp:

1. Vilket lås är vilket?
2. Giltighetstiden för klass 3-låset går ut 2020-06-26 (om drygt tre veckor). Vad händer då och vad innebär det?

Länsförsäkringar har enbart hänvisat till SSF alla gånger jag har ringt och ingen på deras försäkringsavdelning vet vilka "smarta" lås som är godkända (borde inte vara svårt med tanke på att det endast finns Yale?).

När jag sedan läser under "Övrigt" så står det som många skriver att man i princip måste stänga av alla "smidiga" funktioner för att låser ska uppehålla klass 3. Innebär detta att man helt enkelt måste använda sig av nyckelbrickan, annars gäller inte försäkringen (beroende på försäkringsvillkor antar jag, men hur vet man det när det gäller en sån sak?).

Jag blir inte klok på det här. Jag har ju hört av mig direkt till mitt försäkringsbolag för att få gällande information, men får inga klartecken mer än att "ett ej godkänt dörrlås kan innebära att all ersättning utgår" vid eventuellt inbrott.
Jag har också LF men de kräver inte godkänt lås av SSF om jag inte har extremt mkt stöldbegärlig egendom typ över 1 miljon kr vilket de flesta inte har. Varför kräver dom det eller har du eget företag i hemmet som har högre krav?
 
Redigerat:
D danne.sk skrev:
Jag har också LF men de kräver inte godkänt lås av SSF om jag inte har extremt mkt stöldbegärlig egendom typ över 1 miljon kr vilket de flesta inte har. Varför kräver dom det eller har du eget företag i hemmet som har högre krav?
Nej, jag har vanlig hemförsäkring (hyr villa, samma tomt som hyresvärden, så kanske fungerar annorlunda. LF har gett mig denna försäkring efter samtal).

Det kan vara så att jag har fått prata med okunniga medarbetare när jag har ringt, men båda påstod sig kolla igenom mina villkor. Jag har inte lösvärde på 1 miljon iaf, men kommer inte ihåg på rak arm.

Edit: När jag specifikt frågade om vad som kunde hända om jag hade ett ytterdörrlås som inte var godkänt av SSF så fick jag båda gånger svaret att "då kan ersättning utgå helt". Får man ett sådant svar så blir man ju väldigt fundersam på vad som funkar eller inte.
 
Ställde samma fråga till mitt fb (LF) och fick svaret att så länge det är låst spelar det ingen roll vilket lås du har.
Fick det inte i skrift men tolkar det som att valfritt dörrlås är ok. Gammalt/nytt, elektroniskt/mekaniskt.
Kör Yale med kod och app, brickorna ligger nog i någon låda någonstans.
 
Kanske är det så att man måste ringa kl. 7 på måndag när alla helg- och timjobbare förhoppningsvis inte arbetar. Eller nåt.
 
N nu1mlock skrev:
Nej, jag har vanlig hemförsäkring (hyr villa, samma tomt som hyresvärden, så kanske fungerar annorlunda. LF har gett mig denna försäkring efter samtal).

Det kan vara så att jag har fått prata med okunniga medarbetare när jag har ringt, men båda påstod sig kolla igenom mina villkor. Jag har inte lösvärde på 1 miljon iaf, men kommer inte ihåg på rak arm.

Edit: När jag specifikt frågade om vad som kunde hända om jag hade ett ytterdörrlås som inte var godkänt av SSF så fick jag båda gånger svaret att "då kan ersättning utgå helt". Får man ett sådant svar så blir man ju väldigt fundersam på vad som funkar eller inte.
Låter orimligt att du har krav på SSF i någon högre klass kolla kraven i ditt försäkringsvillkor. Jag har haft många samtal med olika försäkringsbolag och ingen av dessa har krävt någon speciellt hög klassning på låsningen på ytterdörren då detta krav isåfall skulle kräva att jag byter ut alla mina fönster, altandörrar och låsanordningar på densamma som har betydligt lägre klassning än ytterdörren. Buset går med största sannolikhet inte genom ytterdörren med en Yale Doormanlås om det finns fönster och altandörrar. Alla bolag jag pratat med anser så länge man har låst dörrar så är det tillräckligt och samtliga har godkänt Yale Doorman med endast kod eller brickor.
 
  • Gilla
balloo
  • Laddar…
Varför har man en försäkring, jo för att få ersättning om oturen för något oförutsägbart skulle inträffa. Det kan vara att man har oturen att någon obehörig går in i huset som man glömt låsa (godkänt av SSF eller inte). Självrisken kommer se olika ut beroende på hur försumbart man agerat.
 
D danne.sk skrev:
Låter orimligt att du har krav på SSF i någon högre klass kolla kraven i ditt försäkringsvillkor. Jag har haft många samtal med olika försäkringsbolag och ingen av dessa har krävt någon speciellt hög klassning på låsningen på ytterdörren då detta krav isåfall skulle kräva att jag byter ut alla mina fönster, altandörrar och låsanordningar på densamma som har betydligt lägre klassning än ytterdörren. Buset går med största sannolikhet inte genom ytterdörren med en Yale Doormanlås om det finns fönster och altandörrar. Alla bolag jag pratat med anser så länge man har låst dörrar så är det tillräckligt och samtliga har godkänt Yale Doorman med endast kod eller brickor.
Det du skriver tycker jag låter mycket rimligare än det svar jag fick båda gånger när jag ringde LF ikväll. Jag måste uppenbarligen ringa fler gånger.

Nu kan jag inte mitt villkor i huvudet, speciellt inte när det gäller en sådan här grej. Ska kika om jag kan hitta rätt villkor och läsa igenom - om man kan bli klok på det förstås.

Logiken säger ju förstås att inbrott borde göras genom lättåtkomliga fönster framför dörren, men tänker mig att försäkringsbolag kanske har lite konstiga idéer för sig ibland.

Edit: Bör tilläggas att jag aldrig någonsin har varit med om inbrott, så jag kan omöjligen ha fått ett sådant krav på mig av någon sådan anledning i alla fall.
 
T Texan skrev:
Varför har man en försäkring, jo för att få ersättning om oturen för något oförutsägbart skulle inträffa. Det kan vara att man har oturen att någon obehörig går in i huset som man glömt låsa (godkänt av SSF eller inte). Självrisken kommer se olika ut beroende på hur försumbart man agerat.
Ja, men visst, du har helt rätt. Sen kan jag väl förstå att man inte får ersättning om man låter dörren stå helt öppen, eller om man har ett lås som inte fungerar?

Inget prat om självrisk eller annat när jag ringde, jag fick bara svaret båda gånger att ersättning kan utgå helt. Jag antar att det är "i värsta fall" (om man har ett icke-godkänt lås på ytterdörren i form av en, jag vet inte, stol?), men det normala borde väl vara att ersättningen minskar - om ens det.

Kan tänka mig att dom säger att ersättning kan utgå helt, eftersom dom inte vet vilket lås jag har och att det är olika från fall till fall. Men det generella svaret gör ju att man blir väldigt orolig. Jag vill ju inte bli av med all ersättning bara för att jag köper ett Yale istället för ett "vanligt" lås...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.