Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Btw, pratade med en bekant om dina cellplastblock med hård insida så att du slipper filtmatta på insidan.

Tänk på att alla skarvar och skavanker kan komma att synas genom linern. Se därför till att väggarna är så jämna och fina som möjligt och utan skarpa kanter. Detta problem slipper man med filtmatta som å andra sidan var kladdig att montera.
Tack för tipset. Jag har slipat insidan och ska skumma i ojämnheter och skarvar. Sen slipa igen hahaha. Skjut mig :rolleyes:
 
Jonas Persson
Mer tankar om läckaget. Slangen går rakt ut från poolväggen och utsätter därför plaströret i väggen för stora krafter, speciellt om någon hänger, slår till eller drar i den blå kopplingen eller slangen.

Är du helt säker på att röret inte är spräckt bara en bit in i väggen på utsidan? Vad händer om du försiktigt trycker på den blå kopplingen i alla riktningar samtidigt som pumpen går, ökar läckaget i någon riktning?

Tänker på resonemanget om att övriga skador borde resultera i att vattnet rinner ut i poolen och inte tillbaks genom väggen. Åter till mitt resonemang om tryck, hur skapas ett så stort tryck att vattnet kan rinna på utsidan av röret genom betongen till utsidan? Detta förutsatt att det verkligen rinner vatten och inte bara fuktar väggen.

Occam's razor; det mest troliga orsaken till felet är nog felet...
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Tack för tipset. Jag har slipat insidan och ska skumma i ojämnheter och skarvar. Sen slipa igen hahaha. Skjut mig :rolleyes:
Med fogskum, du får ta ett sabbatsår från kletet när du är klar :crysmile:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Med fogskum, du får ta ett sabbatsår från kletet när du är klar :crysmile:
Aldrig mer fogskum :crysmile:
 
Jobba, jobba, jooooobba.
 
  • Byggplats med pågående arbete vid grundläggning och trallbyggnad nära en vitmurad källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundläggning i arbete med isolering, dränering och nygjutet fundament för konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med pågående arbete, isolerad grund och rörinstallationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vad styr pumpen? Insåg att de där brunnarna är på gränsen för en vanlig pump med en flottör som flyter fritt. Förr eller senare fastnar flottören. Jag köpte istället en av Gardena som har en inbyggd givare som består av två metallstift som startat pumpen när båda når vattnet. Tex
GARDENA Comfort 8500 Aquasensor
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad styr pumpen? Insåg att de där brunnarna är på gränsen för en vanlig pump med en flottör som flyter fritt. Förr eller senare fastnar flottören. Jag köpte istället en av Gardena som har en inbyggd givare som består av två metallstift som startat pumpen när båda når vattnet. Tex
GARDENA Comfort 8500 Aquasensor
Skyddsröret stack jag bara ner i brunnen för att veta var jag har den. Elen ska gå till decklights.

Grävmaskinisten sa att vi sätter en brunn men du kommer inte behöva använda den.

Skulle det behövas slänger jag i en dränkbar pump.
 
Jonas Persson
Ok

Det är de pumparna som ibland hänger upp sig då röret är lite smalt.

Är planen att bara pumpa ibland om det behövs, inte att sätta dit något som fortlöpande håller undan vattnet?
Vart pumpar du vattnet?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Ok

Det är de pumparna som ibland hänger upp sig då röret är lite smalt.

Är planen att bara pumpa ibland om det behövs, inte att sätta dit något som fortlöpande håller undan vattnet?
Vart pumpar du vattnet?
Jag tror inte jag kommer behöva pumpa alls. Vi bor högt. Skulle det behövas finns det ett dike en bit från huset.
 
Jonas Persson
Somliga har det bra.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Somliga har det bra.
Markmässigt kunde det inte varit bättre. Stenhård lera och inga stenar samt inte ett uns vatten. Schaktväggarna gick att göra lodräta.

I övrigt hade jag gärna haft större trädgård då det hade möjliggjort större pool samt mer avstånd till grannen.

Strax ska jag ut och gräva då vi reviderat trädäcksplanen till större.
 
  • Gilla
Jompa113
  • Laddar…
Jonas Persson
Får väl kontra med att jag har gott om plats och byggde så stort jag tyckte var lämpligt. Två sidor av poolen har mer än 20 m gräsmatta.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Får väl kontra med att jag har gott om plats och byggde så stort jag tyckte var lämpligt. Två sidor av poolen har mer än 20 m gräsmatta.
Wow! Vi kommer ha 10x3 meter gräsmatta kvar typ med gigantiskt trädäck och pool istället
Sen sandlåda, cyklar, bobbycar, tramptraktor, kickbike, fotbollsmål, springcykel, elmotorcykel osv....
 
Jonas Persson
30 kvm² gräsmatta innebär att du slipper ett annat problem, långt där borta ligger poolen. Däremellan är gräsmattan som behöver klippas imorgon.
 
  • Gräsmatta med blommor framför röd stuga och poolskydd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nattade barnen till 19:40 sen rakt ut och handschaktade detta på en timme. Vem behöver gym
 
  • Nygrävd grävmaskinsfri skyttegrav vid husgrund med dräneringsmaterial och byggavfall i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
muraren2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.