Status
Inte öppen för fler kommentarer.
harry73
Anledningen att länderna gick i lock down, var att vården blev överbelastade. Först i Wuhan men därefter kom också en video från en läkare i Italien som berättade om hur de inte hade sängar till alla patienter och hur läkare dog. Det kom bilder från Spanien, där patienter låg på golvet i sjukhuskorridorer och dog.

Det var anledningen att länder gick i lock down.
England var lite annorlunda, de gick först i lock down när experter beräknade att man kunde få 300 000 till 500 000 döda pga covid (motsvarar 60 000 - 100 000 i Sverige)

Nu efter några månader börjar vi få något som liknar facit. Även om vården var extremt hård belastad och fortfarande är i vissa områden, har vi inte haft samma överbelastning som i Italien eller Spanien.
Tittar vi på antalet döda, ligger vi fortfarande under 5 000 totalt, och det ska mycket till för att komma över 10 000 i år, och då är det 'bara' 10% av alla som dör varje år och en faktor 6 till 10 lägre än Storbritanniens domedags scenario.

Visst har våra grannar haft mindre dödsfall och det är intressant att analysera vad det beror på. Fick de bara in mindre smittade eller tur på annat sätt, eller finns det åtgärder de gjorde som hade stor effekt på smittspridning? Jag hoppas verkligen att vi får svar på dessa frågor.

Det finns också stora skillnader inom landet, och här talas det mycket om Stockholm vs Skåne. Var beror skillnader på och vad kan vi lära oss för nästa pandemi?

Det finns också andra länder/regioner med mycket värre smittspridning och fler dödsfall trots lock down. Även där kan vi lära oss mycket av skillnaderna, och jag hoppas vi lär oss mycket.

Sedan finns det saker som vi inte diskuterar så mycket, och det är mänskliga rättigheter. Vår grundlag skyddar våra rättigheter men hindrar samtidigt staten att komma med hårda förbud i coronatider. Ska vi montera ner vårt skyddsnät för våra rättigheter nu? Det kommer troligtvis påverka oss även när alla har glömd Covid19 sedan länge.
Andra länder har monterad ner rättigheterna drastiskt och Ungern t ex klassas inte längre som en demokrati.

Vilket land vill vi ha efter krisen.

Jag har ingen lust att tävla om antal smittade eller antal dödsfall med resten av världen. Jag vill inte heller ha en tävling om vem som är tuffast. Jag bor i Sverige för att jag älskar landet och hur samhället fungerar och jag vill gärna behålla det, och även om Finland kommer att vinn Covid-19 tävlingen, tänker jag inte flytta ditt.
 
  • Gilla
  • Älska
Teacer och 20 till
  • Laddar…
D
tusenett skrev:
Peka finger, ge en fot, avgå, rösta bort. Oavsett hur och hur mycket det ska ”tillrättavisas” så anser jag fortfarande att FHM inte ensam ska skuldbeläggas för allt som gått snett. De har sitt ansvar, många andra har sitt ansvar.

Jag tror nog att FHM gärna hade smittspårat mer men de resurserna som behövdes kanske tillhandahålls av andra som inte hade gjort sitt jobb.

FHM verkar ha någon form av ansvaret för att sköta beredskapslagren, men om det inte finns några beredskapslager finns inget att sköta om. Regeringen verkar ha ignorerat påtryckningar om detta i många år.

När Tegnell säger ”det var olyckligt att vi inte lyckades skydda de äldre” hör jag han egentligen säga ”jävla idioter i regioner och äldreboenden som inte skyddade de äldre”. Med ”vi” menar han nog lite diplomatiskt ”Sverige”.

Jag tror inte alls att FHM är helt skuldfria eller perfekta.

Jag tycker mycket av problemen verkar vara systemiska, dvs myndigheters oklara ansvarsförhållanden, grejer tillåts falla mellan stolarna, överlappande organisationer som kan skylla på varandra, dåliga uppföljningar, bristande kontroll och ansvarsutkrävande m.m.

Felet är därför i grund och botten politikernas som byggt upp dessa strukturer med myndigheter med oklara ansvarsområden och de andra felen.
Jag tror inte det är så oklart med ansvaret för någon som kan den svenska förvaltningsmodellen på sin fem, ingen här kan uppenbarligen detta.

Däremot hade politiken goda uppsåt när den flyttade vissa frågor närmare medborgaren, skola, sjukvård tex. När detta gjordes var förväntan att det skulle skapas ett engagemang när man mer direkt kunde påverka sina barns skolor, sina äldres omvårdnad och förväntan var att det skulle ske ett race to the top i kommunerna. Det finns inte många frågor för en kommun att besluta om, det mesta är lagstadgat och att erbjuda ngt bättre än minimum skulle vara det som partier lokalt slogs om. (idag slås kommunerna snarare om att bryta mot lagar, leverera för lite och komma undan med det)

Nu har det ju visat sig att detta i stort slog fel, medborgaren är inte intresserad av skolor som är bättre än minimum, äldreboenden som ha mer än lagstadgat antal vändingar, -på valdagen alltså. Alla andra dagar så hänger sig medborgaren åt nya nationalsporten, -gnälla på twitter och sladdra på Facebook om hur dålig skolan etc blev.
 
  • Gilla
patst577 och 2 till
  • Laddar…
T TAR12 skrev:
Men varför kunde Norge, Danmark, Tyskland mfl bygga upp sin test och smittspårningskapacitet? Man kan se att de länder som testar och smittspårar också är de länder som har låga dödstal per capita.
Menar du att Lockdown i Norge och Danmark hade 0 effekt. Att de har låga dödstal beror bara på att de testat och smittspårat hela tiden?

Tror du att Norge och Danmark kommer att hålla på med testning och smittspårning i full skala när de har 50-talet döda om dan?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du att Lockdown i Norge och Danmark hade 0 effekt. Att de har låga dödstal beror bara på att de testat och smittspårat hela tiden?

Tror du att Norge och Danmark kommer att hålla på med testning och smittspårning i full skala när de har 50-talet döda om dan?
Jag tror nog att mycket av åtgärderna varit effektlösa ja, enklaste exemplet är ju småskolan. OM detta skulle varit en smitthärd skulle svenska lärare knappast varit på benen, nu jobbar de i full kapacitet, så där har du en åtgärd som sannolikt gett noll effekt men kostat/kostar och kommer kosta massor. En härlig känsla för stunden, speciellt i Danmark men ett högt pris.
 
  • Gilla
patst577 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Nyfniken Nyfniken skrev:
Menar du att Lockdown i Norge och Danmark hade 0 effekt.
Såklart har Lock down en stor effekt. Den minimerar möjligheten för smittspridningen väldigt mycket. sedan består en Lock down av ett stort antal åtgärdar, där vissa har stor effekt, vissa låg eller ingen effekt, och det kan även finnas åtgärdar med motsatt effekt.

Sedan kan det vara så att smittan självdör utan att lock down gör så mycket till eller från. Det finns extremt tidiga covid-fall i Frankrike, som inte verkar ha orsakat smittspridning, den kom senare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
tompax2 tompax2 skrev:
Nu skall du nog inte ha just byggahus.se som måttstock. Jag tror definitivt inte att byggahus.se är något representativt för hur Sverige i allmänhet tycker i frågan om FHM's hantering av coronakrisen.
Läser man på exempelvis Flashback så får man känslan av att det är tvärtom.

Och nu kommer majoriteten här inne, som ju dras åt ett visst håll där man inte verkar gilla åsiktsfrihet, kommer bli vansinniga och jag blir väl kanske avstängd en andra gång nu (då man ju inte verkar få ha fria åsikter här), men det skiter jag i, då kommer tompax3 tillbaka istället.
Men vad jag vill få sagt, är att Flashback är ett mycket mer öppet forum än Byggahus.se, och där finns åsiktsfrihet på riktigt. Deras slogan är också "Yttrandefrihet på riktigt!", något som stämmer mycket bra baserat på vad man kan läsa i inläggen där.

Här är det tvärtom, jag blev avstängd efter bara en väldigt kort tid här, bara för att jag hade en annan åsikt i frågan om FHM. Vilket är helt otroligt! Det är märks tydligt att man favoriserar vissa här som har vissa "korrekta åsikter", och det tycker jag är helt fel. Fattar inte att moderatorerna kan få hålla på så och inte ledningen reagerar.

Jag har förklarat vad som har skett och även bett en moderator låsa upp min ursprungliga användare tompax, men man bemödar sig inte ens att svara. Så jag tappar i princip motivationen att hjälpa folk här inne, vilket ju var anledningen till att jag registrerade överhuvudtaget.

Så, nu blir jag säkert bannad för att jag skrev detta, men det skiter jag i. Då skriver snart tompax3 här, vilket bara blir löjligt i längden.

Så du kanske förstår att du inte kan ha Byggahus.se som måttstock för hur Sverige i övrigt förhåller sig coronakrisfrågan och hur krisen har hanterats? Jag vet väldigt många som inte alls är nöjda med hanteringen.

I stort sett skulle jag nog säga 50-50, eller nog t.o.m 60-40 till FHM's nackdel, då många har en hel del klagåmål. Ja, jag undrar om vi inte talar egenligen ännu högre andel missnöjda, för vad jag märker tydligt, är att det stora positiva som folk ser med FHM's hantering är att de själva har fått vara fria och kunna röra sig fritt som vanligt, till skillnad från andra länder. Och det tycker jag personligen är skönt och bra.

Men de allra flesta man talar med har något att klaga på i hanteringen av den här krisen.

Men dessa åsikter är inte antingen svarta och vita, även om vissa kanske här inne vill tro det. Jag tycker där finns bra delar i FHM's hantering också, men även dåliga. Men eftersom jag blir så angripen här inne varje gång jag nämner minsta negativa om FHM, så hamnar ju fokus på att jag hela tiden försvarar min ståndpunkt, vilket kan te sig som att jag avskyr allt FHM gör och står för. Men så är det alltså inte.
Det görs sådana undersökningar kontinuerligt så vi behöver inte gissa, flashback är ett forum ja, men jag tror inte det representerar populationen speciellt väl, inga av mina föräldrar har tex ett konto där men de finns iaf.
 
J
tompax2 tompax2 skrev:
Nu skall du nog inte ha just byggahus.se som måttstock. Jag tror definitivt inte att byggahus.se är något representativt för hur Sverige i allmänhet tycker i frågan om FHM's hantering av coronakrisen.
Läser man på exempelvis Flashback så får man känslan av att det är tvärtom.

Och nu kommer majoriteten här inne, som ju dras åt ett visst håll där man inte verkar gilla åsiktsfrihet, kommer bli vansinniga och jag blir väl kanske avstängd en andra gång nu (då man ju inte verkar få ha fria åsikter här), men det skiter jag i, då kommer tompax3 tillbaka istället.
Men vad jag vill få sagt, är att Flashback är ett mycket mer öppet forum än Byggahus.se, och där finns åsiktsfrihet på riktigt. Deras slogan är också "Yttrandefrihet på riktigt!", något som stämmer mycket bra baserat på vad man kan läsa i inläggen där.

Här är det tvärtom, jag blev avstängd efter bara en väldigt kort tid här, bara för att jag hade en annan åsikt i frågan om FHM. Vilket är helt otroligt! Det är märks tydligt att man favoriserar vissa här som har vissa "korrekta åsikter", och det tycker jag är helt fel. Fattar inte att moderatorerna kan få hålla på så och inte ledningen reagerar.

Jag har förklarat vad som har skett och även bett en moderator låsa upp min ursprungliga användare tompax, men man bemödar sig inte ens att svara. Så jag tappar i princip motivationen att hjälpa folk här inne, vilket ju var anledningen till att jag registrerade överhuvudtaget.

Så, nu blir jag säkert bannad för att jag skrev detta, men det skiter jag i. Då skriver snart tompax3 här, vilket bara blir löjligt i längden.

Så du kanske förstår att du inte kan ha Byggahus.se som måttstock för hur Sverige i övrigt förhåller sig coronakrisfrågan och hur krisen har hanterats? Jag vet väldigt många som inte alls är nöjda med hanteringen.

I stort sett skulle jag nog säga 50-50, eller nog t.o.m 60-40 till FHM's nackdel, då många har en hel del klagåmål. Ja, jag undrar om vi inte talar egenligen ännu högre andel missnöjda, för vad jag märker tydligt, är att det stora positiva som folk ser med FHM's hantering är att de själva har fått vara fria och kunna röra sig fritt som vanligt, till skillnad från andra länder. Och det tycker jag personligen är skönt och bra.

Men de allra flesta man talar med har något att klaga på i hanteringen av den här krisen.

Men dessa åsikter är inte antingen svarta och vita, även om vissa kanske här inne vill tro det. Jag tycker där finns bra delar i FHM's hantering också, men även dåliga. Men eftersom jag blir så angripen här inne varje gång jag nämner minsta negativa om FHM, så hamnar ju fokus på att jag hela tiden försvarar min ståndpunkt, vilket kan te sig som att jag avskyr allt FHM gör och står för. Men så är det alltså inte.
Stackars. Jag tror att anledningen till att du blir bannad gång på gång nog inte är dina åsikter, utan att du på sättet du då och då framför dom bidrar till en tråkig stämning i trådarna. Det är sättet du ibland skriver på som är kruxet. Ett exempel är "så du kanske förstår" i en mening är för dom flesta ett förklenande uttryck. Om du jobbar på det kanske vi inte har en tompax3 eller 7 här framöver...Jag vet att detta har framförts till dig tidigare och det får kanske sjunka in lite till verkar det som. Hoppas verkligen du låter det göra det eftersom det blir en torftig diskussion om alla tycker likadant.
Den åsiktsfrihet du vurmar för måste liksom få existera åt båda hållen. Om någon tycker något du inte håller med om så kanske dom kan få göra det utan att dom för den skull fattar dåligt. Sedan är du inte ensam om att få smäll på fingrarna. Vi har nog alla fått oss åtminstone en varning eller iallafall inlägg raderade. Det blir lätt så i hettan. Sedan är det som sagt inte bara via byggahus som jag tar min input. Det är via diskussioner på jobbet och bekantskapskretsen också, men jag tror inte riktigt att Flashback har en mer representativ bild av befolkningen. Men det är vad jag tror.
Sedan så tror jag inte att Marlen och Co verkar vara jätte-pro-FHM när man läst inläggen heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Poxeman och 5 till
  • Laddar…
tompax2
D djac skrev:
Det görs sådana undersökningar kontinuerligt så vi behöver inte gissa, flashback är ett forum ja, men jag tror inte det representerar populationen speciellt väl, inga av mina föräldrar har tex ett konto där men de finns iaf.
Men det gör byggahus.se eller?
Tror du inte flashback.se representerar populationens åsikter bättre än byggahus.se där (här) bara positiva åsikter om exempelvis FHM är välkomna? Jag är ett perfekt exempel på detta. Bara för att jag inte gav med mig för motsatt sida som är för FHM's linje, så blev jag direkt avstängd, ingen varning, bara pang, avstängd. Har fortfarande inte ens fått en enda förklaring, det står bara "Regelbrott". Men man kan inte säga vilken regel jag har brutit mot, som inte andra (som inte blir avstängda) i så fall bryter mot i den här tråden.

Tittar man där just nu står det: 67 470 680 inlägg - 1 302 645 medlemmar
Tittar man på byggahus.se står det: 310 137 medlemmar
Urvalet är större på FB och därmed också nyanserna.

Och detta förklarar jag bara för att du skall förstå att byggahus.se inte bör ses som representativt för sverige just coronakrisfrågan.

Byggahus.se verkar dock vara en riktigt bra forum för husbyggare och byggare överhuvudtaget. Inget snack om den saken. Och vad gäller det blir det tre tummar upp (y)(y)(y)
Men i fråga om just diskussioner om coronakrisen så får den tummen ner från mig. :thumbdown:
 
D
tompax2 tompax2 skrev:
Men det gör byggahus.se eller?
Tror du inte flashback.se representerar populationens åsikter bättre än byggahus.se där (här) bara positiva åsikter om exempelvis FHM är välkomna? Jag är ett perfekt exempel på detta. Bara för att jag inte gav med mig för motsatt sida som är för FHM's linje, så blev jag direkt avstängd, ingen varning, bara pang, avstängd. Har fortfarande inte ens fått en enda förklaring, det står bara "Regelbrott". Men man kan inte säga vilken regel jag har brutit mot, som inte andra (som inte blir avstängda) i så fall bryter mot i den här tråden.

Tittar man där just nu står det: 67 470 680 inlägg - 1 302 645 medlemmar
Tittar man på byggahus.se står det: 310 137 medlemmar
Urvalet är större på FB och därmed också nyanserna.

Och detta förklarar jag bara för att du skall förstå att byggahus.se inte bör ses som representativt för sverige just coronakrisfrågan.

Byggahus.se verkar dock vara en riktigt bra forum för husbyggare och byggare överhuvudtaget. Inget snack om den saken. Och vad gäller det blir det tre tummar upp (y)(y)(y)
Men i fråga om just diskussioner om coronakrisen så får den tummen ner från mig. :thumbdown:
Jag tänkte inte på något av forumen, men att göra sådana undersökningar är en profession även det och de som arbetar med detta vet säkert hur man bäst går till väga. Min gissning är att ett internetforum inte är representativt, precis som du själv nämner är det relativt få som använder dessa.

Bli nu inte arg på de som gör opinionsundersökningar också bara....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73
tompax2 tompax2 skrev:
Men i fråga om just diskussioner om coronakrisen så får den tummen ner från mig. :thumbdown:
Men testa då att inte skriva i tråden längre, eller kanske max ett (kort) inlägg per dag. Diskussionen kommer att självdö inom några dagar, eller så blir den mycket mer givande.
Just nu handlar det mycket om pro eller kontra FHM. Det skulle vara intressantare om någon gör en sammanställning över i vilka län smittspridningen går upp igen och varför, eller lite mer uppföljning över hur det går i Italien eller Spanien. Och vad som händer när dessa länder öppnar upp igen, eller varför smittspridningen i Afrika är så lindrigt som den är?
 
  • Gilla
tompax2
  • Laddar…
tompax2
J Jocke Best skrev:
Jag tror att anledningen till att du blir bannad gång på gång nog inte är dina åsikter, utan att du på sättet du då och då framför dom bidrar till en tråkig stämning i trådarna.
Du är typ den andra eller tredje som skriver detta till mig. Vadå gång på gång? Du får det att låta som att jag har blivit avstängd flera gånger. Varför skall du överdriva?
Och vadå i trådarna, det är plural! Vilka andra trådar har jag skapat dålig stämning i tycker du? Jag tycker inte jag har skapat dålig stämning i den här tråden, det är du som tycker, men det får stå för dig. Men vilka andra trådar menar du? Peka på en enda förutom denna!

J Jocke Best skrev:
Den åsiktsfrihet du vurmar för måste liksom få existera åt båda hållen. Om någon tycker något du inte håller med om så kanske dom kan få göra det utan att dom för den skull fattar dåligt.
Du får tycka vad du vill, har jag sagt något annat?

J Jocke Best skrev:
Sedan är du inte ensam om att få smäll på fingrarna. Vi har nog alla fått oss åtminstone en varning eller iallafall inlägg raderade. Det blir lätt så i hettan.
Och här kommer orättvisan in, som visar på att din åsikt är mer välkommen här, än min. Medan du får en smäll på fingrarna, och en varning som du skriver. Så blir jag avstängd utan förvarning och utan förklaring!

Aldrig tidigare har jag blivit avstängd på ett forum.

För den som inte tror mig, kan se exakt vad jag har skrivit som fick mig avstängd. Tycker ni det är skäligt att bli avstängd för detta? Hitta en enda grej som borde föranleda avstängning i dessa inlägg från mig (som nu är borta härifrån), och som är värre än ni andra, som ej har blivit avstängda, har skrivit.

Screenshot 1
Screenshot 2

Jag kan inte hitta något hemskt där.
 
tompax2 tompax2 skrev:
Nu skall du nog inte ha just byggahus.se som måttstock. Jag tror definitivt inte att byggahus.se är något representativt för hur Sverige i allmänhet tycker i frågan om FHM's hantering av coronakrisen.
Jag tror knappast Flashback's skribenter är ett genomsnitt på Sveriges befolkning och åsikter heller. Då tror jag nog att det här forumet har en bättre spridning just i den här frågan...
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
tompax2
harry73 harry73 skrev:
Men testa då att inte skriva i tråden längre, eller kanske max ett (kort) inlägg per dag. Diskussionen kommer att självdö inom några dagar, eller så blir den mycket mer givande.
Just nu handlar det mycket om pro eller kontra FHM. Det skulle vara intressantare om någon gör en sammanställning över i vilka län smittspridningen går upp igen och varför, eller lite mer uppföljning över hur det går i Italien eller Spanien. Och vad som händer när dessa länder öppnar upp igen, eller varför smittspridningen i Afrika är så lindrigt som den är?
Jo, jag håller med dig helt och hållet. Det är inte konstruktivt att tjafsa. Och det gör jag gärna inte heller, men jag tycker inte om att bli tillrättavisad för att jag har "fel åsikter" i frågan om FHM. Varför får jag inte tycka som jag vill? Jag har nu upptäckt att det finns en "Ignorera användare" knapp i varje inlägg, under de där tre prickarna längst ner till höger.
Om man nu har så ont av vad jag tycker, varför ignorerar man mig inte? Simple as that.

Men skit samma, du har rätt, bättre att inte skriva alls, synd bara att bara "för FHM gruppen" skall skriva här obehindrat. Blir ju så att säga liv skev bild då över vad folk tycker i frågan, men vill ni ha det så, så...
 
BirgitS
tompax2 tompax2 skrev:
Du får tycka vad du vill, har jag sagt något annat?
Du säger inte att någon inte får tycka som den vill men du bemöter personer på ett nedvärderande eller respektlöst sätt så fort de inte tycker som du.
 
  • Gilla
Tabors39 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror nog att mycket av åtgärderna varit effektlösa ja, enklaste exemplet är ju småskolan. OM detta skulle varit en smitthärd skulle svenska lärare knappast varit på benen, nu jobbar de i full kapacitet, så där har du en åtgärd som sannolikt gett noll effekt men kostat/kostar och kommer kosta massor. En härlig känsla för stunden, speciellt i Danmark men ett högt pris.
Nu råkar jag känna till åtminstone två lärare som smittats av skolelever, så helt ofarligt är det inte att vara lärare i skolan. Samt att min fru har smittat minst en elev. Det är därmed uppenbart att det hade varit färre smittade i Sverige om skolan hade varit stängd.

Däremot kan man diskutera om effekten hade motsvarat kostnaden om man stängt skolorna, men det är en helt annan fråga...

Jag kan ju passa på att nämna att de barn som varit hemma med Covid-19 på frugans skola inte har följt FHMs rekommendationer innan de varit tillbaka, de flesta har varit tillbaka på skolan inom några dagar (mindre än en vecka). Det verkar dock inte ha lett till ytterligare smitta (vad man sett på den skolan). De har inte sett några uppenbara fall av smitta mellan elever på skolan heller (låg- och mellanstadieskola). Men föräldrarna berättar inte heller allt.

Vad man däremot har haft stora problem med är extremt stor frånvaro av lärare pga symtom på och sjukdom i Covid-19. Detta har inneburit extremt hög belastning på de lärare som varit på plats, de har inte hunnit planera lektioner utan har fått vikariera och täcka upp för frånvaron hela tiden. De flesta lärare har pga detta inte hunnit med kursplanen under våren utan de räknar med att behöva jobba ikapp till hösten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.