Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Det brukar väl finnas en plugg till breddavlopppet för sådant.
Den går självklart att använda, men jag har alltid sett den som ett skydd så att vatten inte rinner in i slangen och fryser på vintern.
 
T
Jag har min pump över vattenytan och har inga problem att starta på våren.
Fyller pumpen med vatten och sen startar så blir det sug ganska snabbt.

Likadant när man tömmer korgen i pumpen så tappar man tryck och vattnet rinner tillbaka men det blir fullt flås efter någon sekund sen utan att fylla på något.

Sen låter jag vatten vara kvar över inloppen och skjuter in böjbara långa frigolit bitar som fyller inlopp och T korsningar över vintern.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Jag har min pump över vattenytan och har inga problem att starta på våren.
Fyller pumpen med vatten och sen startar så blir det sug ganska snabbt.

Likadant när man tömmer korgen i pumpen så tappar man tryck och vattnet rinner tillbaka men det blir fullt flås efter någon sekund sen utan att fylla på något.

Sen låter jag vatten vara kvar över inloppen och skjuter in böjbara långa frigolit bitar som fyller inlopp och T korsningar över vintern.
Det var så jag menade med pumpen.

Intressant idé att fylla med annat material än vatten eller luft.
 
  • Gilla
Alexhjalle
  • Laddar…
Idag blev det inkopplat.

Fick inga instruktioner värda namnet men jag kände att det kunde vara vettigt med en unionskoppling i breddavloppet.

Är det rätt att det bara är en packning i mitten av kopplingen och inget där den möter exempelvis sandfiltret? Det blir ju plast mot plast. Visserligen med gängtejp men ändå.

Märkte också att jag saknade nämnda kopplingar till sandfiltret. Får slänga iväg ett mejl.

Väntar även på liner som enligt uppgift ska vara färdig den åttonde juni. Jag har planerat att montera linern den veckan så jag hoppas att de håller tiden samt att frakten går snabbt.
 
  • Plaströr och kopplingar på ett byggprojekt med pool, isolering och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Breddavlopp med unionskoppling insvept i gängtejp, omgiven av flexibel svart slang, kniv och tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Avloppsslang med gängtejp och unionskoppling på ett svart underlag med delar av en liner i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerade avloppsrör med unionskoppling bredvid en grund, omgivna av svart dräneringsmatta och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Breddavlopp med unionskoppling och gängtejp, nära ett sandfilter, i en poolkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Unionskoppling installerad i breddavloppet med synlig packning, omgiven av dräneringsrör och skyddande noppduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur hade ni kopplat in backspolningen på detta Röret?
 
  • Ett öppet rör i marken bredvid gruskant och träplanka med svart slang delvis synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Dimension och material. Är det mjukt eller hårt?
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Idag blev det inkopplat.

Fick inga instruktioner värda namnet men jag kände att det kunde vara vettigt med en unionskoppling i breddavloppet.

Är det rätt att det bara är en packning i mitten av kopplingen och inget där den möter exempelvis sandfiltret? Det blir ju plast mot plast. Visserligen med gängtejp men ändå.

Märkte också att jag saknade nämnda kopplingar till sandfiltret. Får slänga iväg ett mejl.

Väntar även på liner som enligt uppgift ska vara färdig den åttonde juni. Jag har planerat att montera linern den veckan så jag hoppas att de håller tiden samt att frakten går snabbt.
Seriöst med all denna isolering, mina slangar ligger oisolerade. Tror (hoppas) inte de tappar mycket energi när de väl värmt upp den närliggande sanden.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Dimension och material. Är det mjukt eller hårt?
Ser ut som dräneringsrör 100mm utvändigt.
Hårt med andra ord.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Seriöst med all denna isolering, mina slangar ligger oisolerade. Tror (hoppas) inte de tappar mycket energi när de väl värmt upp den närliggande sanden.
Jag hade varken tänkt isolera rören eller ha platonmatta men man blir ju lite skadad av att sitta här och läsa. Tänkte att det var lika bra att göra det ordentligt när jag ändå häll på. Isoleringen kostade 2k så det är snabbt betalat.
 
Jonas Persson
100-rör är alltid lite knepiga att ansluta mot. Men då det står lodrätt kanske man bara kan sätta en reducering 110/50 (RSK 231 84 59) över röret och sedan trycka ner 50-slangen en bit ner i dräneringsröret?
 
Är det ett dräneringsrör eller dagvatten? Ingen backspolning till dräneringen......
 
UNionskopplingen finns ju i flera varianter, men den det är ju vanligt med gängor i ena änden som då tätas med tejp eller gängsnöre, den ena delen har en plan fläns som oringen i den andra delen tätar mot. Så det låter ok.

när du gör detta mot sandfilter inlopp etc, var försiktig med att inte ta för mycket tejp eftersom du rätt lätt spräcker delen med invändig gänga.

På delar som är dyra eller svåra att byta ut skulle du egentligen leta upp flytande gängtätning, loctite har en sådan produkt men den finns inte i vanliga buitker, minns inte nummer på den nu...det är altså inte vanlig loctite gänglåsning, utan en gängtätningsprodukt som tätar utan att limma. Finns en sort för metall och en för plast.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Hur hade ni kopplat in backspolningen på detta Röret?

Stick ner rör slang och använd en gummi-övergång för avlopp för att få tätt?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Stick ner rör slang och använd en gummi-övergång för avlopp för att få tätt?
Finns det för ca 90 mm?
 
Tänkte att man bara tar närmaste dimension och drar åt, det behöver ju bara hindra skräp att trilla ner.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.