F
Utomhuspool med person på pooldäck, solpaneler och trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag fattar inte hur nu vågar summera. Har inte en aning om vad vår pool kostat, allt beror på hur man räknar. Plockar man in korrigeringen av gräsmatta, bygge av rabatter, pooldäck i två plan på 120kvm så är det närmare 500. Men det är inget ärligt sätt att räkna på, men inget av det hade gjorts om inte poolen hade byggts.

sen start i år pga en kall Maj men nu är vi igång. Värmaren går så länge solen är uppe och solpanelerna producerar. 22 grader i poolen just nu, igår var det 13 grader. Konstaterar att jag fortfarande har ett irriterande läckage i ett av inloppsmunstyckena.
 
Ja jag vet inte varför egentligen, men ett skäl var att jag gjorde en del prisjämförelser mellan olika väggkonstruktioner innan jag byggde och jag ville följa upp vad det blev, så jag har ett excelark där alla kostnader är bokförda inkl kategorisering. Jag har ju sett några offerter genom åren, där folk fått själva arbetet offererat också - hade jag inte gjort jobbet själv hade det *lätt* dragit iväg över 500k vilket ju är galet mycket.
 
Jonas Persson
Mina +500k är inklusive däck och allt som det drar med sig. Bara skruv till däcket var 7-8000.

Våren var kall, men normalt brukar värma poolen till 24C° slutet av april och hålla den igång till slutet oktober. Under sommaren brukar temperaturen ligga på ca 30C°. I början av veckan höjde vi temperaturen och nu har solen fått upp den till 28-29C°. Pooltak, thermopool och solfilm gör att solen håller värmen runt 30 C° under sommarmånaderna:cool:
 
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ja jag vet inte varför egentligen, men ett skäl var att jag gjorde en del prisjämförelser mellan olika väggkonstruktioner innan jag byggde och jag ville följa upp vad det blev, så jag har ett excelark där alla kostnader är bokförda inkl kategorisering. Jag har ju sett några offerter genom åren, där folk fått själva arbetet offererat också - hade jag inte gjort jobbet själv hade det *lätt* dragit iväg över 500k vilket ju är galet mycket.
Hade hantverkare gjort jobbet på löpande räkning hade det lätt blivit 200-250kkr dyrare. Större byggen är helt omöjliga att räkna på då man fortlöpande inser vad som ska göras.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ok, men hur går det för @Katarsis, verkar lite segt med uppdateringar här? Själv sitter jag å väntar på att vattnet ska nå upp till inloppen efter linerbytet from hell. Eller rättare sagt, jag väntar mest på att linern ska smälla av på mitten och gå sönder så jag får börja om igen. Precis varenda jävla moment i detta byte har skitit sig så jag har inte längre någon förväntan om att inget mer händer.....
 
  • Gilla
muffis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men hur går det för @Katarsis, verkar lite segt med uppdateringar här? Själv sitter jag å väntar på att vattnet ska nå upp till inloppen efter linerbytet from hell. Eller rättare sagt, jag väntar mest på att linern ska smälla av på mitten och gå sönder så jag får börja om igen. Precis varenda jävla moment i detta byte har skitit sig så jag har inte längre någon förväntan om att inget mer händer.....
Nu ska vi inte skrämma Katarsis, men jag är nyfiken på vad som drabbade dig när du bytte liner.

Minns när jag satte dit den att det inte är enkelt att få dit en "två nummer för" liten liner som ska sträckas ut för att sitt fint. Hörnen, uppe och nere, och pooltrappan var knepiga att få på plats då man själv står på den. Det var en resa tills poolen var fylld till översta trappsteget innan allt hamnade rätt. Vi satte dit linern innan kantstenen som sticker ut över kanten kanske 30 mm. Min tanke när den sattes dit var att det kommer att bli än pilligare att haka fast linern i listen den den dagen linern ska bytas. Hörnen var som sagt var svåra, vet inte om era har svetsade hörn, men min får en radie i hörnen och det var knepigt att fästa den i listen in mot hörnen. Oavsett vad man gjorde så blev det ett litet hål då linern inte går helt in i hörnet. Vår liner var tjock och av hög kvalitet. Kan tänka mig att tunnare är betydligt enklare att få på plats. Men jag var lite stolt när jag senare besökte Poolstores showroom och kunde konstatera att min liner satt bättre.

Oavsett allt övrigt så måste linern vara varm, glöm att göra detta en kall dag. Vi gjorde det i oktober och fyllde poolen med 25-gradigt vatten, trots detta tömde vi poolen när vi fyllt en meter och började om då hörnen inte blev bra.
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mina +500k är inklusive däck och allt som det drar med sig. Bara skruv till däcket var 7-8000.

Våren var kall, men normalt brukar värma poolen till 24C° slutet av april och hålla den igång till slutet oktober. Under sommaren brukar temperaturen ligga på ca 30C°. I början av veckan höjde vi temperaturen och nu har solen fått upp den till 28-29C°. Pooltak, thermopool och solfilm gör att solen håller värmen runt 30 C° under sommarmånaderna:cool:

Hade varit spännande att se vad bara poolen kostade till slut. Jag köpte mitt paket för 69’ sen köpte jag till vissa montagemoment av leverantören för 10’ sen rättade jag till leverantörens delmontage för kanske 6-8’. Sen tillkommer pooltak (Zabra) för ca 50’, jet Swim för 15’ och poolsarg i granit för ca 10’. Men vad kostade plattan och vad kostade gjutning av väggarna? Två gjutningar med pumpbil, om jag inte minns fel så var det totalt 27’ i betongkostnad men det kan vara påhittat med. Sen är det en massa småplock som tillkommer som man inte tänker på. Så runt 200’ ren pool utan nåt mer. Och då är det i princip allt eget arbete skulle jag säga.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nu ska vi inte skrämma Katarsis, men jag är nyfiken på vad som drabbade dig när du bytte liner.

Minns när jag satte dit den att det inte är enkelt att få dit en "två nummer för" liten liner som ska sträckas ut för att sitt fint. Hörnen, uppe och nere, och pooltrappan var knepiga att få på plats då man själv står på den. Det var en resa tills poolen var fylld till översta trappsteget innan allt hamnade rätt. Vi satte dit linern innan kantstenen som sticker ut över kanten kanske 30 mm. Min tanke när den sattes dit var att det kommer att bli än pilligare att haka fast linern i listen den den dagen linern ska bytas. Hörnen var som sagt var svåra, vet inte om era har svetsade hörn, men min får en radie i hörnen och det var knepigt att fästa den i listen in mot hörnen. Oavsett vad man gjorde så blev det ett litet hål då linern inte går helt in i hörnet. Vår liner var tjock och av hög kvalitet. Kan tänka mig att tunnare är betydligt enklare att få på plats. Men jag var lite stolt när jag senare besökte Poolstores showroom och kunde konstatera att min liner satt bättre.

Oavsett allt övrigt så måste linern vara varm, glöm att göra detta en kall dag. Vi gjorde det i oktober och fyllde poolen med 25-gradigt vatten, trots detta tömde vi poolen när vi fyllt en meter och började om då hörnen inte blev bra.
*allt* drabbade mig vid detta linerbyte och ännu är det för tidigt att ropa hej. Förra gången tog det väl två dagar och sedan var det bra med det.....nu har jag hållt på i mer än en vecka vilket är helt sjukt. Du får läsa detaljerna på poolforum när jag är klar.
 
Som jag skrev så kunde jag inte göra något igår på grund av kalas och tenta.

Idag var jag ute från tio till fem och då slipade jag innerväggarna. Eller rättare sagt slipade bort överflödigt fogskum samt jämnade till där blocken satt skevt. Ska spackla i där senare.

Vad hade ni använt för att fylla i ojämnheter i cellplasten?

Sen började jag bygga ut det befintliga trädäcket. Då jag inte får rörisoleringen fören imorgon.

Huset är runt som en halvmåne vilket gör att förrådet är snett men trädäcket är rakt. Inte lätt att få alla vinklar snygga när poolen linjerar med förrådet och staketet som är sneda.

Jag tror jag har kommit på hur jag ska göra nu. Blir en liten knäck ungefär där hörnet på poolen är.

Även kluddigt att befintligt trädäck är lärk där de använder andra dimensioner än på tryckt så la två trall åt motsatt håll för att trolla bort storlekskillnaden.
 
  • Arbetsområde med slipade innerväggar och verktyg i halvfärdig byggnation under solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusrenovering med pågående arbete på trädäck intill en orangerifärgad husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hund på en pågående trädäcksrenovering med synliga verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hund står på ofärdigt trädäck vid hus med synliga byggmaterial och halvfärdig pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Minns inte alla priser, men jag ligger klart högre. (Stockholmspriser)

Fakturan hos Poolstore var på öret 250 000. Rostfria inlopp och utlopp, 2x r/f rgb led, Pahléns stora jetswim, från fabrik ihopmonterat pooltak, thermoblock, liner, kantsten, filtmattor bakom linern, pooltrappa mm. VP, cirkulationspump mm behöll jag från gamla poolen då de var nybyggt fyra år tidigare och anpassat för den nya poolen.

Vill minnas att kostnaden för betongbilarna var på 35-38 000. Schaktarbete, inklusive bortforsling av jordamssor och 50 ton singel 80 000.

Sen tillkom allt annat; dräneringsslang, pumpgrop och pump, 2400x1200x100 S80 cellplast i botten, 600 m 12 mm armeringsjärn, stora gjutnät till plattan, 20 000 för trall och reglar till 120-130 kvm däck, skruv 6-7000, däcksbelysning. Och allt småplock som jag inte kommer ihåg just nu.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
*allt* drabbade mig vid detta linerbyte och ännu är det för tidigt att ropa hej. Förra gången tog det väl två dagar och sedan var det bra med det.....nu har jag hållt på i mer än en vecka vilket är helt sjukt. Du får läsa detaljerna på poolforum när jag är klar.
Visa länken här när du uppdaterat.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Som jag skrev så kunde jag inte göra något igår på grund av kalas och tenta.

Idag var jag ute från tio till fem och då slipade jag innerväggarna. Eller rättare sagt slipade bort överflödigt fogskum samt jämnade till där blocken satt skevt. Ska spackla i där senare.

Vad hade ni använt för att fylla i ojämnheter i cellplasten?

Sen började jag bygga ut det befintliga trädäcket. Då jag inte får rörisoleringen fören imorgon.

Huset är runt som en halvmåne vilket gör att förrådet är snett men trädäcket är rakt. Inte lätt att få alla vinklar snygga när poolen linjerar med förrådet och staketet som är sneda.

Jag tror jag har kommit på hur jag ska göra nu. Blir en liten knäck ungefär där hörnet på poolen är.

Även kluddigt att befintligt trädäck är lärk där de använder andra dimensioner än på tryckt så la två trall åt motsatt håll för att trolla bort storlekskillnaden.
Jag sprutade dit lite fogskum som jag sedan skar rent med en brytbladskniv.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Som jag skrev så kunde jag inte göra något igår på grund av kalas och tenta.

Idag var jag ute från tio till fem och då slipade jag innerväggarna. Eller rättare sagt slipade bort överflödigt fogskum samt jämnade till där blocken satt skevt. Ska spackla i där senare.

Vad hade ni använt för att fylla i ojämnheter i cellplasten?

Sen började jag bygga ut det befintliga trädäcket. Då jag inte får rörisoleringen fören imorgon.

Huset är runt som en halvmåne vilket gör att förrådet är snett men trädäcket är rakt. Inte lätt att få alla vinklar snygga när poolen linjerar med förrådet och staketet som är sneda.

Jag tror jag har kommit på hur jag ska göra nu. Blir en liten knäck ungefär där hörnet på poolen är.

Även kluddigt att befintligt trädäck är lärk där de använder andra dimensioner än på tryckt så la två trall åt motsatt håll för att trolla bort storlekskillnaden.
Grillen är redan på plats (y)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag sprutade dit lite fogskum som jag sedan skar rent med en brytbladskniv.
Jag hoppades att du inte skulle säga fogskum :p

Kruxet är att jag har ett par inbuktningar som nog blir svåra att skumma. Poolgiganten sa spackel men kunde inte precisera närmre.

Grillen fick stå där idag då det är enda stället med skugga på eftermiddagen. Jag var redan nära solsting efter denna sjukt varma dag. Jag är snart brun som en pepparkaksgubbe :cool:
 
Ojämnheter i cellplasten=fogskum. Använde en brödkniv för att ta bort överflödet.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.