Pellegnillot71
F fsn skrev:
Nej, det är inte konstigt men ”när vi vattnar utanför vår tomt” kräver en förklaring.

Vad är det som är konstigt med att nån vill ha kameraövervakning av sin fastighet eller för all del, allmänna områden i anslutning till sin fastighet?
Folk får göra vad de vill på sin tomt, men jag vill att vi och våra barnbarn ska kunna vistas vid poolen utan att stirra rakt in i en övervakningskamera som vi inte vet om den spelar in eller hur detaljerat den återger. Det är EXTREMT obehagligt! Det tror jag att även du skulle tycka.

• Gilla
Donn och 29 till
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
ett plank får inte vara högre än 1,10 m.
Det beror på vad det är för ett plank. Inne på tomten får det vara högre, så lite beroende på förutsättningarna kan du exempelvis bygga ett 1,8 meter högt plank vid poolen. 9 kap. 4 § 1 PBL; med grannens medgivande (ja, den du bråkar med) får det vara närmare gräns än 4,5 meter också.

Innan du tagit reda på hur det ligger till med när inspelningarna startar så lugna ner dig
Du har i nuläget ingen aning om den spelar in hela tiden eller inte
Kan vara att det är som mina
Grannen har rätt att överbaka sin fastighet
Om du inte talar med grannen så löser sig det här problemet aldrig

• Gilla
ebonita och 5 till
  • Laddar…
Pellegnillot71
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på vad det är för ett plank. Inne på tomten får det vara högre, så lite beroende på förutsättningarna kan du exempelvis bygga ett 1,8 meter högt plank vid poolen. 9 kap. 4 § 1 PBL; med grannens medgivande (ja, den du bråkar med) får det vara närmare gräns än 4,5 meter också.
Tack för feed-back. Jag vet vad som gäller angående plank. Men det finns ingen plats för mer än det vi har.

Pellegnillot71
U Uffe A skrev:
Innan du tagit reda på hur det ligger till med när inspelningarna startar så lugna ner dig
Du har i nuläget ingen aning om den spelar in hela tiden eller inte
Kan vara att det är som mina
Grannen har rätt att överbaka sin fastighet
Om du inte talar med grannen så löser sig det här problemet aldrig
Det är så sant, men om man har en kamera som klarar 30-50 meter i mörkret så ska man kanske ha en större tomt....
Bästa sättet är kanske att sätta upp något som rör sig hela tiden. Är den satt på inspelning då så lär den ju spela in konstant tills man tröttnar på det och justerar var den spelar in. Kan nog fungera.

• Gilla
  • Haha
enklast och 11 till
  • Laddar…
Plantera ett träd i siktlinjen då. Ju närmare grannens kamera desto mer skymmer det. För det enkla svaret är att du sannolikt inte kommer få så mycket hjälp myndighetsvägen utan enklast löser det här själv, med eller utan samarbete från grannen.

• Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Det är så sant, men om man har en kamera som klarar 30-50 meter i mörkret så ska man kanske ha en större tomt....
Bästa sättet är kanske att sätta upp något som rör sig hela tiden. Är den satt på inspelning då så lär den ju spela in konstant tills man tröttnar på det och justerar var den spelar in. Kan nog fungera.
Du kan inte googla en specifikation och utgå från att det gäller din grannes kameror.

Jag har kameror som är lite bättre än det vanliga kramset som många har, men ändå inte proffsprylar. Googla Hikvision 2385 så har du en referens. I reklamen säger man också att den ser 30m i mörker men givet att kameran har fast brännvidd och ingen zoom så ser man bara tydligt upp till MAX 10m bort.

Har din granne en kamera med inbyggd och mekanisk zoom så är det en annan grej. Då kommer han se detaljer när det badas men de flesta har ändå inte det.

Med detta vill jag ha sagt att din granne troligvis inte ser ett skit av intressanta detaljer på er sida och det bästa för dig verkar vara att ordna ett sådant klimat mellan er att ni kan prata om detta.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
A
Måste ju röra sig om någon form av ofredande? Sjukt obekvämt att veta att man blir filmad av grannen.

• Gilla
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
Släng dit en 2 meter hög thuja

• Gilla
Markus_snickare och 3 till
  • Laddar…
Fast monterad laserpekare model starkare riktad mot deras kamera löser nog problemet.

• Gilla
  • Haha
sawallen och 28 till
  • Laddar…
F
A ajn82 skrev:
Fast monterad laserpekare model starkare riktad mot deras kamera löser nog problemet.
Eller ett välriktat skott med luftgevär.

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 14 till
  • Laddar…
F
Folk får göra vad de vill på sin tomt, men jag vill att vi och våra barnbarn ska kunna vistas vid poolen utan att stirra rakt in i en övervakningskamera som vi inte vet om den spelar in eller hur detaljerat den återger. Det är EXTREMT obehagligt! Det tror jag att även du skulle tycka.
Ja, den rätten har ni. Har grannen kameran riktad så han filmar din fastighet så är det olagligt, det råder ingen tvekan om det.

Lämna in en anmälan så får du se hur högt prioriterat det är. Man brukar säga att ha rätt är en sak, att få rätt en helt annan.

Sannolikheten att ni ens får möjligheten att få rätt här är förhållandevis liten. Och skulle nån ändå förbarma sig över er anmälan så kommer grannen ha all tid han behöver gör att lägga in maskning, radera gamla inspelningar mm så det kommer troligtvis ändå aldrig bli nåt mer än att du får veta att kameran inte filmade er fastighet.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Med en oresonlig granne känns det som ett lösningsorienterat förslag, tyvärr rätt uppenbart bara. Ett alternativ, ifall kameran är trådlös, är att köpa en wifi jammer på Aliexpress. Bara att slå på den när det ska badas, svårt att bevisa att ni ligger bakom myrornas krig ;)

• Gilla
  • Haha
llehs och 11 till
  • Laddar…
Staffans2000
Det troligaste, rent statistiskt, är att grannen ger blanka tusan i ert badande, och ser den delen av filmbilden som något han får dras med, när han övervakar sin egen tomt.
Pedofiloron kan ibland gå för långt. De allra flesta gubbar (och gummor) tänder inte på förpubertala personer. Ändå tvingas småbarn att ha badkläder när de leker i vattnet.

Staffan

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
T
Lagen är solklar, inte en enda kvadracentimeter utanför egen tomt får filmas. Detta oavsett om man spelar inte, inte spelar in, bara spelar in vid rörelse osv, styr kameran manuellt osv. Digital maskning och PTZ är gråzon.

Som andra skrivit ovan kan det dessutom röra sig om ofredande om de filmar en pool.

Jag hade i första hand pratat med grannen och i andra hand polisanmält.

• Gilla
Hemmakatten och 30 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.