Mikael_L
B Bosse12 skrev:
så skulle det vara kul att veta vad som händer om man snurrar en ledning över den där strömkabeln. Kan ett magnetfält skapa ström eller vore det en stöld av magnetism?
Om man snurrar en ledning runt en strömförande ledare så blir det inte mycket till energiöverföring.

Ty en ledare med ström i skapar ett magnetfält runt ledaren i 90° vinkel till den strömförande ledaren:
images

Och på samma sätt blir det ifall man har en ledare i ett magnetfält, så ska magnetfältet vara orienterat i 90° vinkel till ledaren för att det ska uppstå ström i ledaren.
(Bilden är giltig även för det motsatta, vilken ström som bildas i en ledare i ett magnetfält).

Så lindar man en tråd runt en strömförande ledare så blir den urusel på att fånga upp något magnetfält som driver någon ström i den lindningen, ty ledaren som är virad runt har sin tråd i samma riktning som magnetfältet, inte 90°, och omvandlar alltså inget magnetfält till ström.


Jag kan visa med dessa 2 bilder, dessa två sätt att arrangera den svarta ledaren är exakt lika bra på att fånga magnetfält från den grå för att inducera ström i den svarta.
Så det är ingen vinst att linda ena ledaren runt den andra.
Suddig bild av en svart lindad ledare runt en grå strömförande ledare för att demonstrera magnetfälts påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En grå och en svart ledning parallellt, svart ledning lindad runt den grå för att demonstrera magnetfält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sorry för suddig bild, men det gick lite fort.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Istället är knepet att fånga själva magnetfältet med något magnetiskt material, och sen linda även den mottagande ledaren runt detta material.
Såhär:
what-are-functions-of-current-transformer-7.jpg

Då kan man erhålla en ganska effektiv energiöverföring.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Mikael_L
Men nu går jag vidare till kabeln i marken som TS har och undrar över.
Nu har den kabeln 3 faser med 120° fasförskjutning och ev en nolla/PEN, dvs 3 eller 4 ledare i samma kabel.

Och detta mumbojumbo betyder fritt översatt att när det går ström i en av ledarna så går det även ström i minst en av de andra, - åt andra hållet.
Ty det så konstruerat, strömmarna i en trefasledning är ALLTID symmetriskt balanserade (om det inte finns något allvarligt fel någonstans) så summan av strömmarna i kabeln är alltid precis noll.

Detta betyder i sin tur att då blir även magnetfälten i de olika ledarna motriktade mot varandra och tar även de ut varandra.

Så den enda strömtransformator som kan fungera i mina bildexempel är den med den svarta ledaren bredvid den grå, och det kan fungera för att då är den troligen lite närmare en av ledarna i kabeln än de andra, som alltså innebär en anings starkare magnetfält, då de som ligger längre ifrån har svagare magnetfält.
Men nu pratar vi om avståndsskillnad på någon cm, så det blir inte mycket magnetfält att plocka upp.

Sen till nästa lilla klurighet, om vi då låter den svarta ligga bredvid i många meter, gärna flera hundra meter, kanske km, så inducerar det kraftigare ström, ja teoretiskt då.
Nu är det så att i verkligheten så är ledarna vridna runt varandra i en sådan här kabel, så därför innebär det att när man låter mottagarledaren ligga längs med en längre sträcka (och nu talar vi om mindre än en meter) så får vi plötsligt samma fenomen igen, magnetfälten tar ut varandra, och den inducerade strömmen i den svarta ledaren blir återigen noll.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Oj. det var mycket fakta att smälta och tack för detta! , I sanning synnerloigen spännande att läsa i lugn och ro med lite större stil, I botten av min fråga från början ligger en miljötanke. Om kraftbolagen förloraŕ en mängd energi av alstrade magnetfält som självklart kostar energi att alstra så skulle de ju kunna rädda enorma belopp med att snurra en strömavtagande ledare runt kabeln redan från fabrik tänkte jag. Men jag inser att detta inte är genomförbart eftersom magnetfälten tar ut varandra av motsatta riktringar av växelströmmens pulserande. Om det däremot gick likström genom strömkabeln så kan antagligen magnetfälten inte radera ut varadra som jag fattar saken. En kort parallell kabel blir uppenbarligen för lite för att skapa el i den. ( se skissen svart intill grå ovan). Detta säger mig att om man lade in en extra ĺedning utanför jordskärmen i strömkabel ( dvs inte nollan utanför kabeln alltså) så skulle man uppnå enormt långa avstånd i magnetfältet. Vad anser ni experter om det?
 
S Seet skrev:
Någon som vet vem man ska fråga om man vill göra en mätning, samt vad det kan kosta?
Du kan hämta en APP till telefonen som mäter uT ( mikroTesla) den används till kompassen i smartphone.
Bli inte förvånad över hur mycket det varierar i en vanlig bostad!

Testa först på ett ställ där det inte finns någon el i naturen där är bara Jordklotets magnetfält som alla kompasser nyttjar, för att få en (0) referens.
 
L Leif i Skåne skrev:
Du kan hämta en APP till telefonen som mäter uT ( mikroTesla) den används till kompassen i smartphone.
Bli inte förvånad över hur mycket det varierar i en vanlig bostad!

Testa först på ett ställ där det inte finns någon el i naturen där är bara Jordklotets magnetfält som alla kompasser nyttjar, för att få en (0) referens.
Om appen ska mäta magnetfältet för kompassen så är det likformat fält. Jag tvivlar på att samma app kan användas till att mäta växelfält från en kraftledning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Om kraftbolagen förloraŕ en mängd energi av alstrade magnetfält som självklart kostar energi att alstra så skulle de ju kunna rädda enorma belopp med att snurra en strömavtagande ledare runt kabeln redan från fabrik tänkte jag.
Om du plockar ut energi från magnetfältet så minskar den överförda elektriska energin. Ingenting är gratis...
Annars skulle ju alla som bor i närheten av en större luftledning har gratis el.
 
Det är bara att ställa lysrör på vertikalt under en kraftledning!
Förstärker man med en antenn och minijordspett så lyser dom fullt.;):rofl:
Lysrör placerade vertikalt i ett mönster under en kraftledning i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Du kan hämta en APP till telefonen som mäter uT ( mikroTesla) den används till kompassen i smartphone.
Bli inte förvånad över hur mycket det varierar i en vanlig bostad!

Testa först på ett ställ där det inte finns någon el i naturen där är bara Jordklotets magnetfält som alla kompasser nyttjar, för att få en (0) referens.
Hej

jag tillhör de 17% av landets befolkning som vägrar smartphone. I mitt fall har jag SONY Experia XA i byrålådan. Den hamnade där som en reservkanal ifall min gamla skulle falera. I mitt fall är det säkerhetsfrågan som avgör. Så den enda app jag kan åstadkomma är i drömfabriken. No offence, men det måste sägas klart ut: Jag är inte alls intresserad av att Google, Norad, FRA. MUST, RPS, MSB, SKV, Tji Ping Scam i Peking och KGB/Putin ska veta när jag besöker toaletten och jag vill inte heller glädja de turistbesökande ficktjuvligorna i folksamlingarna. Har redan förlorat en Iphone med hundratals kontakter och enorma förluster så nu gäller en gammal tålig "tappa-på-betonggolvet", batterivänlig Nokia utan kamera och utan specialplast så att man tappar den och skapar eftermarknad. Denna antikvitet har jag i fickan och så osäljbar att ingen tjuv med värdighet ens ser åt det hållet . Och det går faktiskt att ringa med även den och koka kaffe medan andra lägger en livstid på att lära sig nya appar och kopplar upp fel samtal av snuddkontakt på knappstorlekar avsedda för bebisar. Jag har andra leksaker. Som jag sa: No Offence. Bara en policydeklaration.
Bert 'mnet så är jag fascinerad av denna fysikens märkliga lag. Jag kan inte fatta att ett magnetfält virat runt en strömkabel kan skapa ström i den virade kabeln. Jag förstår en transformator med järnklärna och två spolar men detta är ju ingen sådan.
Och det där med lysrör under en kraftledning är lite svårsmält. Blir man ljus i håret åxå där under kraftledningen. I så fall finns nog en kraftfullt växande marknad för vissas friluftsliv under kraftledningsgatorna i Sverige.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Har redan förlorat en Iphone med hundratals kontakter och enorma förluster så nu gäller en gammal tålig "tappa-på-betonggolvet", batterivänlig Nokia utan kamera och utan specialplast så att man tappar den och skapar eftermarknad.
Hur lyckas man förlora data med en modern smartphone?
De synkar i allmänhet upp kontakter, foton och annan data till leverantörens molntjänst eller om man vill någon egen tjänst.
Det är snarare gamla Nokia-tegelstenar som är en garanterad väg till förlorad data. De har ingen backup utan allt finns i telefonen. Går den sönder eller försvinner så är det kört.
 
Jag håller med Bosse. Jag har både smartphone (2 st från jobbet) och en gammal Sony ericssson med knappar. Den är överlägset bäst vad gäller ljudkvalite och snabbheten att slå ett nummer (inga onödiga menyval). Appar behöver jag inte. Så smartphones ligger i lådan och jag tar den ena bara när jag är ute på tjänsteresaa för att ha tillgång till delat internet.
Jag brukar inte läsa tidning i telefon utan pratar hellre med medmänniskorna.
Det är en attitydfråga och behöver inte diskuteras.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag håller med Bosse. Jag har både smartphone (2 st från jobbet) och en gammal Sony ericssson med knappar. Den är överlägset bäst vad gäller ljudkvalite och snabbheten att slå ett nummer (inga onödiga menyval). Appar behöver jag inte. Så smartphones ligger i lådan och jag tar den ena bara när jag är ute på tjänsteresaa för att ha tillgång till delat internet.
Jag brukar inte läsa tidning i telefon utan pratar hellre med medmänniskorna.
Det är en attitydfråga och behöver inte diskuteras.
Tack Thomas. Kunde inte säga det bättre själv.. Ha en skön helg och sätt halkremsor på den eländiga maskinen!//B.
 
T tompaah7503 skrev:
Hur lyckas man förlora data med en modern smartphone?
De synkar i allmänhet upp kontakter, foton och annan data till leverantörens molntjänst eller om man vill någon egen tjänst.
Det är snarare gamla Nokia-tegelstenar som är en garanterad väg till förlorad data. De har ingen backup utan allt finns i telefonen. Går den sönder eller försvinner så är det kört.
Men i en gammal nokia tegelsten så har man inga uppgifter sparade, kanske tel nr. De brukar lagras på simkortet.. Dessutom brukar de hålla bättre för en tripp till betonggolvet.
 
A Avemo skrev:
400 kV är det högsta som finns i Sverige. Och det är närmast uteslutet att det är vad som är nedgrävt på tomten. Dessa ledningar är mycket sällan nedgrävda över huvud taget. Är en kabel nedgrävd på tomten är det troligen 0,4 kV. Det vill säga samma spänning som du har in i huset. Möjligen kan det också vara 10 kV. Men detta är ju bara gissningar. Nätägaren vet vad det är för spänning i ledningen. Magnetfältet påverkas av strömmen i ledningen.
Hallå på er. När IKEA byggde sitt varuhus i Uppsala så behövdes mark. På den marken stor enorma kraftledningsstolpar från kärnkarftveret i Forsmark. Denna matning gick sen över hela skogarna söder ut mot Mälardales industrideta. Man grävde ned denna kraftledning under jätteprotester och den ligger nu under iKEA varuhuset i Uppsala. Jag kan inte tänka mig att dessa högstolpar hade lägre spänning än 100 kV. De var sådana ledningar vi alla ser ute i bygderna då vi passerar åkrar och fält. ca 20 meter upp och tre faser på en 20 meter lång ramp uppe i varje stolpe Mitt nackhår reser sig inte då jag är på IKEA och avnjuter deras goda mat och inte börjar jag självlysa som ett lysrör heller. ( ska testa med en kompass nästa gång jag är där frö jag vet ju pungefär var den feta strömkabeln på >1 dm ligger) Men en tjej jag kände på den tiden hade elallergi och hon gillade inte det där området alls. Området heter śödra Boländerna och är det första exploaterade området man kommer till då man åker från Sthlm till Uppsala och ser IKEA.som frontbyggnad i en rondell och där finns Biltema och en massa andra kända varuhus men de ligger inte över kabeln. Bara IKEA. ha en bra helg utan corona alla.
 
B Bosse12 skrev:
Hallå på er. När IKEA byggde sitt varuhus i Uppsala så behövdes mark. På den marken stor enorma kraftledningsstolpar från kärnkarftveret i Forsmark. Denna matning gick sen över hela skogarna söder ut mot Mälardales industrideta. Man grävde ned denna kraftledning under jätteprotester och den ligger nu under iKEA varuhuset i Uppsala. Jag kan inte tänka mig att dessa högstolpar hade lägre spänning än 100 kV. De var sådana ledningar vi alla ser ute i bygderna då vi passerar åkrar och fält. ca 20 meter upp och tre faser på en 20 meter lång ramp uppe i varje stolpe Mitt nackhår reser sig inte då jag är på IKEA och avnjuter deras goda mat och inte börjar jag självlysa som ett lysrör heller. ( ska testa med en kompass nästa gång jag är där frö jag vet ju pungefär var den feta strömkabeln på >1 dm ligger) Men en tjej jag kände på den tiden hade elallergi och hon gillade inte det där området alls. Området heter śödra Boländerna och är det första exploaterade området man kommer till då man åker från Sthlm till Uppsala och ser IKEA.som frontbyggnad i en rondell och där finns Biltema och en massa andra kända varuhus men de ligger inte över kabeln. Bara IKEA. ha en bra helg utan corona alla.

Källa på det?
För om du kollar på satelitbilder ser du tydligt hur ledningarna söderut från Forsmark går vid Almunge :)
(Och de ledningar som går mot nordöst går via Mehedeby)

Inte en enda stor ledningsgata från Forsmark går via Uppis
 
  • Gilla
senap och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.