D
Jag har förstått att några av de spännviddstabeller som florerar inte är korrekta för altan. När jag knappar in mina förutsättningar i dimensioneringsprogrammet (svenskt trä) så får jag väldigt korta avstånd mellan plintarna. Jag behöver därför hjälp.

Jag har bara ett givet mått och det är avståndet mellan plintarna som står utmed långsidan på huset. Plintavståndet är 180 cm och det blir spännvidden för golvreglarna. Bärlinorna ska alltså inte gå utmed fasaden utan kommer ligga rakt ut från fasaden. Avståndet mellan plintraderna blir således 180 cm. jag hade tänkt köra med 45x170 golvreglar cc60 och 34x120 trall.



Vilket är det maximala avståndet mellan plintarna i varje plintrad om jag kör dubbla 45x195 som bärlinor?
 
Jag skulle säga max 3 meter. Dock när det gäller golvreglar kan du ju gå ner en dimension.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Vad är max för 145 respektive 170, jag vill ligga klart inom marginalen.

vore så jäkla trist om altanen på 150 m2 inte blir stum
 
120 är 1,9m
145 är 2,3m
170 är 2,7m
 
  • Gilla
magsv
  • Laddar…
D
Jag behöver korrigera plintavståndet. Jag skrev tidigare (i inledningsfrasen) att avståndet är 180 cm mellan plintraderna. Det stämmer inte utan avståndet är 200 cm.

Gäller fortfarande 3 meter mellan plintarna i varje rad om jag vill ha ett stumt däck?
 
D
Jag har börjat mäta ut för plintarna.
 
  • Uppmätt byggtomt med utplacerade träpinnar och snören samt utsikt över sjö och skog i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid 2,4 meter blir det 2,9 meter mellan raderna så du har god marginal.
 
3 meter mellan plintarna låter mycket. Tänk på att nedböjningen blir 3.3 gånger så stor som den skulle bli med 2 meter mellan plintarna. Och tvärkrafterna i dom inre upplagen blir över 2 ton.
För vettig nedböjning (säg 4mm) och 3 meter så krävs limträ 66x270 men med 2 meter mellan plintarna och 4mm nedböjning så räcker 45x195 C24. Dubblerar du 45x195 C24 med 2 meter mellan plintarna så får du dessutom halva tvärkraften per regel och 2mm nedböjning.
(Jag hoppas jag har tolkat dig rätt, dvs 2 meter mellan bärlinorna och 3 meter mellan plintarna i varje bärlina)

/Göran
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
3 meter mellan plintarna låter mycket. Tänk på att nedböjningen blir 3.3 gånger så stor som den skulle bli med 2 meter mellan plintarna. Och tvärkrafterna i dom inre upplagen blir över 2 ton.
För vettig nedböjning (säg 4mm) och 3 meter så krävs limträ 66x270 men med 2 meter mellan plintarna och 4mm nedböjning så räcker 45x195 C24. Dubblerar du 45x195 C24 med 2 meter mellan plintarna så får du dessutom halva tvärkraften per regel och 2mm nedböjning.
(Jag hoppas jag har tolkat dig rätt, dvs 2 meter mellan bärlinorna och 3 meter mellan plintarna i varje bärlina)

/Göran
Är inte 4mm nedböjning lite hårt för att kallas vettig, L/750? L/300 är mer lämplig skulle jag tycka. Vad får du för nedböjning av 1kN i fältmitt?
 
B bossespecial skrev:
Är inte 4mm nedböjning lite hårt för att kallas vettig, L/750? L/300 är mer lämplig skulle jag tycka. Vad får du för nedböjning av 1kN i fältmitt?
Jag är ju tyvärr lite amatör på detta men eftersom det är bärlina och inte golvregel så gick jag efter upplagskraft på inre upplag ( dimensionerat efter vad jag förstår är snölast) och för att landa under 90mm minsta upplag på inre upplag så landade jag på endera 90x180 GL30 limträ med 10mm deformation eller 66x270 GL28 med 4mm deformation över 3m varvid jag pekade på 66x270 eftersom mitt antagande att 10mm var i mesta laget.

För golvregel 45x170 C24 med 2m mellan upplag så är I= 1.84e-5 och för F =1kN så är d = 0.8mm i fältmitt.
(Notera att jag är ingenjör av helt fel sort så jag kan ha helt fel...)

Och jag använder mig av denna kalkylator: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/

/Göran
 
Titta på desna tabellen, 90% av alla tralldäck på bygghus har dimensionerat efter denna typ.
 
  • Tabell som visar minsta avstånd mellan plintar och bärjälkar samt dimensioner för golvbjälkar baserat på bärjälkens avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sharky58 Sharky58 skrev:
Jag är ju tyvärr lite amatör på detta men eftersom det är bärlina och inte golvregel så gick jag efter upplagskraft på inre upplag ( dimensionerat efter vad jag förstår är snölast) och för att landa under 90mm minsta upplag på inre upplag så landade jag på endera 90x180 GL30 limträ med 10mm deformation eller 66x270 GL28 med 4mm deformation över 3m varvid jag pekade på 66x270 eftersom mitt antagande att 10mm var i mesta laget.

För golvregel 45x170 C24 med 2m mellan upplag så är I= 1.84e-5 och för F =1kN så är d = 0.8mm i fältmitt.
(Notera att jag är ingenjör av helt fel sort så jag kan ha helt fel...)

Och jag använder mig av denna kalkylator: [länk]

/Göran
Såg nu att jag lät lite kort i tonen, absolut inte min mening. Du gör ett grymt jobb:D(y)
 
B bossespecial skrev:
Såg nu att jag lät lite kort i tonen, absolut inte min mening. Du gör ett grymt jobb:D(y)
Ingen fara :) Det blir lite baklänges för mig ibland eftersom detta är ett helt nytt område för mig.
Jag är dessutom (lite) besvärlig av mig eftersom min konstruktionsbakgrund är saker till kärnkraftverk, vindkraftverk och attackhelikoptrar och dylikt och då vill man inte att saker skall trilla ner i onödan.

/Göran
 
L
H huggan skrev:
Titta på desna tabellen
Förstår inte att man skriver "minsta avstånd", det är väl snarare största avstånd som är möjligt man menar egentligen, utan att det blir för sladdrigt att gå på.
 
För mig som gammal tjurig konstruktör så är det inte bara sladdrigheten i sig som spelar roll utan även om man uppfyller krav som snölast etc. Visst kan man låta bli att ta hänsyn till det men om man skall rekommendera något så vill i alla fall jag förklara "ifs and buts". Bygger man sedan en altan på backen så spelar det inte så stor roll men om man bygger den på plint och stolpar så kanske man vill/ska ha bättre koll på hur saker hänger ihop.
Och jag får lite utslag av tabeller som inte berättar hur dom har kommit till och vilka randvillkor som gäller ( C14? C24? C30?, cc 300?, cc 600?...)..

/Göran
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.