Oj, det var mycket. Min klippare kör ca 1tim 20min på orginalbatteriet från 2012.
 
Ja 2.25 Tim hade den nog inte som ny. Iaf inte min
 
Tänkte försöka få igång Indegon igen. Det är en 2012, gick hyfsat förra året tills ena drivhjulet pajade. Bytte det i slutet på säsongen men då verkar batteriet ha gett upp. Hur kommer jag åt batteriet för byte? Antar att jag måste ta bort höljet, men jag vågar inte bryta på fel ställe..
 
Inget br


Bänd bort locket, sedan bara skruvar. Robotgräsklippare av märket Bosch Indego med delvis borttagen front för att visa skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Mutter och skruv på en svart yta med en del av en blå och silverfärgad komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mutter under den silvriga kåpan. Skruvar på sidorna.
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Röd ratt ovanpå en maskindel med öppen kammare som visar en vit plastfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid ratten och lossa.
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Mer skruv Nedmonterad robotgräsklippare med synliga inre komponenter och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mawi och 1 till
  • Laddar…
Smutsigt och dammigt öppnat elskåp med synliga komponenter och sladdar, kan vara en bild av ett batterisystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batteriet
 
  • Gilla
ecb182 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Se

Och


Bilder


Mvh!

Q2n1-e_HSQJDHxXMNF8xiTnaF77WpDRXyAeMvhFa8hAtd7WHjCD2DyMAaQzFhPRULE66-_rY6p3HUSl6OqEWuQIjbLaltzmF9jbtU17nFYF_PwnI28GicPOBXz5NRq8N44onDTYd
Iv-Ih7VhnCT1lq6uVBBh23lh_MX1BBEsLlkATmykV7bDzmdRSoUuGa2R-KM0RvXLt60WPcMW0oywhMKgRGjkIbKOUYCQBho1jIoqI-beC_XKOpXByMsIMOYKAwwANjXL55eFXiWd

Min egen beskrivning :

  1. Lossa plastbiten med loggan på, finns två plastlås i överkant.
W0UrbXnumlI-ih71-po2gbRHCGniRPN-O8fzDi0cjpT9if33z0Ly1T8tX3REW0Uez-a62VEBEAHLCOyUtVjbKFKZYBxC4l-CZgQWfDbOp_sVTqWVWT2Fc5rQPGR3wr4A-SjHT0ai

  1. Lossa sedan den silverfärgade topp kåpan, två skruvar (som ovan) och sedan ta ut den försiktigt, se nedan.
zYfUrWuPF8YGdvS_mGMFnE9Xgdi-5MxOdJouHwnKiOVrICEWoDS5hO5XTNVHaTbHQSCTyJ6BdbTr3dvHYo4a0_ZZicOyJDcSrEiyj1tB2amyCti48DzsyC2xBaKfYEBsssQFqh0K

aUri4HPLC_DCOGeRx1TJ_EA5Dm8rj8kw0vFo1EeanTr1aFvOYxl6jKHOeYIV1wxavYAzhTvWyjq5GnN_lWGFpqEeZHkgV1Q-8uviigKuvJcpLlGVqV1bTJdlUVpD6gegs8o_R3Zd821NeG2dYw8JXr_Ytau_ClfyJkZmmMLxhechaOutBMyAL_u-pGfuKNBAAklOwBuKgq8ukihVfUaOja2Hy87PkCjCY-QJYpaxPpPOWmB9c8UQV5aAEvNwRq1-m-nQjQo0t-LMrpDP_ceo3dluR4MN3GUf_JA2UdtUzRWXxn5KHbKBAPpe9e00lCyNHjhG5zu1GrHzuLDehOs0sl03tW-WhPRcop4FnLDQEUvwq4pYG6JJXAATNQE_Zo7P4X7L3q2hWiOiJRCAYaQoA4z-

  1. Nere på sidan finns två plastlock som döljer sidoskruvarna, en på var sida. Ta av dem. Jag fick ta en vass skruvmejsel, det blev lite fula märken och den ena gick av lite på ett ställe, vet inte om man kan göra det annorlunda. Men det verkar funka nu när jag satte tillbaka dem igen sitter de på.
    -np6KRKDa202kHg2HeuoIjdtkPL1KVqKXNyZqO_7HCPwnvkrIjOSBaHeIu5d8wtFM6hz1EIt6d6zd6SuO7w655jMj0BW7q21OQ0vSwah5vUBhftz5efbyDMC7MFWt-7OhzN95z3Gcr3L0v-YfvgHahpsqPC7GhGnskIfY8xjFLMLlJunhxmd2uHb_f-c8qIXmoTYZb3mYK4EnwOgQVUh-nfQ-wWYyFjoTmKB8_WepSweNd3VXNtOu8txGQjn7wJDTzawny7Gj1f6i5qh

  2. Efter att skruvarna är loss, ta en skruvmejsel och se till att den lilla armen lossnar - tryck försiktigt in den svarta "armen" mot mitten av klipparen, du förstår om du vänder klipparen upp o ner.

  3. Vänd tillbaka roboten på magen och dra ut sladden. Tryck in “tappen” så att den inte går sönder, det gjorde min. Se bild på var tappen satt på kontakten:
    SdRsEE8xW-k7j_E4TbZPCMwxpVsm6FpdYPJ7bqdsx_OfTv4RD_gTnYz0-EAoGuVQgDOctC2Zv7hfRnkjabdtxYrX_AiAJLXL0q9yldue4HINsJ6o0gAmd0XMMbwv60GADBcIgi8I

  4. Demontera sedan muttern (M6, 10 mm hylsa) för "joysticken" .
    Xuvgn7psjbR2ftIZnupHRhM5qWriNiJPhFv1uGo0jJLRiyWYJC6doSU59SpvEzMcuMws_0ng07zHgZZYeJA2vNLS_-RFJYVNQOJv9vSuLr5PKwQz5SAvr0BhXISbUuJ6gTJjx6dn

  5. Lyft av den gröna kåpan that's it .
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
Nedmonterad robotgräsklippare med synliga inre komponenter och verktyg på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör rent och återmontera. OBS håll reda på magneten som ligger "lös" i spåret i fronten
 
  • Gilla
Fifth Avenue och 2 till
  • Laddar…
Wow, perfekt. Tack båda! Nu vågar jag beställa batteri.
 
  • Gilla
Daniel Lundberg
  • Laddar…
A
P Peter Gredinger skrev:
Jag är bara en input, håller med om att det inte bevisar ngt.
Har haft Worx, Indego och nu HQ.
HQ kostar mer än dubbelt så mycket, men så sjukt mycket bättre den är.
Worx fungerade bra ett par år tills den började snurra på runt i cirklar till batteriet tog slut. Supporten kände till problemet men hade ingen lösning så det var inte lönt att skicka in på lagning. Står nu i källaren.
Indegon fungerade bra i drygt ett år, sedan garanti-rep där de bytte nästan allt utom batteriet.
När det blev fuktigt på hösten gick den som en yr höna, för att inte tala om alla spår längs BK, de finns fortfarande kvar 1,5 år senare...
HQ - koppla in på samma gamla slinga, lägg ut guider, kör igång, fungerar.
Har fått "hjälpa" HQ (från en buske) en gång på 1,5 år. Indegon var jag glad om den gick ett dygn utan att strula.

Samtidigt gillar jag Boschen, för den klipper smart - tyvärr missade den konstant små ytor på min matta, och det fanns inget sätt att tvinga dit den (som med en slumpklippare).
Nu får den gå vid stugan istället, redan fina spår runt alla BK efter en halv säsong, men det gör mig inget där.

Hör om ett par kvalitetsproblem på HQ, så jag får återkomma om ett par år och se om jag är lika nöjd då.
Problem vid regn fick jag också på min (år 2013). Hade haft den på rep 3 ggr innan men gav upp i princip varje gång det regnade den sista månaden. Misstänker så här långt efteråt att det kommit in fukt i elektronikkorten eller ev skarvar/kontakter på de sladdar som finns inuti. Det drabbar bara vissa vad jag kan förstå men min Bosch var bara 1 sommar på gräsmattan. Krävde manuell support i princip varje dag men hade t.ex. en gränslina i slutet på en slänt och det tror jag ingen klippare klarar. (lutade ca 30%, max) Den slänten handklipps idag. Tänkte ett tag att ha gränsen en bit in på grannens tomt men karossen tog i i slutet på slänten.

Köpte en Robomow sen(2014) men i år så har de gjort om appen till den så nu kan jag se hur mycket batteri den har kvar och ibland få upp meddelanden om fel. De har hållit på i 1 år med den men den kom i vinter och kan inte provköra klipparen för att testa vässade knivar. Har fått små horn i pannan nu.
Lärde mig att den behöver rengöras minst 1 gång om året för att sensorerna ska fungera.
 
Waxinator Waxinator skrev:
I mitt fall föll nos-magneten ur vid isärtagningen, vilket kanske även hände
Waxinator Waxinator skrev:
Uppdatering:
Efter tipset om magneten så hittade jag var den ska sitta i fronten.
[bild]
[bild]
Om jag hänger magneten på laddaren enligt bilden (röd tape) så ändras spänningen från 4,4 V till 41.6 V.
[bild]

Efter att ha monterat magneten och kört in klipparen i stationen så går den igång igen !!!
Skärmen tänds upp och den klagar på slingan... Jag kopplar in en kabel och allt verkar fungera... Laddar nu.
Waxinator Waxinator skrev:
Uppdatering:
Efter tipset om magneten så hittade jag var den ska sitta i fronten.
[bild]
[bild]
Om jag hänger magneten på laddaren enligt bilden (röd tape) så ändras spänningen från 4,4 V till 41.6 V.
[bild]

Efter att ha monterat magneten och kört in klipparen i stationen så går den igång igen !!!
Skärmen tänds upp och den klagar på slingan... Jag kopplar in en kabel och allt verkar fungera... Laddar nu.
Tack för tipset. Min magnet hade trillat bort eftersom chassit sprucket framtill där den ska sitta. Konstaterade precis samma som ovanstående. Mätte upp ok spänning fram till laddstationen sedan bara 4,7V från laddstationen. Kollade batteriet som låg på 31V och för övrigt såg fint ut, inga läckage. Nu ska jag beställa en magnet från Bosch. Pris 10,66 SEK + 75 SEK i frakt.

Här kan ni även ta del av alla mina bilder när jag tog isär laddstation och roboten:
Laddstationen:
https://1drv.ms/u/s!Ag5Zz2y_IKqig-lNyybHAQNVUZJm2w?e=TEvltd

Roboten:
https://1drv.ms/u/s!Ag5Zz2y_IKqig-lOt_9CuJvx9qKnQw?e=DAFta7
 
  • Sprucket robotgräsklipparchassi i första plan mot gräsbakgrund i skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A
Efter de bilderna börjar jag förstå mer varför den inte går så bra ibland speciellt vid regn.
Det var mycket gräs I klipparen. Lite fukt så blir det gräsdans eller vilopaus.
 
Gav mig på att byta till nytt batteri igår. Funkade fint med hjälp av de instruktioner jag fick här. Idag försökte jag kartera trädgården då mycket har växt sedan klipparen var igång och vi har gjort nån ny rabatt. Gick bra ända till den kom till sista hörnet. Där fastnade den på en grästuva och när jag rensat och ska ha igång den kommer det bara upp felmeddelande 135. Kontakta service står det. Nån som vet vad detta fel innebär? Kan jag nollställa maskinen på något sätt om det är så att den bara hakat upp sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.