F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Onekligen, men det kostade i princip ingenting. Det finns en hel del man kan göra innan man måste återfylla hela vägen upp. Beroende på hur poolkanten ska byggas kan den komma på plats och då även linern.

Bra kommentar om rören. Mattias kan bekräfta det du skriver om rören om jag minns rätt. De måste säkras så att de inte trycks ner när massorna sätter sig, speciellt om det är plast och inte rostfritt
Ja, välpackat under rören som fan och frostsäkra massor runt om man nu måste envisas med att återfylla just där. Men jag hade en bekant som jag hjälpte lite där vi (eller mest han då men jag kom med glada tips) packade bra till ca 15 cm under inlopp. Sen la vi en trädgårdsplatta 40x40 i botten och sen ställde vi likadana plattor på kant runtom upp till underkant altan, säkrade allt med två säckar betong blandat relativt torrt. En överbliven aluminiumplåt över som lock. Fick såklart skära ett hål med vinkelslip i en platta för slangen och tätade det med lite byggskum. Tycker det var en jäkligt bra lösning och bara att lyfta på två trallbrädor för att komma åt.
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
Ja, välpackat under rören som fan och frostsäkra massor runt om man nu måste envisas med att återfylla just där. Men jag hade en bekant som jag hjälpte lite där vi (eller mest han då men jag kom med glada tips) packade bra till ca 15 cm under inlopp. Sen la vi en trädgårdsplatta 40x40 i botten och sen ställde vi likadana plattor på kant runtom upp till underkant altan, säkrade allt med två säckar betong blandat relativt torrt. En överbliven aluminiumplåt över som lock. Fick såklart skära ett hål med vinkelslip i en platta för slangen och tätade det med lite byggskum. Tycker det var en jäkligt bra lösning och bara att lyfta på två trallbrädor för att komma åt.
Min pool står i princip på berg, vi pratar centimetrar med jord under singelbädden. Därefter återfyllde jag med 8/16 singel så det ska mycket till innan det sätter sig och det har fungerat i fyra år. Tittade på fakturan, jag har totalt 50 ton med singel under och runt poolen... Lite overkill kanske, men väldränerat.

Visade sig vara lyckosamt då jag återfyller poolen på våren med vatten från pumpgropen. Det är klart, men aningens surt så det går i ett nästan kilo pH-höjande. Sparar min brunn då jag har eget vatten och 10 kbm är mycket mer än vad jag vill ta ut. Fort går det också, länspumpen ger idealt 15 kbm i timmen.
 
F fsn skrev:
Ja, välpackat under rören som fan och frostsäkra massor runt om man nu måste envisas med att återfylla just där. Men jag hade en bekant som jag hjälpte lite där vi (eller mest han då men jag kom med glada tips) packade bra till ca 15 cm under inlopp. Sen la vi en trädgårdsplatta 40x40 i botten och sen ställde vi likadana plattor på kant runtom upp till underkant altan, säkrade allt med två säckar betong blandat relativt torrt. En överbliven aluminiumplåt över som lock. Fick såklart skära ett hål med vinkelslip i en platta för slangen och tätade det med lite byggskum. Tycker det var en jäkligt bra lösning och bara att lyfta på två trallbrädor för att komma åt.
Borde problemet med frost och sättningar lösa sig själv om man återfyller med 8/16?
 
Vi ska köra upp till Göteborg idag, ca tre timmar enkel väg för att ha blocken hemma ikväll. Montera block, armering och stämpa klart ikväll så vi kan gjuta imorgon.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Borde problemet med frost och sättningar lösa sig själv om man återfyller med 8/16?
Det beror på vad som finns längst ner. Är det berg eller stabila jordlager så lär inte singlet röra sig. Se bara till att rören är upplyfta när singlet läggs under.
 
Kämpa på. Jag prickade iaf in rätt dag för att sätta liner....

Nyinstallerad blå liner i en tom pool under transparent tak en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det beror på vad som finns längst ner. Är det berg eller stabila jordlager så lär inte singlet röra sig. Se bara till att rören är upplyfta när singlet läggs under.
Vi hade 300mm matjord och sen var det 100 procent kompakt lera. Maskinen hade problem med att gräva i det så det lär inte röra sig i första taget.

Hur menar du med upplyfta?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Kämpa på. Jag prickade iaf in rätt dag för att sätta liner....

[bild]
Snyggt! Är det blå mosaik?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Kämpa på. Jag prickade iaf in rätt dag för att sätta liner....

[bild]
permitterad?
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Vi hade 300mm matjord och sen var det 100 procent kompakt lera. Maskinen hade problem med att gräva i det så det lär inte röra sig i första taget.

Hur menar du med upplyfta?
Du kan få rörelse pga tjäle på vintern.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Vi hade 300mm matjord och sen var det 100 procent kompakt lera. Maskinen hade problem med att gräva i det så det lär inte röra sig i första taget.

Hur menar du med upplyfta?
Att rören är i sitt övre läge och därmed kan röra sig ner en bit om det skulle sätta sig.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
F fsn skrev:
Du kan få rörelse pga tjäle på vintern.
Tjäle nere i leran 1,5 m ner i marken, i Skåne?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F fsn skrev:
permitterad?
näe, har svinmycket att göra men tog två dagar semester för att komma ikapp här hemma.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tjäle nere i leran 1,5 m ner i marken, i Skåne?
Japp man vet inte vad danskjävlarna tar med sig när dom åker över bron i stora flockar.
 
  • Gilla
  • Haha
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Japp man vet inte vad danskjävlarna tar med sig när dom åker över bron i stora flockar.
Tiotusen tyska....
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.