Jonas Persson
Men detta kan du göra om du vill senare.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du behöver köra vittvätt på filten som sitter på väggarna
Japp, och sedan 7 minuter senare ser den ut sådär igen....:)

En rätt cool sak är att denna liner är från 2012. Andra gången jag öppnar förpackningen. Befarade att det skulle vara hårda veck på den, men den är faktiskt mjuk som när den var ny.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mycket snack här. Öka. Vi är nästan i fas förövrigt. Linerbyte pågår.


[bild]
Haha! Ska strax gå ut efter att jag nattar barnen. Blir inte mycket tid på Kvällarna. Har grannar också som är trötta på mitt renoverade.. Det blir iaf gjutning på onsdag och sen fullt fokus på teknikrum, trädäck och sånt runt om.

Hur länge hade ni väntat innan återfyllnad runt? Tänkte dra slangar först som jag fäster I poolväggen.

Hur länge har du haft den gamla linern?
 
Våra block är tydligen version tre och har ca 10mm på insidan som är blått och är mycket hårdare än cellplasten. Det ser dick ut att vara ett snarlikt material. I och med det behöver vi ingen matta på väggarna.
 
Jonas Persson
Som jag skrev kan man trixa med betongen så att den brinner fortare OCH blir starkare. Prata med dem som levererar.

Vill minnas att jag väntade två veckor.
 
När man bygger yrkesmässigt tror jag faktiskt man återfyller dagen efter. Enligt boken ska man vänta en månad. Så, nånstans däremellan blir bra....

Första linern höll 8 år men redan för ett par år sedan fick jag med ungarnas hjälp 31 små små hål i den, som lagades. Sedan klantade jag till det under en period och körde med för högt pH en höst och då gick ytskiktet på linern, så den var nästan vit nu när jag tog bort den. Så, egentligen hade den funkat ett tag till men eftersom jag hade en extra (första linern hade en missfärgning så fabriken gjorde en till) så tyckte jag det var dags för ett byte.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Våra block är tydligen version tre och har ca 10mm på insidan som är blått och är mycket hårdare än cellplasten. Det ser dick ut att vara ett snarlikt material. I och med det behöver vi ingen matta på väggarna.
Att sätta fast den mattan var det kletigaste jag någonsin gjort. Var glad att du slipper, sparar många timmar också.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Våra block är tydligen version tre och har ca 10mm på insidan som är blått och är mycket hårdare än cellplasten. Det ser dick ut att vara ett snarlikt material. I och med det behöver vi ingen matta på väggarna.
Det är jättebra. Jag har ju en tidig version av thermopoolen (iaf i sverige) och har däremd dorocell-block. Dessa är mjuka och behöver pvc-skivor som skydd, utanpå det ligger en foam. Idag har man som du säger hårdare block och därefter bara en matta utanpå det (eller inget alls). Den utvecklingen är bra för det är väldigt knepigt att återmontera dessa pvc-skivor.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
MathiasS MathiasS skrev:
När man bygger yrkesmässigt tror jag faktiskt man återfyller dagen efter. Enligt boken ska man vänta en månad. Så, nånstans däremellan blir bra....

Första linern höll 8 år men redan för ett par år sedan fick jag med ungarnas hjälp 31 små små hål i den, som lagades. Sedan klantade jag till det under en period och körde med för högt pH en höst och då gick ytskiktet på linern, så den var nästan vit nu när jag tog bort den. Så, egentligen hade den funkat ett tag till men eftersom jag hade en extra (första linern hade en missfärgning så fabriken gjorde en till) så tyckte jag det var dags för ett byte.
Hörde att vissa proffs ställer blocken direkt på plattan när de gjutit. Fort ska det gå, tid är pengar och går före den ideala takten.
 
F
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Som jag skrev kan man trixa med betongen så att den brinner fortare OCH blir starkare. Prata med dem som levererar.

Vill minnas att jag väntade två veckor.
Katarsis Katarsis skrev:
Haha! Ska strax g

Hur länge hade ni väntat innan återfyllnad runt?
Det bör man väl göra innan man beställer betongen då men jag tror det är ren överkurs. Jag tror att återfyllning är ok att göra med viss eftertänksamhet efter 7-10 dagar. 2-3 skift kan man kanske gå på tidigare. Det är ju lite slangdragning mm som skall till så det ger sig väl självt. Jag hade faktiskt gett det lite tid och lagt en del jobb på att forma eller mura nåt utvändigt för tilloppsmunstyckena så de ligger i luft om möjligt. Många som fått sättningar mm som drar och sliter ordentligt i dom. Mina sprang läck och då är inte ens min thermopool återfylld.
 
Jonas Persson
F fsn skrev:
Det bör man väl göra innan man beställer betongen då men jag tror det är ren överkurs. Jag tror att återfyllning är ok att göra med viss eftertänksamhet efter 7-10 dagar. 2-3 skift kan man kanske gå på tidigare. Det är ju lite slangdragning mm som skall till så det ger sig väl självt. Jag hade faktiskt gett det lite tid och lagt en del jobb på att forma eller mura nåt utvändigt för tilloppsmunstyckena så de ligger i luft om möjligt. Många som fått sättningar mm som drar och sliter ordentligt i dom. Mina sprang läck och då är inte ens min thermopool återfylld.
Onekligen, men det kostade i princip ingenting. Det finns en hel del man kan göra innan man måste återfylla hela vägen upp. Beroende på hur poolkanten ska byggas kan den komma på plats och då även linern.

Bra kommentar om rören. Mattias kan bekräfta det du skriver om rören om jag minns rätt. De måste säkras så att de inte trycks ner när massorna sätter sig, speciellt om det är plast och inte rostfritt
 
När jag skulle montera de två nya blocken jag fått idag så noterade jag att de hade en annan färg. Jag sågade av knopparna och skummade, när jag satte på blocket märkte jag direkt att det var fel storlek.

Vilket jävla antiklimax. Vi har redan skjutit upp gjutningen av väggarna en gång då vi saknade dessa blocken.

Jag måste ha nya block senast imorgon för att hinna. Har skickat ett mail. Får se hur de löser detta.
 
  • Fel storlek på byggblock vid montering med synliga sågade kanter och skummad yta vid byggplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonas Persson
Och lagret är långt bort utanför Skåne? Eller kan de buda blocken?

Fick ett reklammail förra veckan från Poolstore. De levererar delarna inom tio dagar från lagd beställning. Så Poolgiganten måste väl kunna fixa detta?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Och lagret är långt bort utanför Skåne? Eller kan de buda blocken?

Fick ett reklammail förra veckan från Poolstore. De levererar delarna inom tio dagar från lagd beställning. Så Poolgiganten måste väl kunna fixa detta?
De finns i Kungsbacka. Det tog ett par dagar att få de andra blocken. Det räcker tyvärr inte.
 
Jonas Persson
Ja det är en bit. Över natten kan de lösa om de vill. Antar att du inte fick tag på dem idag, så det blir tidigast leverans på onsdag då du ska gjuta :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.