Jonas Persson
Satte precis på värmen med hopp om varmare och soligare tider:cool:

Trots att den inte varit på är temperaturen 23C°, pooltak är effektiva.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Satte precis på värmen med hopp om varmare och soligare tider:cool:

Trots att den inte varit på är temperaturen 23C°, pooltak är effektiva.
Wow. Förutom den senaste veckan har vi haft det riktigt varmt och gott här i Skåne och det ska tydligen fortsätta så.

Jag ska lägga sista lagret armering ikväll och stämpa imorgon. På onsdag gjuter vi.
 
Jonas Persson
Vi har inte prata om framtiden, men när du väl är klar måste du skaffa poolrobot - det är med den du håller poolen ren.

Möget med att dammsuga för hand tar tid, är tråkigt och blir inte lika rent.
 
  • Poolrobot ligger på en träterrass med pool i bakgrunden, redo att förenkla underhållet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sjöolsa och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi har inte prata om framtiden, men när du väl är klar måste du skaffa poolrobot - det är med den du håller poolen ren.

Möget med att dammsuga för hand tar tid, är tråkigt och blir inte lika rent.
Ser jag både tak OCH överdrag på den bilden?
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vi har inte prata om framtiden, men när du väl är klar måste du skaffa poolrobot - det är med den du håller poolen ren.

Möget med att dammsuga för hand tar tid, är tråkigt och blir inte lika rent.
Ja vi har tänkt skaffa en sån. Är det bara att köpa vilken som helst eller är det några speciella finesser man måste ha?
 
Jonas Persson
Du vet hängslen och livrem...

Bytte ut poolen 2016-17. Den gamla hade solfilm och inget mer. Den nya har ett riktigt tak då solfilm håller smutsen borta tills du täcker av poolen eller när det regnar...

Solfilmen inköptes förra sommarem av två skäl.

  1. Den håller värmen bättre. Viktigt i det köldhål jag bor i, växtzon 4 som i Härnösand fast jag har 45 km till Sthlm city. Vi håller poolen igång april - oktober och jag tror att vi äntligen är igenom frostnätterna. Den senaste var i helgen. (Trots det 23 C°)
  2. Var helt övertygad om att jag hade läckage i poolen förra sommaren. Temperaturen pendlade mellan 30-32 C° beroende på väder. Pumpen gick inte mycket under högsommaren. Det visade sig att avdunstningen var boven, inte en läcka och det kändes sådär att tömma vår brunn på 300l vatten varje vecka. Med solfilm är avdunstningen nära noll.
Solfilm är hopplös att rulla ut på egen hand. Löste det med ett vanligt avloppsrör och två ändproppar för slätända. Var bara noga med att filmen sitter rakt och du rullar undan filmen på 20-30 sekunder.
 
  • Orange solfilm rullad på ett avloppsrör ovanpå en blå pooltäckning med bubblor, bredvid poolens kant med mosaik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du vet hängslen och livrem...

Bytte ut poolen 2016-17. Den gamla hade solfilm och inget mer. Den nya har ett riktigt tak då solfilm håller smutsen borta tills du täcker av poolen eller när det regnar...

Solfilmen inköptes förra sommarem av två skäl.

  1. Den håller värmen bättre. Viktigt i det köldhål jag bor i, växtzon 4 som i Härnösand fast jag har 45 km till Sthlm city. Vi håller poolen igång april - oktober och jag tror att vi äntligen är igenom frostnätterna. Den senaste var i helgen. (Trots det 23 C°)
  2. Var helt övertygad om att jag hade läckage i poolen förra sommaren. Temperaturen pendlade mellan 30-32 C° beroende på väder. Pumpen gick inte mycket under högsommaren. Det visade sig att avdunstningen var boven, inte en läcka och det kändes sådär att tömma vår brunn på 300l vatten varje vecka. Med solfilm är avdunstningen nära noll.
Solfilm är hopplös att rulla ut på egen hand. Löste det med ett vanligt avloppsrör och två ändproppar för slätända. Var bara noga med att filmen sitter rakt och du rullar undan filmen på 20-30 sekunder.
Har du fäst avloppsröret på något sätt?
 
  • Gilla
Bobbare Bygg
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Ja vi har tänkt skaffa en sån. Är det bara att köpa vilken som helst eller är det några speciella finesser man måste ha?
Jag har en "enkel" Zodiac och du behöver inget mer än det. Men de är som med mycket annat i poolbranschen överprisade. Vill minnas att den kostade 13 000, men jag fick loss den för en bråkdel av det priset.

Resultatet är att allt jag använder är den, veckoklortabletter och vattentestaren. Inga kvastar, håvar mm.

Averkade flera stycken testsystem innan jag fann en modell som gav samma svar vid direkt efterföljande prov. Autocheck 15 från Pahlén.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Har du fäst avloppsröret på något sätt?
Nope, du rullar bara upp solfilmen på vattenytan. Den är inte tung så det är enkelt att lyfta upp den ur poolen (förutsatt att vattenytan inte är allt för långt ner)

Allt flyter
 
  • Gilla
Wildclumbs
  • Laddar…
Jonas Persson
Rullade ihop den och tog en bild...
 
  • Upprullad blå poolöverdragstäcke på ett trägolv med växthus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robert Kooijman och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Har kapat solfilmen på långsidan så att den är ca 50 mm smalare än poolen.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Mycket snack här. Öka. Vi är nästan i fas förövrigt. Linerbyte pågår.


Upprullad ny liner i blått och vitt som ligger i en gammal tom pool redo för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Du behöver köra vittvätt på filten som sitter på väggarna
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rullade ihop den och tog en bild...
Jag förstår. Trodde det var en fast installation. Då ska den förvaras någonstans när man badar. Som du ser på bilderna har jag ca en meter på tre sidor av poolen.
 
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:
Jag förstår. Trodde det var en fast installation. Då ska den förvaras någonstans när man badar. Som du ser på bilderna har jag ca en meter på tre sidor av poolen.
Vi brukar bara lägga den längs med ena långsidan. Den är bara 300 mm i dia, så den tar inte så mycket plats om du vill springa runt poolen
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.