Bra tråkiga fynd, nämligen berggrunden :(
Och lite pärlor från när barnen suttit i trädgården och "pärlat" när de var små.
 
Hej
Kan bidra med några av alla "kul" fynd genom åren:
Det lilla järnröret som stack upp 2 cm i gräsmattan var en komplett cykel. (ena änden av styret stack upp).
Under uthuset en låda svettig dynamit. (polisen har hämtat den, försiktigt!!)
Var allt köksavfall slängts, (konservburkar, porslin, ben osv) Det var inte kul att gräva där.
ca 60 kvm betongplattor, gömda lite här och där. (En tidigare ägare var stensättare på kommunen)
Vet inte om det räknas som kul fynd, men elledningen till brunnen gick i zick-zack över det gamla avloppet, slet av den 3 gånger medans vi bytte avloppet. (och lugn, nu ligger en ny oskarvad ledning till brunnen utan skarvar och i skyddsrör)
 
  • Wow
  • Gilla
Hella1 och 1 till
  • Laddar…
Har inte hittat något alls men däremot har jag taktiskt placerat diverse föremål så någon i framtiden ska kunna posta i denna tråd.
 
  • Haha
Keiller och 1 till
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Har inte hittat något alls men däremot har jag taktiskt placerat diverse föremål så någon i framtiden ska kunna posta i denna tråd.
Vad för nåt?! :surprised: Spännande
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Vad för nåt?! :surprised: Spännande
Det e ju hemlis. :)
 
  • Gilla
Jazman
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Har inte hittat något alls men däremot har jag taktiskt placerat diverse föremål så någon i framtiden ska kunna posta i denna tråd.
Bra idé! Jag har faktiskt lämnat några meddelanden till framtiden när jag rivit och renoverat. Under ett golv, bakom ett köksskåp och lite sånt men jag ska nog gräva ner en låda i trädgården också, med lite nutida saker som kan bli kul för någon att hitta längre fram.
 
Jag kan berätta en grej i alla fall, har haft en eldplats i sten som vi använt som senare fyllts med jord och blivit en hög jordhög, i eldplatsen så la jag ett par döda fåglar katterna fångat in, sedan la jag en bit plåt över och täckte med jord. De ska undra "va i helvete" när de hittas. På ett annat ställe har jag en plåtburk där jag slängde ned en halskedja, egentligen skulle varit ett roligt brev där också men det blev inte så.

Har tänkt gräva ned ett vapen också men jag har inget och inte heller planerar jag att skaffa ett, skulle varit perfekt med en defekt pistol.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
T
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] Benbitar av oklart ursprung, bäst att inte fråga för mycket.
S johd01 skrev:
Har inte hittat något alls men däremot har jag taktiskt placerat diverse föremål så någon i framtiden ska kunna posta i denna tråd.
hmmm
 
Köpte sommarstuga för tio år sedan, bevuxen med en mindre skog. Ja inte stugan då utan tomten. Efter skogen var borta grävdes en massa fina stenläggningar, terrasseringar och en stentrappa fram. Med mer ljus har det också dykt upp en massa fina växter över allt, växter som måste varit planterade en gång i tiden. Efter snack med grannar förstår jag att tomten varit en riktigt välskött trädgård med planteringar med allehanda vackra växter. Kul att se att lite av det tar för sig igen. :)

Förrförra hösten kom det en massa massor till tomten i samband med avloppsjobb. Delar av massorna var till anläggandet av gräsmatta. Under det jobbet krattade tjejen fram en guldring i jorden. Efter lite putsande kunde man skönja namn och datum i ringen. Nu minns jag inte exakt men datumet kan ha varit någon gång på 30-talet. Troligen en förlovningsring. Efterforskningar på namn och datum gav tyvärr inget resultat. Hade varit kul att hitta någon efterlevande...
 
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
A
Sen augusti 2019 har jag grävt up en del krossade eternitplattorur skogen bakom huset.

På bilden: Jag har lagrat det i plast så länge.
Guldfärgade plastpåsar med krossade eternitplattor staplade i ett hörn i ett rum med träpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Min tomt är en avstyckning och när jag grävde lite kom en liten bil och en soldat fram, gick till grannen som idag är pensionär och bor kvar sen han va liten och visade dom och det va hans.
 
  • Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
I trädgården har jag mest hittat krossat glas, gamla konserver, spik, tegel och liknande, men i grunden till vårt hus och lada har jag hittat ett gäng ballerinaskor från (gissningsvis) 1800-talet, en flaska sprit eller vin utan etikett och med torkad kork (utan innehåll) ett gäng olika redskap, skelettdelar (antagligen från djur som dött där eller dragits in av andra djur) en bevarad tidning från 1941 och så vidare. Alltid kul att riva lite och hitta gamla saker :)

Edit: Från i helgen
Person håller i tva gamla, slitet par ballerinaskor mot en bakgrund av murket timmer och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I trägården och lite i åkerkanterna runt om har jag hittat: Tandkrämstuber, andra sorters tuber, glasflasker (till och med en gammal vinägersflaska med kork), eternit, gamla sågblad, porslin/keramik, skelettdelar (djur).
 
Hoppas alltid på att hitta nåt kul när jag gräver. Men det mest spännande jag hittat var en 10-öring från 1958.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.