J jonaserik skrev:
Vad ska spricka ? Betongen ska väl inte släppas från 10 m , då kan det hända saker, troligtvis så kommer det att fyllas ca 30 cm
i början och gå runt till nästa varv, då sätter sig det första.så formen står stadigt kvar. Man fyller aldrig massor på en gång, det ska hinna rinna ner mot botten hela tiden.
J jonaserik skrev:
Vad ska spricka ? Betongen ska väl inte släppas från 10 m , då kan det hända saker, troligtvis så kommer det att fyllas ca 30 cm
i början och gå runt till nästa varv, då sätter sig det första.så formen står stadigt kvar. Man fyller aldrig massor på en gång, det ska hinna rinna ner mot botten hela tiden.
Du har rätt. Det är jag som alltid är extrem i allt jag gör.
 
Imponerade projekt! Vet inte ifall jag missat det, men vad ligger budgeten för detta projekt? :)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Imponerade projekt! Vet inte ifall jag missat det, men vad ligger budgeten för detta projekt? :)

Tack!

Vi skulle från början gräva ner en intex rörramspool och hade då en budget på 60k.
Vi kände snabbt att skulle vi ändå gräva och hålla på så var det bättre att göra det ordentligt direkt. Nu ser budgeten ut så här.

Det mesta är redan betalt så det kommer inte diffa särskilt mycket. Dessutom hade jag tur och blev av med massorna gratis samt att jag känner han som grävde.

Pool. 55300
Betong väggar 13200
Betong platta. 7000
Värmepump. 11500
Gräv. 12000
Makadam 6500
Brunn. 1500
Soltäcke 700
Skyddstäcke. 2700
Trädäck osv. 16000
Diamant slip. 400
Övrigt. 3000

Totalt 130000
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Jag hade tur att hitta ett dagvattenrör i anslutning till teknikrummet. Om jag drar slang till det kommer jag inte se vattnet när jag backspolar. Finns det någon bra lösning på detta? Transparent slang?
 
Japp, det finns dels transparent pvc rör och även produkter speciellt avsedda för detta, som har muffar och transparent rör mellan.

Finns hos tex Dammbutiken.se

Såg samma problem själv eftersom jag drar ut waste genom väggen och siktglaset på filtret sitter på "baksidan", så jag har en snutt transparent rör på waste. För din del, i alternativ till en rördel som är transparent kan du ju bara titta på siktglaset på filtret.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Värmepump med röranslutningar och blå bypassventiler installerade på en träplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är teknikrummet på gång.

Visst är bypassen kopplad rätt?
 
  • Teknikrum under konstruktion med filter, pump, rörkopplingar och flexslang på betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan resonera ungefär så här:

Hos mig är den vertikala ventilen mer öppen än stängd för att få rätt temperaturfall över värmepumpen. Det betyder att det större flödet går rakt igenom ventilen och det mindre flödet går mot VP. Baserat på det tycker jag att dina T-kors ska vridas 90 grader så att avgreningen går mot VP. Men, man får ju också anpassa sig lite efter omständigheterna och ska du montera bypassen där vid VP så kanske det passar bättre att göra som du gjort eftersom du annars ändå får extra vinkelkopplingar.

Om det skulle vara naturligt att ha avgreningen på väg mot inloppen och där sätta T-kors för avstick + ventil så kanske merparten av vattnet slipper åka ända till VP och vända?

Dock finns ju inga garantier för hur flödet kommer gå hos dig....så kör sådär om det passar bra med rördragningen. Står VP långt bort kanske man ska överväga att flytta vertikala ventilen och T-kors närmare filter och inlopp....

Men svaret på frågan är annars Ja.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan resonera ungefär så här:

Hos mig är den vertikala ventilen mer öppen än stängd för att få rätt temperaturfall över värmepumpen. Det betyder att det större flödet går rakt igenom ventilen och det mindre flödet går mot VP. Baserat på det tycker jag att dina T-kors ska vridas 90 grader så att avgreningen går mot VP. Men, man får ju också anpassa sig lite efter omständigheterna och ska du montera bypassen där vid VP så kanske det passar bättre att göra som du gjort eftersom du annars ändå får extra vinkelkopplingar.

Om det skulle vara naturligt att ha avgreningen på väg mot inloppen och där sätta T-kors för avstick + ventil så kanske merparten av vattnet slipper åka ända till VP och vända?

Dock finns ju inga garantier för hur flödet kommer gå hos dig....så kör sådär om det passar bra med rördragningen. Står VP långt bort kanske man ska överväga att flytta vertikala ventilen och T-kors närmare filter och inlopp....

Men svaret på frågan är annars Ja.
Tack! Jag kör på det så här. Blir en omväg på max en meter för vattnet.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi fick kalla fötter angående den blåa linern som ingick i poolpaketet. Vi kände att det nog blir snyggare med mosaik än med en enfärgad blå. Dessutom särskiljer det sig från den rörramspool vi hade tänkt gräva ner från början.

Vi valde en som heter svart mosaik. Ser väldigt trevlig ut på bilden.

Linern som ingick kostade 8900 och den nya kostar 14900. En differens på 6000 kr känns väldigt prisvärt för den skillnaden.
 
  • Pool med svart mosaik i skymning, med reflektion av solnedgång över stilla vatten i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pool med svart mosaikbeläggning vid skymning, med utsikt över en lugn vattenkropp och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
Väl värt pengarna!
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Mycket snygg! Definitivt värt pengarna...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jonas Persson
Gissar på att det är vad vi valde. Se skimmern på #164. Trots detta får du en blå pool #171.

Mycket snyggare än den klassiska blå mosaiken.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Gissar på att det är vad vi valde. Se skimmern på #164. Trots detta får du en blå pool #171.

Mycket snyggare än den klassiska blå mosaiken.
Ja, det ser ut som att det är en likadan.
Är ni nöjda med er? Hur ser vattnet ut?
 
Jonas Persson
Mer eller mindre blåtonat beroende på djupet...
 
  • En rektangulär pool med mosaikplattor som visar variation i blåtoner omgiven av trätrall och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Mer eller mindre blåtonat beroende på djupet...
Snyggt!
 
  • Gilla
SLind
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.