A
G golfgreen skrev:
Jag vet inte hur den gör med CorridorCut men ställ dig i vägen för klipparen så börjar den följa kabeln exakt.
Tack
 
Hej !

Nu har jag också köpt en Sileno Life 750 och själva gräsklipparen verkar fungerar mycket acceptabelt (än så länge). Nördig som jag är, vill få igång appen så att jag kan få meddelande om eventuella störningar samt lägga schemat och annat, men min gateway verkar inte lyssna. Har försökt allt som kan försökas, alla 3 lampor blinkar grönt, gateway-en är kopplad med LAN-kabel, men väl i appen står det bara att "Anslutningen till Gardena-servern upprättas" och händer absolut ingenting.
Har byt router, uppdaterad till senaste firmware, resetat den hur många gånger som helst utan resultat.
Har även försökt att koppla den till nätet med wifi, men även om man följer stegen så hittar jag inte Gateway-en.
Någon annan som har upplevt samma problem ?
 
Hej,
Upplevde lite samma som dig, jag skulle ju börja med att installera klipparn men jag tänkte att jag kopplar gatewayn och fortsätter sedan med installationen.
Allt löste sig ganska snabbt bara genom att göra den strömlös ett par minuter & sen plugga in igen så hittade allt varann, tog några minuter dock!
Lycka till & hoppas att du kommer få mycket nytta av din nya kompis!
Själv klippte jag gräsmattan på fredagar & tog en öl efter, nu tar jag en bira & tittar på klipparen istället!(y):D
 
Någon som labbat med corridor cut och % satser?

Jag kommer ha 2st zoner med en transportsträcka imellan som inte är gräs.
Skulle jag kunna göra denna 60cm breda korridor till ett corridor cut område och sätta 1% på den så klipparen inte kör och klipper i onödan här? Zon1 och Zon2 är gräs och där vill jag så klart ha det klippt.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Någon som labbat med corridor cut och % satser?

Jag kommer ha 2st zoner med en transportsträcka imellan som inte är gräs.
Skulle jag kunna göra denna 60cm breda korridor till ett corridor cut område och sätta 1% på den så klipparen inte kör och klipper i onödan här? Zon1 och Zon2 är gräs och där vill jag så klart ha det klippt.
CorridorCut behöver du inte använda om den korridoren inte behöver klippas.
 
G golfgreen skrev:
CorridorCut behöver du inte använda om den korridoren inte behöver klippas.
Då sätter jag bara att den ska följa guide ut till zon2 och då klipper den inte. Samma när den går in för laddning. Enda gångerna den kommer klippa min transportsträcka utan gräs mellan zonerna är när den hittar in av misstag i den.

Tänker jag rätt?
 
Det ställdes en fråga här för några veckor sedan, angående om man kan ställa hur långt över begränsningskabeln roboten får gå. Och det kom ett svar också att ja det kan man (kap 3.10.9.1 i manualen). Där framgår att man kan ställa hur mycket roboten ska passera kabeln innan den vänder tillbaka till arbetsområdet (20-40 cm)

Men - jag undrar hur roboten klipper i förhållande till begränsningskabeln? Alltså, om jag lägger ut begränsningskabeln, klipper roboten ändå dit då? Eller slutar den klippa någon cm innan? Eller klipper den kanske någon cm utanför begränsningskabeln?

Det säger inte mig någonting att man kan ställa hur långt roboten ska köra över slingan, om jag inte vet vad det har för inverkan på klippningen.

(Jag har en Gardena smart SILENO life 750, som jag ska installera om någon vecka).

Hoppas att någon förstår min fråga.
 
S slugger75 skrev:
Det ställdes en fråga här för några veckor sedan, angående om man kan ställa hur långt över begränsningskabeln roboten får gå. Och det kom ett svar också att ja det kan man (kap 3.10.9.1 i manualen). Där framgår att man kan ställa hur mycket roboten ska passera kabeln innan den vänder tillbaka till arbetsområdet (20-40 cm)

Men - jag undrar hur roboten klipper i förhållande till begränsningskabeln? Alltså, om jag lägger ut begränsningskabeln, klipper roboten ändå dit då? Eller slutar den klippa någon cm innan? Eller klipper den kanske någon cm utanför begränsningskabeln?

Det säger inte mig någonting att man kan ställa hur långt roboten ska köra över slingan, om jag inte vet vad det har för inverkan på klippningen.

(Jag har en Gardena smart SILENO life 750, som jag ska installera om någon vecka).

Hoppas att någon förstår min fråga.
Vänd på klipparen så ser du hur långt in den behöver gå för att komma in med knivarna på kabeln.
 
Ok jag gjorde det. Om framåt på gräsklipparen är det håll där de stora hjulen sitter, så verkar fronten på klipparen vara 20 cm från knivarna.

Så, vad säger det mig? Är det så att om jag ställer funktionen Köra över slinga till 20 cm så klipper den exakt vid begränsningskabeln? Och om jag ställer den till 30 cm så klipper den 10 cm utanför begränsningskabeln?

Mätning av avståndet mellan gräsklipparens knivar och kant med ett måttband som visar 20 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S slugger75 skrev:
Ok jag gjorde det. Om framåt på gräsklipparen är det håll där de stora hjulen sitter, så verkar fronten på klipparen vara 20 cm från knivarna.

Så, vad säger det mig? Är det så att om jag ställer funktionen Köra över slinga till 20 cm så klipper den exakt vid begränsningskabeln? Och om jag ställer den till 30 cm så klipper den 10 cm utanför begränsningskabeln?

[bild]
Ungefär så ja, men det är inte så exakt. Lägg kabeln enligt linjalen som följer med så blir det bra.
 
Suhagg Suhagg skrev:
Då sätter jag bara att den ska följa guide ut till zon2 och då klipper den inte. Samma när den går in för laddning. Enda gångerna den kommer klippa min transportsträcka utan gräs mellan zonerna är när den hittar in av misstag i den.

Tänker jag rätt?
Ja, jag har gjort så. Det fungerar riktigt bra. Ibland hamnar klipparen i korridoren och irrar runt lite, men det går över fort.

jag kör dels över plattor, dels över en grusad sträcka.
 
Bart Bart skrev:
Ja, jag har gjort så. Det fungerar riktigt bra. Ibland hamnar klipparen i korridoren och irrar runt lite, men det går över fort.

jag kör dels över plattor, dels över en grusad sträcka.
Har du 60cm med begränsningarna, och guide exakt i mitten? Den försöker inte vända eller krångla i korridoren?
 
T
S slugger75 skrev:
Ok jag gjorde det. Om framåt på gräsklipparen är det håll där de stora hjulen sitter, så verkar fronten på klipparen vara 20 cm från knivarna.

Så, vad säger det mig? Är det så att om jag ställer funktionen Köra över slinga till 20 cm så klipper den exakt vid begränsningskabeln? Och om jag ställer den till 30 cm så klipper den 10 cm utanför begränsningskabeln?
[bild]
Min 750 verkar klippa ca 10-14 centimeter på andra sidan begränsningskabeln med standardinställningarna, så den kör över en bra bit innan den vänder. Kabeln hamnade lite nära en syrenhäck, så ibland när den kör in där trycks kåpan upp och den tror att någon lyft på den.

(Och ibland när den kör ut från under studsmattan lyfter den stegen som sedan trycker på stoppknappen, så viss efterjustering kan behövas :)

Ett måttband som ligger på gräsmattan bredvid begränsningskabel visar klipphöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Suhagg Suhagg skrev:
Har du 60cm med begränsningarna, och guide exakt i mitten? Den försöker inte vända eller krångla i korridoren?
Ena korridoren är 60 cm. Då lägger du guidekabeln 20 cm från den vänstra begränsningskabeln sett från laddningsstationen. Jo, den vänder runt mm i korridoren, men den hittar ut snabbt igen. Men ibland sticker den iväg innan den hunnit klippa så mycket i den avlägsna delen. Men det löser sig vid nästa klippning.
Se 5 minuter in i videon.

 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
A
Kan man vända på knivarna eller ska man nya till nya?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.