Ljudet är lite olika beroende av om du lyssnar på avstånd eller kör klipparen.
När man kör klipparna tycker jag att det är ganska lika utifrån att knivljudet också hörs speciellt på Hondan.
Men på avstånd är skillnaden större där B&S motorljud hörs betydligt mera än vad Hondan gör.
Men sedan finns det ju många olika motorvarianter så det kan säkert skilja och vår Honda har ju 200cc motor mot B&S 160cc vilket också påverkar i motorgång.
 
  • Gilla
Tom1963
  • Laddar…
Åsa Lund
På Klippo är det enkelt att fälla handtaget åt sidan så man kan klippa under buskar, använder faktiskt den finessen oftare än man kan tro
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
På Klippo är det enkelt att fälla handtaget åt sidan så man kan klippa under buskar, använder faktiskt den finessen oftare än man kan tro
Har inte haft behovet men visst, vredet för styret justerar man snabbt
 
Då var man tillbaka igen. Denna gång kom jag över en Homelite med framdrift och Hondamotor, samt en Honda utan däck. Ingen som råkar sitta på ett gammalt klippodäck där motorn hade passat !
Röd Homelite gräsklippare med OHV 140cc Hondamotor monterad på en pall i ett garage med cyklar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
Redigerat:
MultiMan
Min gamla favorit Klippo Kommun från 1977 hade nog tyckt det varit roligt med en ny motor om den passar även så långt bak i tiden. Men du kanske menar att du letade efter ett tomt Klippo-däck?
 
Ja precis, letar däck att montera motorn på.
Ni får följa projektet. Motorn har reglerbart varvtal via spak på handtag.

Däremot så har inte Homeliten det. Nån som vet om de går att eftermontera varvtalsreglering på denna Hondan?
Närbild på röd Hondamotor med spak för reglerbart varvtal, vattendroppar och detaljer av motorns fästen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd Hondamotor med reglerbart handtag och spak, monterad på rödmålad konstruktion, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A AndersS skrev:
I vårt fall skulle jag vilja säga att för B&S är det bara påfyllning som behövs relativt ofta då den tar olja.
Hondan gör inte det så där får man byta olja, men har bara gjort det två gånger då maskinen endast är 3 år.
Har aldrig behövt fylla på Hondan annat än vi oljebyte.
Byta olja är nödvändigt även om motorn drar olja, skit och avlagringar lägger sig i botten på tråget!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har både haft Honda och Klippo,Hondas motor var riktigt bra,chassit rostade upp innan motorn la av ,däremot gick den irreterande sakta,kanske senaste modelllerna är bättre,Klippo väldigt lätt att köra men lite mer svårstartad
 
Jag har en Klippo Comet med B&S jag köpte 2003, den är fortfarande lättstartad. Startar på första, undantaget första gången på våren då det kan bli andra eller tredje.
Hade jag köpt klippare idag hade jag valt Hondamotor, fanns inte till denna modell när jag handlade.
 
Ingen som vet om man kan installera gasreglage på Hondan på Homeliten?
 
Kört lite med Homeliten. Konstaterar att motorn går jämt och fint, men ”självgåendefunktionen” är åter för långsam. Samma som Hondan.
 
Du får väl dreva om den.
Hur funkar drivningen ??
Jag har bara haft Klippo, så jag vet inte vad andra har för lösningar.
 
Det sitter en rem runt drivaxeln som också driver kniven. Tror det är samma princip på alla. Just denna modell driver på bakhjulen.
Det som stör mig är att maskinen kan gå på högre varv när man petar på varvtalsregulatorn men som man inte kan justera...borde vara ett standardreglage på en Honda..
 
Nja, inte på Klippo / B&S. De har ju vinkelväxel i motorn med axel ut ovanpå kåpan.

Kan du inte prova med en gummisnodd eller nån extra fjäder ??
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hmm får kolla det tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.