C crazytok skrev:
Finns en färdig din monterad Shelly annars, Shelly 4 Pro heter den om jag inte minns fel.
Jag tycker den är väl dyr för det man får, 4st Shelly1PM + Printade DIN fästen kostar samma och då har man 4 separata faser, på 16A vardera. "Shelly 4 Pro" är en fas på totalt 10A om jag inte tar fel..
 
EBay får leverera, tack för hjälpen
 
Precis smygstartat resan med Shelly med två st. Shelly Plug S för att logga förbrukning på två st. avfuktare i vår krypgrund. De var så pass smidiga att nästa steg blir att investera i Shelly för styrning av belysning i hemmet.

Nu till frågan: vi har i köket en trippelbrytare där respektive knapp går till en lampa, finns det möjlighet att rymma t.ex. en Shelly 2.5 och en Shelly 1 i samma dosa för separat styrning av varje lampa? Eller blir jag tvungen att komplettera med ytterligare apparatdosa och dubbelram?
 
  • En trippelbrytare med tre knappar på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du borde kunna sätta en av dem i en annan dosa, en kopplingsdosa eller takdosan om du kan komplettera med fas till taket är nog det lättast.
@nwin
 
  • Gilla
nwin
  • Laddar…
leby leby skrev:
Jag tycker den är väl dyr för det man får, 4st Shelly1PM + Printade DIN fästen kostar samma och då har man 4 separata faser, på 16A vardera. "Shelly 4 Pro" är en fas på totalt 10A om jag inte tar fel..
Shelly 4 PRO klarar totalt 3500 W fördelat över alla 4 uttagen.
 
Ok, så
TT4F TT4F skrev:
Shelly 4 PRO klarar totalt 3500 W fördelat över alla 4 uttagen.
Ok, så det var ett 16A relä då men hur som helst bara en fas vilket jag tycker gör 4xshellyPM betydligt mer prisvärt. 4 PM kan ju belastas med 4x3500W.
 
Du har naturligtvis rätt, men om man vet att det är 4 förbrukare med låg effekt så är det en kanonprodukt att montera direkt i elcentralen
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
leby leby skrev:
Du borde kunna sätta en av dem i en annan dosa, en kopplingsdosa eller takdosan om du kan komplettera med fas till taket är nog det lättast.
@nwin
Ah, det låter enkelt nog. Tackar för ett bra svar.
 
Okej, nu kanske det kommer dumma frågor här, men det bjuder jag på i så fall.

Jag har bestämt mig för att skippa molnet och satsa på Home assistant istället för att göra mig oberoende av internet för att saker ska funka.
Det finns kanske flera sätt att göra just det på, men jag tänker mig iaf mqtt.

Jag har således en installation av Home Assistant på en RPi och har där fixat Mosquitto och Node Red.
Jag tror mig ha fått ordning på detta så det fungerar (med betoning på tror), men jag lyckas iaf lyssna på en PlugS med ett annat mqtt-verktyg.

För att då kunna lägga till en knapp som slår av och på enheten har jag förstått att jag måste lägga till något i filen som heter configuration.yaml (eller något ditåt iaf).
Vad är det jag ska lägga till för text där? Har försökt googla lite, men hittar mest saker jag inte riktigt förstår hur jag ska använda mig av.

Låt oss anta att det gäller en enhet med följande attribut:

Enhet: PlugS
Lokal IP: 1.2.3.4
EnheteID: A1B2C3

jag har även en användare i Home Assistant specifikt för mqtt (det rådet gavs någonstans på nätet, för mig oklart varför det behövs/är fördelaktigt).
Den har då:
Anv: mqtt.anv
Lösenord: PassWord

Saknar jag information för att kunna justera config-filen? Har jag missförstått något och är ute på hal is?
Andra tips? Bra instruktioner att läsa? Alla tips mottages tacksamt!
 
Du behöver inte krångla med mqtt för det du vill, skulle tro det är betydligt enklare med tillägget ShellyForHASS i HA istället.
 
Vad är fördelen/nackdelarna/skillnaderna mellan mqtt och ShellyForHASS?
 
Nu har jag inte satt upp mqtt mot shelly så kan inte jämföra helt men shellyForHass är i princip plug-and-play när du installerat det och därmed enkelt att använda. Det har autodiscover och du får alla egenskaperna för shellys olika produkter direkt utan extra konfigurationer.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vad är fördelen/nackdelarna/skillnaderna mellan mqtt och ShellyForHASS?
Har du använt MQTT i något sammanhang är det inget problem öht för dig att göra så mot Shelly också. Har själv några Shelly anslutna på det sättet. Inget man behöver tänka på direkt, ett rakt självklart sätt att använda dem på.
 
  • Gilla
viggen_l
  • Laddar…
Nej, jag har ju inte det, det är en del i svårigheterna att få till saker och ting. Har i alla fall lyckats se till att jag kan tända och släcka en lampa med en Shelly Plug s nu i alla fall, så det går framåt. :)
 
Rekommenderar också att du använder dig av ShellyForHass, det hittar du i HACS om du har det? (Och har du inte det så ska du skaffa det!) :)

Finns mig veterligen ingen anledningen att hålla på med MQTT när detta plugin redan finns. Tror det stöder det mesta du kan tänka dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.