A Arnodt skrev:
Hur stor är er varmvattenberedare, volym?

Vi har en på 80 liter, och när helt fylld med 15 oC kallvatten och värms till 65 oC, utvidgar sig vattnet med ca 1,75 Liter. Det står i länken som jag visar i inlägg Nr. 5
1 liter 15-gradigt vatten har volymen 1,002 liter
samma liter uppvärmd till 65 oC har volymen 1,024 liter
Har ni 300 Liter varmvattenberedare, blir det (1,024 - 1,002) x 300 = 6,6 liter som måste ta vägen någonstans. Dels töjer tryckstegringen till 9 bar varmvattenberedarkärlet litet, dessutom värmeutvidgas även varmvattenberedarkärlet en aning och kan rymma en aning mer. Men litet vatten måste nog gå ut via 9-bars-säkerhetsventilen.
Det är inte så att det sitter ett litet färskvattenexpansionskärl inne i bergvärmepumpskåpet(kylskåpet) just för att fånga upp värmeexpansionvatten?
Thermia har 180l vvb
Detta fenomen att det droppar ur säkerhersventilen (skvaller rör är det rör som går från ett öppet kärl ned till pannan för att indikera att man har fyllt på systemet) blir mer synligt på en VP än en elberedare eftersom VP gör VV mkt fortare, det tar många timmar med el vvb och då hinner man oftast tappa ur trycket när man nyttjar VV och då märker man inte av det.
 
Redigerat:
Ursäkta, men trådstartaren har väl inget öppet system på radiatorvattenkretsen(värmen för enfamiljshuset), utan ett trycksatt med expansionskärl(rött på bild). Det kärlet har han testat att pysa ut gas ur, på ventil, och sagt att det är tryck i gummiblåsan.

Det är givetvis sällan man vid ett tillfälle tappar varmvattenberedaren på allt sitt vatten, så det blir aldrig några 5,6 liter ur 9-bars-säkerhetsventilens skvallerrör, utan mindre mängder.
 
Redigerat:
Men man kan aldrig med enbart ett färskvattentryck på 4 bar, som det brukar vara på kommunalt vatten, öppna en säkerhetsventil som öppnar först vid 9 bar. Hur mycket man än fyller på varmvattenberedaren med 4-bar-färskvatten, ska aldrig 9-bars-säkerhetsventilen på samma krets, kunna öppna. Men den säkerhetsventil kan öppna då vattnets värms och trycket då kan uppnå 9 bar.

Ett 300 Liters varmvattenberedare av rostfritt stål rymmer ca 1,5 Liter mer vatten vid 65 oC jämfört 15 oC. Det är alltså inte enbart vattnet i den som sväller och blir större.

Man köper 1000 Liter 15 gradigt vatten av kommun, och i varmvattenberedaren trollas fram ca 18,5 liter extra vatten, så man har 1018,5 Liter 65 oC vatten. Man snuvar kommunen alltså på 18,5 liter. Man kan alltså duscha litet längre, gratis.
 
Redigerat:
L LudvigochHilde skrev:
Har haft problem under en längre period att man får fylla på vatten i bergvärmen och har trott att det var säkerhetsventilen som hade gett upp eftersom det droppade ganska frekvent ur skallerröret. Men nu har jag bytt den och trycker fortsätter att sjunka för mig. Droppande har försvunnit men nu verkar det skjuta ut vatten i vågor istället. Har ställt en kakburk under skvallerröret och den fyller det upp ganska bra under ett dygn.
Har tryckt försiktigt på expansionkärlet och där blåser det ut luft så verkar inte vara problem med den heller. Vad fan kan de va? Lägger upp lite bilder på installationen, den kan verka lite rörig med detta är pga att det även var en gammal vedpanna inkopplad i systemet som en röris var här och kopplade bort. Hade även problemet innan dom var här.
Töm expansionskärlet och pumpa i luft enligt tycket som anges på skylten. Förtryck. Fyll sedan på vatten och hoppas att det blir bra. Annars får du nog byta kärl
 
  • Gilla
Waldeback
  • Laddar…
Jag har nog exakt samma problem som TS. Hittar ingen läcka och har felsökt efter bästa förmåga och haft rörisar på besök. Chansar nog på att byta expansionskärl. Blir inte klok på var vattnet man trycker in blir av dock eftersom ingen läcka hittas. Berätta gärna om du lyckas lösa detta!

Hang in there! :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Viktigt att hitta vart det tar vägen så du inte får fuktskador.

Kontrollera att man proppat /tagit bort det gamla skvallerröret från pannan, annars kanske de av misstag har anslutit det till systemet och ditt vatten läckert ut på taket. (i sämsta fall på vinden)
Har du tvåvåningshus med källare så har du ca 8m till yttertak från källaren, vilket stämmer mot ditt systemtryck på 0.8 bar.
 
E Eriksson.Anders skrev:
Viktigt att hitta vart det tar vägen så du inte får fuktskador.

Kontrollera att man proppat /tagit bort det gamla skvallerröret från pannan, annars kanske de av misstag har anslutit det till systemet och ditt vatten läckert ut på taket. (i sämsta fall på vinden)
Har du tvåvåningshus med källare så har du ca 8m till yttertak från källaren, vilket stämmer mot ditt systemtryck på 0.8 bar.
Dom rören är avkapade nere i källaren så där är det inte iaf
 
Kan du stänga några ventiler ut till elementen ? Fyll till 1, bar och stäng av allt , VP/pumpar/ventiler e.t, c ( klart det kan bli svalt i huset ett tag. Sjunker inte trycket så är det inte i VP, utan på rören ut, öppnat du en ventil och manometern gör en dipp ner är det en läcka ute någonstans. Har du ett garage ? där rören är ingjutna i golvet och av ståltyp, så finns en stor chans att det läcker där, inte första gången som sådant upptäcks.
 
  • Gilla
Kongons
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan ju vara så att det läcker någonstans. Jag antar att huset är inte det nyaste längre. Hade samma problem och så lindade jag hushållspapper runt rören under alla element för att se om någon koppling var otät. Det visade sig att en radiator hade rostskador på undersidan så den byttes väldigt kvickt. Nu är allt stabilt.
Exakt samma här, en radiator i källaren hade rostat på undersidan, hade lite spån på golvet i snicken som var fuktigt annars hade jag fyllt på än idag.
 
Jag fick hit en besiktningsman som efter fuktkontroll i huset inkl källare hittade... *Trumvirvel* ... Att det var väldigt torrt överallt och inga synliga spår efter fukt vilket han menade att det skulle vara efter 8 månaders läckage.

Frågan är var fan det läcker då. Tänker att det kanske är en avluftningsnippel eller nåt på utedelen som inte skruvats rätt (om det ens finns nån).

Riktigt drygt iaf.

Har TS kanske hittat nån lösning?
 
Lägg hushållspapper under allt vad kopplingar heter, sam vira runt ventiler, finns det den minsta läcka kommer det att synas. Du har inget garage med ingjutna rör i golvet, en klassiker i läckor.
 
Jag tror inte att där är något i garaget, frågan är hur man tar reda på det, det är inga synliga rör dit. Får kanske skaffa en ir-termometer och mäta på golvet :)

Hela huset har snart varit inklätt i toapapper, ska öppna utedelen i helgen och se om där kan vara ngt.
 
K Kongons skrev:
Hela huset har snart varit inklätt i toapapper,
:D:DKommer rören upp ur golvet rakt under elementen, kan du se vad för sorts rör det är, kan du se var dom går in någonstans, en magnet talar om direkt om det är stål eller koppar.
 
J jonaserik skrev:
:D:DKommer rören upp ur golvet rakt under elementen, kan du se vad för sorts rör det är, kan du se var dom går in någonstans, en magnet talar om direkt om det är stål eller koppar.
Rören går snett upp från källaren genom golven, tror på järnrör eller galvat i de äldre delarna och koppar i nyare, kanske värt att leta upp en magnet dock. De äldre i källaren är inklädda i isolering tyvärr så själva rören syns inte, borde dock bli fläckar på ytterrören om det läcker.

Skulle något gå ut till garaget så är kopplingen dold vilket iofs inte skulle förvåna mig så mkt.
 
Är garaget använt vintertid av dig eller förra ägaren, kört in och ut med skit under av saltmättad snömodd, så kan jag nästan sätta en peng på att rören rostat upp i golvet på garaget, är det då en muff som troligtvis finns så rostar det först där. Det behöver inte komma upp utan kan gå ner under plattan. Så leta var om sticker iväg, blir till att känna med ett bågfilsblad vid alla rör som är utmed vägg/golv e.t.c., kanske riva lite isolering för att kunna se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.