MathiasS MathiasS skrev:
Såvitt jag känner till så är ett Pippi-paraply det bästa i denna situation.

[bild]
Funkar det att rita med?
 
  • Haha
EvaMLin och 1 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Nu regnar det och ska fortsätta hela helgen.

Någon som har en lösning på att få ut linjerna till väggen på blöt betong?
Dra murarsnöre 2 centimeter utanför blockens tänkta placering. Då är det lätt att se om det blir rakt hela vägen också.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Dra murarsnöre 2 centimeter utanför blockens tänkta placering. Då är det lätt att se om det blir rakt hela vägen också.
Smart. Tack!
 
Katarsis Katarsis skrev:
Nu regnar det och ska fortsätta hela helgen.

Någon som har en lösning på att få ut linjerna till väggen på blöt betong?
vattenfast kritfärg till snöret.
 
Feber och ont i halsen idag plus att det regnade till och från. Helt perfekt.

Lade ut blocken rätt, markerade och flyttade allt igen. Kapade armeringsjärn och borrade hål. Hann bara banka ner hälften idag. 88 stycken 12 millimeters totalt
Hämtar koppen till slagborren imorgon och drar i resten. Gäller att spara på kroppen.
Grunden till ett byggprojekt med betongplatta och block, en stege i mitten och grävd mark runt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete med utlagda vita isoleringsblock och en stege på en betongplatta, omgiven av jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kalinikus och 1 till
  • Laddar…
Bra kämpat! Hoppas nu inte att du dragit på dig Corona bara...
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
F
Katarsis Katarsis skrev:
Feber och ont i halsen idag plus att det regnade till och från. Helt perfekt.

Lade ut blocken rätt, markerade och flyttade allt igen. Kapade armeringsjärn och borrade hål. Hann bara banka ner hälften idag. 88 stycken 12 millimeters totalt
Hämtar koppen till slagborren imorgon och drar i resten. Gäller att spara på kroppen.
[bild] [bild]
Sätter du fast dom med kemankare på patron eller?
 
F fsn skrev:
Sätter du fast dom med kemankare på patron eller?
Slår ner dem bara. Lättare sagt än gjort. Inget som rubbar dem nu.
 
Imorgon kan jag förhoppningsvis jobba hela dagen så väggarna blir Klara. Stämpa på söndag för betongen kommer på tisdag.

Bråttom bråttom
 
Listen/läkten i botten utvändigt. Du borde nog sätta dit den redan nu - det kommer bli rätt besvärligt när du travat upp hela väggen?
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Listen/läkten i botten utvändigt. Du borde nog sätta dit den redan nu - det kommer bli rätt besvärligt när du travat upp hela väggen?
Jag byggde både invändig och utvändig ram i trä som jag sköt fast i betongplattan. Det kanske räcker bra med bara en utvändig men fan vad skönt det är att ha första skiftet ”statiskt bestämt”.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Listen/läkten i botten utvändigt. Du borde nog sätta dit den redan nu - det kommer bli rätt besvärligt när du travat upp hela väggen?
Så hade jag tänkt göra. Inte en chans att komma ner där sen.
 
F fsn skrev:
Jag byggde både invändig och utvändig ram i trä som jag sköt fast i betongplattan. Det kanske räcker bra med bara en utvändig men fan vad skönt det är att ha första skiftet ”statiskt bestämt”.
Hur rättade du upp väggarna om de blev sneda?
 
F fsn skrev:
Jag byggde både invändig och utvändig ram i trä som jag sköt fast i betongplattan. Det kanske räcker bra med bara en utvändig men fan vad skönt det är att ha första skiftet ”statiskt bestämt”.
ja jag tycker absolut man ska ha ram både in och utvändigt. Jag tycker bara det ser ut som att det är svårt att sätta den utvändiga när man travat några skift, den invändiga går att sätta när väggen är klar.
 
F
Katarsis Katarsis skrev:
Hur rättade du upp väggarna om de blev sneda?
Hur menar du? Det har ju inget med den yttre och inre ramen som sitter fast i betongplattan? Min pool är 8x3,5m, som jag minns det hade jag koll med vattenpass och lite motmätningar hela vägen, speciellt fokus på att få med sig hörnen i lod, dom ”låser” pga block i två riktningar.

En lätt buktande långsida tar man lättare efter 5:e skiftet. I varje invändigt hörn satte jag en vertikal regel samt en på utsidan med, dessa två förband jag med en kort träregel som också spände ner frigioliten, man sätter helst inte den för ett hål det skall ner betong i.

På varje långsida satte jag två (eller tom 3) vertikala på in- och utsida. Dessa förbands också mellan varandra över poolens hela bredd. Tror jag satte en mitt på kortsidan med. Sen var allt upprätt och stabilt.

Man vill verkligen inte att det ”ormar sig” när är fyllt med blöt betong. Man måste ju staga lampinsatser, skimmer och sånt så inte dom ”ploppar” ut eller börjar flyta upp och flytta sig när man gjuter.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.