Om du utgår från att en långsida är din referens.

Markera en hörna som fixpunkt (på din referenssida).
Ta ett snöre med penna i änden, så att du kan rita en båge.

gör ett pennsnöre som är längden på diagonalen
Gör ett pennsnöre som är längden påkortsidan.

rita en båge med diagonalsnöret, diagonalt från fixpunkten.

Flytta dig till din andra hörna lämgs med referenslåmgsidan.

Markera din andra hörna på referenslångsidan


rita en båge med kortsidesnöret, från denna andra hörna.

där bågarna korsar varandra har du din tredje hörna.

upprepa proceduren med samma snören så hittar du din fjärde hörna och allt är vinkelrätt....
 
  • Gilla
rolh och 14 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du utgår från att en långsida är din referens.

Markera en hörna som fixpunkt (på din referenssida).
Ta ett snöre med penna i änden, så att du kan rita en båge.

gör ett pennsnöre som är längden på diagonalen
Gör ett pennsnöre som är längden påkortsidan.

rita en båge med diagonalsnöret, diagonalt från fixpunkten.

Flytta dig till din andra hörna lämgs med referenslåmgsidan.

Markera din andra hörna på referenslångsidan


rita en båge med kortsidesnöret, från denna andra hörna.

där bågarna korsar varandra har du din tredje hörna.

upprepa proceduren med samma snören så hittar du din fjärde hörna och allt är vinkelrätt....
nu har läst din underbara anvisning 5ggr men fattar inte ett smack. Finns detta någonstans med bilder? När jag byggde växthus så bestämde jag kort o gott ett hörn och sen körde jag Pythagoras för att få allt rätvinkligt, anar att det är ngt liknande fast utan räknandet?
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du utgår från att en långsida är din referens.

Markera en hörna som fixpunkt (på din referenssida).
Ta ett snöre med penna i änden, så att du kan rita en båge.

gör ett pennsnöre som är längden på diagonalen
Gör ett pennsnöre som är längden påkortsidan.

rita en båge med diagonalsnöret, diagonalt från fixpunkten.

Flytta dig till din andra hörna lämgs med referenslåmgsidan.

Markera din andra hörna på referenslångsidan


rita en båge med kortsidesnöret, från denna andra hörna.

där bågarna korsar varandra har du din tredje hörna.

upprepa proceduren med samma snören så hittar du din fjärde hörna och allt är vinkelrätt....
Fantastiskt. Men visst får jag med denna metoden de yttersta hörnen och sen får jag mäta mig in till insida vägg ifrån dessa hörnen?
 
O olofh skrev:
nu har läst din underbara anvisning 5ggr men fattar inte ett smack. Finns detta någonstans med bilder? När jag byggde växthus så bestämde jag kort o gott ett hörn och sen körde jag Pythagoras för att få allt rätvinkligt, anar att det är ngt liknande fast utan räknandet?
Hur gjorde du för att mäta ut det?
Pythagoras sats förstår jag men inte hur du gjorde i praktiken. Jag skulle helst vilja utgå från en hörna som jag vet ligger rätt i förhållande till annat.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Fantastiskt. Men visst får jag med denna metoden de yttersta hörnen och sen får jag mäta mig in till insida vägg ifrån dessa hörnen?
Längden på diagonalsnöret och kortsidesnöret bestämmer ju om du gör in eller utsida.....insoda verkar ju smidigt här så du ser strecket.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Längden på diagonalsnöret och kortsidesnöret bestämmer ju om du gör in eller utsida.....insoda verkar ju smidigt här så du ser strecket.
MathiasS MathiasS skrev:
Längden på diagonalsnöret och kortsidesnöret bestämmer ju om du gör in eller utsida.....insoda verkar ju smidigt här så du ser strecket.
Nu tappade du mig.

Ponera att kortsidan är 3600mm och diagonalen är 6700mm. Om jag då vill hamna på insidan poolvägg kortar jag då snöret som är 3600 de 250mm som väggen bygger samt den sträckan som plattan sticker utanför utsidan poolvägg?
I det har fallet 3600-300=3300mm snöre.
 
O olofh skrev:
nu har läst din underbara anvisning 5ggr men fattar inte ett smack. Finns detta någonstans med bilder? När jag byggde växthus så bestämde jag kort o gott ett hörn och sen körde jag Pythagoras för att få allt rätvinkligt, anar att det är ngt liknande fast utan räknandet?
:)

Man får ju fortfarande använda pyttagoras för att beräkna diagonallängden. Fördelen är väl att man inte behöver hålla ordning på vinkeln, den ger sig automagiskt.

 Schematisk illustration av Pythagoras sats använd på en rektangel för att beräkna diagonalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin_Swärd och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
njae.... vilka invändiga mått ska du ha?
6x3 meter. Plattan är 6.6x3.6 och väggen är 0.25 meter tjock. Den ska stå 50mm in frön plattans ytterkant.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Nu tappade du mig.

Ponera att kortsidan är 3600mm och diagonalen är 6700mm. Om jag då vill hamna på insidan poolvägg kortar jag då snöret som är 3600 de 250mm som väggen bygger samt den sträckan som plattan sticker utanför utsidan poolvägg?
I det har fallet 3600-300=3300mm snöre.

Första innehörnet ska ligga 5+25cm från kant betongkaka, både på lång och kortsida.

andra innerhörnet ligger 5+25cm in från betongkant långsida, och 6m från flrsta hörnan.

din invändiga diagonal är roten ur (6^2+3^2) = 6,71m = 671,0cm, det är det röda strecket i bilden.

Din invändiga kortsida är 300cm, det är det blåa strecket/snöret.

därefter är saken biff...:)

sitter här å knackar på en ipad så det är lite omständigt att uttrycka sig begripligt....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Första innehörnet ska ligga 5+25cm från kant betongkaka, både på lång och kortsida.

andra innerhörnet ligger 5+25cm in från betongkant långsida, och 6m från flrsta hörnan.

din invändiga diagonal är roten ur (6^2+3^2) = 6,71m = 671,0cm, det är det röda strecket i bilden.

Din invändiga kortsida är 300cm, det är det blåa strecket/snöret.

därefter är saken biff...:)

sitter här å knackar på en ipad så det är lite omständigt att uttrycka sig begripligt....
Jag fattar nu. Du menar att jag bestämmer var första hörnet hamnar. Mäter ut till rätt punkt och sen använder snörena därifrån.
Eller hur?

Jag utgick från hörnet på plattan.
 
Japp, du mäter dig först in till första innerhörnet.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Japp, du mäter dig först in till första innerhörnet.
Tack för hjälpen. Guld värt.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Jag måttade från formen var innermåttet skulle vara, mätte så att jag hade poolens innermått mellan de punkterna och satte skruvar där. Sen drog jag linjer med snörslån.

När jag mätte diagonalen slog det på 10mm

Jag har inget annat att mäta från än formen.

Får försöka loda mig ner från staketet imorgon.
glöm inte att sätta en linje 10 cm från väggen. Den andra försvinner när du börjar montera väggen. Bra att ha något att mäta sig från när första blocken kommer på plats.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Nu regnar det och ska fortsätta hela helgen.

Någon som har en lösning på att få ut linjerna till väggen på blöt betong?
 
Såvitt jag känner till så är ett Pippi-paraply det bästa i denna situation.

44377400_1.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Richard Kronfält och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.