MathiasS MathiasS skrev:
Vinterskum expanderar inte så förbaskat som vanligt skum, men tricket är annars bara att lägga på lagom. Jag använde en fogpistol och skumburk man skruvar på för att lättare kunna dosera vid limningen av blocken. Det är ju verkligen en lillfinger tjock sträng du ska ha, max.

[länk]

Dessutom, eftersom det gjordes sist så väger ju väggen en del tack vare all horisontalarmering, så det var inga problem.
Det var en fräsig pistol.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Vem handlar du poolen av? Naja ihop stående armeringen verkar vara ett nytt påhitt.....man brukar använda den stående armeringen till att arbeta bort luft i betongen eftersom man inte kan använda vibrostav....

inget blir förstås sämre av att naja men det låter lite överarbetat och jättejobbigt.....

Visst kan man använda vibrostav. Om man inte doppar den utan bara sätter an den till armeringen lite snabbt så går det jättebra. Sen kan man hålla nere blocken genom att dra vertikala reglar på in/utsida som man fäster i reglarna man spikar i plattan för att fixera första lagret block. Sen en överliggare över som håller ner skiten. Limmar man sen blocken med så delar dom inte sig om man vibrar snällt.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
Vill man ta risken att ha sönder ett block och få ett par kubik betong på golvet så visst.....:) Men det behövs ju inte. Betongen man använder är ju rinnande som välling så juckar man bara lite med järnen så är saken biff.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Slipa betong. Kalla mig gärna nörd men det är riktigt ball.
Du ser ut som en ananas!! :crysmile::crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Katarsis
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Vill man ta risken att ha sönder ett block och få ett par kubik betong på golvet så visst.....:) Men det behövs ju inte. Betongen man använder är ju rinnande som välling så juckar man bara lite med järnen så är saken biff.
Funkar bra och man knäcker inte ett block eller lyfter det genom att lägga an en liten vibro mot ett armeringsjärn i 3 sekunder.
 
Givetvis inte, så länge man inte råkar vibrera på blocken är det ju lugnt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vinterskum expanderar inte så förbaskat som vanligt skum, men tricket är annars bara att lägga på lagom. Jag använde en fogpistol och skumburk man skruvar på för att lättare kunna dosera vid limningen av blocken. Det är ju verkligen en lillfinger tjock sträng du ska ha, max.

[länk]

Dessutom, eftersom det gjordes sist så väger ju väggen en del tack vare all horisontalarmering, så det var inga problem.
Vinterskum expanderar i princip lika mycket i vanlig rumstemperatur.

Men har man pistolen så spelar det ingen roll. Jag skulle aldrig använda fogskum utan pistolen, finns billigt på Biltema också.

Vill man ha lågexoanderande skum är stenlim på likadan tub bättre (men dyrare).

Kul poolbygge, funderar på en liknande till stugan om ett par år.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Vinterskum expanderar i princip lika mycket i vanlig rumstemperatur.

Men har man pistolen så spelar det ingen roll. Jag skulle aldrig använda fogskum utan pistolen, finns billigt på Biltema också.

Vill man ha lågexoanderande skum är stenlim på likadan tub bättre (men dyrare).

Kul poolbygge, funderar på en liknande till stugan om ett par år.
Efter jag slipat plattan verkar den var väldigt bra i våg. Jag ska torrlägga blocken och se hur jag går vidare.

Mycket bra tips här. Det uppskattar jag.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Haha! Jag är inte så van med selfies :crysmile:
Men Du ser ju helt klart ball ut!

Lite som en karaktär i något Fallout-liknande spel =)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Slipa, slipa, slipa. Har bara några åsar kvar som jag missat men ikväll ska jag mäta ut var väggarna ska stå och börja ställa ut block.

Min fru säger att jag aldrig dammsuger. Jag har ju bildbevis.

Bild på nyslipat betonggolv i grävd grund med dammsugare och sladd i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Mikeli och 3 till
  • Laddar…
Hej
Grundmur av thermoblock som stagats med träreglar på byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så här staga vi utsidan av thermomuren ,
//Mathias
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Hej
[bild]
så här staga vi utsidan av thermomuren ,
//Mathias
Snyggt. Jag har dock inte plats till det.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Slipa betong. Kalla mig gärna nörd men det är riktigt ball.
ball frisyr iaf :)
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Jag måttade från formen var innermåttet skulle vara, mätte så att jag hade poolens innermått mellan de punkterna och satte skruvar där. Sen drog jag linjer med snörslån.

När jag mätte diagonalen slog det på 10mm

Jag har inget annat att mäta från än formen.

Får försöka loda mig ner från staketet imorgon.
 
  • Uppmätt betongplatta i en grävd grop markerad med röda linjer för innermått av en framtida pool, intill staket och avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.