Ja det finns säker många sätt som funkar. Jag limmade inte i botten och använde masonitbitar som mellanlägg för att få muren rak. När jag byggt hela muren och fixerat i överkant tog jag bort masoniten och fogskummade istället där det är glipor, därefter läkten på in och utsida.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns säker många sätt som funkar. Jag limmade inte i botten och använde masonitbitar som mellanlägg för att få muren rak. När jag byggt hela muren och fixerat i överkant tog jag bort masoniten och fogskummade istället där det är glipor, därefter läkten på in och utsida.
Det var en smart lösning. Så gör nog jag också.
 
  • Gilla
Qjanto
  • Laddar…
Hur djupt har du grävt? Är pooldjupet 1,5 meter?
 
O olotor skrev:
Hur djupt har du grävt? Är pooldjupet 1,5 meter?
Vi grävde till 1770mm
1500mm pooldjup
100mm platta
70mm isolering.
 
Är det tid man vinner på att bygga dessa blocken mot att spika upp form och gjuta homogen betong och isolera utvändigt?
Alternativt fälla in isoleringen i betongen.
 
X xLnT skrev:
Är det tid man vinner på att bygga dessa blocken mot att spika upp form och gjuta homogen betong och isolera utvändigt?
Alternativt fälla in isoleringen i betongen.
Det är enklare och går snabbare speciellt för någon utan vana att forma och gjuta.
 
Ja det går ju fort. Och för den som är van att gjuta i dessa block så håller man inte på med en massa stagning och stöd invändigt osv, man bara ser till att tippa i betongen i rätt hastighet. Då går det väldigt fort.
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Slipa betong. Kalla mig gärna nörd men det är riktigt ball.
 
  • Person med mohikanfrisyr och andningsskydd framför en trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
joon och 4 till
  • Laddar…
Jag tänkte, vilken frissa den personen har. Tills jag tittade lite bättre och såg att det är ju en växt i bakgrunden......
 
  • Gilla
  • Haha
MarHA och 36 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag tänkte, vilken frissa den personen har. Tills jag tittade lite bättre och såg att det är ju en växt i bakgrunden......
Haha! Jag är inte så van med selfies :crysmile:
 
  • Gilla
Fillin
  • Laddar…
På god väg. Nyutgjuten betongplatta för byggprojekt omgiven av grävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikeli
  • Laddar…
Börjar ju bli dags att ta på baddräkten....
 
  • Gilla
Carl Johansson och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Börjar ju bli dags att ta på baddräkten....
Tänkte mest på slipningen men vi har planerat att kunna bada i början på juni. Får se om det håller.

Nyutgjuten betongplatta i utgrävd poolgrund med vattenpölar och träformar runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det finns säker många sätt som funkar. Jag limmade inte i botten och använde masonitbitar som mellanlägg för att få muren rak. När jag byggt hela muren och fixerat i överkant tog jag bort masoniten och fogskummade istället där det är glipor, därefter läkten på in och utsida.
Hur fixerade du i ovankant så att fogskummet inte lyfte väggen?
 
Vinterskum expanderar inte så förbaskat som vanligt skum, men tricket är annars bara att lägga på lagom. Jag använde en fogpistol och skumburk man skruvar på för att lättare kunna dosera vid limningen av blocken. Det är ju verkligen en lillfinger tjock sträng du ska ha, max.

https://www.hornbach.se/shop/SIKA-Specialpistol-for-SIKA-Pistolskum/5974521/artikel-detaljer.html

Dessutom, eftersom det gjordes sist så väger ju väggen en del tack vare all horisontalarmering, så det var inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.