Snailman Snailman skrev:
Media ska inte bara skriva vad folk säger, de ska göra som den där tyske journalisten som var med ett tag på FHM konferenser, de ska ställa kritiska frågor till de som presenterar något, det har ju svenska journalister glömt hur man gör, till den milda grad att man slog upp den tyske reportern stort i våra tidningar!

Av någon egendomlig slump så fick han inte så länge till, vara med på konferenserna.
Jag saknar också en hel del "riktig undersökande journalistik" och lite mer kritiska frågor till både FHM, regeringen och intervjuade "kunniga". Ibland känns det som det bara är skvallerblaska tyvärr.

Men jag kan fortfarande läsa mellan raderna, all info är inte dålig/fel.. precis som inte all info är bra/rätt!
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Media ska inte bara skriva vad folk säger, de ska göra som den där tyske journalisten som var med ett tag på FHM konferenser, de ska ställa kritiska frågor till de som presenterar något, det har ju svenska journalister glömt hur man gör, till den milda grad att man slog upp den tyske reportern stort i våra tidningar!
En artikel eller ett program blir väl inte en lögn bara för att man bara presenterar vad någon har sagt. Här ställer man ju dessutom två åsikter mot varandra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En artikel eller ett program blir väl inte en lögn bara för att man bara presenterar vad någon har sagt.
Om du ursäktar, så tycker jag faktiskt att det låter som att du är helfrälst på den agendadrivna journalistiken.
Stockholmssyndrom?
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
Jag vill inte vara en partypooper.
Men kan vi hålla tråden till efter pandemin och inte diskutera journalister i nutid =)
Det har ni den stora tråden till.

Så vad händer efter?
Verkar som vissa branscher skjuter i höjden nu.
Exempelvis byggmaterial och projekt hemma.
Transportbolag har så mycket att göra så att de inte hinner med. De är sönderstressade snart i syd.
Vad händer med detta efter?

Något säger mig att det blir inte så mycket annorlunda när hjulen hoppar igång ordentligt igen. Det som kan dra ut på sig lite är hotell och flyg men inte mycket av det andra.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Så vad händer efter?
Verkar som vissa branscher skjuter i höjden nu. Exempelvis byggmaterial och projekt hemma.
Vad jag önskar skulle hända, är att folk börjar röra på sig lite mer i sina hemtrakter.
Inte sätta sig på ett 12-timmarsflyg till Asien för att sitta och jäsa på en strand med en paraplydrink,
för att sedan komma hem till vardagen och jobbet i ännu sämre skick än innan.
Utan ut och promenera i rask takt, cykla, jogga, plocka bär och svamp, hugga ved osv och hålla kroppen i trim.

Alltför många värmer lite färdigmat i mikron, och slår sig sedan ner framrör TVn och tittar på någon serie i sina 99 kanaler, eller streamar ner något lite accepterat godis, i stället för att röra på påkarna.
(Gäller nog delvis även mig själv tyvärr :worried: )
 
  • Gilla
JohanLun och 6 till
  • Laddar…
Det är ju något som ökat nu när landsgränserna är stängda och folk i stor utsträckning jobbar hemifrån och är permitterade. Mer tid för promenader nära hemmet, det är rätt skönt
 
Jag får ofta en känsla av att det där myckna psykiska illamåendet som det talas så mycket om i samband med social distansering och karantän i grunden verkar bero på att många har tappat förmågan att sysselsätta sig själva med vettiga saker och hitta på egna ideer.
Det talas ju ofta om att barn som växer upp med för mycket skärmtid aldrig utväklar varken kreativitet eller motorik eller logiskt konsekvenstänkande till sunda nivåer........ samtidigt som jag ofta får en känsla av att många vuxna har svårt att gå utanför sin bubbla av karriär och underhållning och ingenting mer.
När man lever i den bubblan är det lätt hänt att allt som fordrar den minsta ansträngning uppfattas som prestationspress och så flyr man från prestationsångesten och känslan av att saker går ifrån en allt längre och längre in i underhållningsbubblan.

Jag har en tes om att sund motion och trevliga hobbyer inte skall vara prestationspressade utom för en liten grupp extrema tävlingsmänniskor som mår bra av tävlingstrycket. Alla vi "vanliga" mår bäst och får faktiskt också mest uträttat när vi får knalla på i egen takt utan att jämföra vad vi har presterat.

Man börjar ju fundera hur det till exempel skulle påverka nationalekonomin om folk kunde använda en del av dödtiden som sätts på underhållning till att i stället göra andra saker som de själva vill. Naturligtvis kostar det en del i material och utrustning för det man gör men å andra sidan tror jag att återbäringen i form av bättre fysisk och psykisk hälsa och mindre behov av importerade konsumtionsvaror det vill säga mindre skuldsättning och bättre utrikeshandelsbalans borde bli märkbar.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad jag önskar skulle hända, är att folk börjar röra på sig lite mer i sina hemtrakter.
Inte sätta sig på ett 12-timmarsflyg till Asien för att sitta och jäsa på en strand med en paraplydrink,
för att sedan komma hem till vardagen och jobbet i ännu sämre skick än innan.
Utan ut och promenera i rask takt, cykla, jogga, plocka bär och svamp, hugga ved osv och hålla kroppen i trim.

Alltför många värmer lite färdigmat i mikron, och slår sig sedan ner framrör TVn och tittar på någon serie i sina 99 kanaler, eller streamar ner något lite accepterat godis, i stället för att röra på påkarna.
(Gäller nog delvis även mig själv tyvärr :worried: )
Det är ju nästan mig =) Var förvisso i Krakow för något år sen, men vi råkade pricka in när påven var där,. Inte hade vi en tanke på det så de 3 dagarna var nästan förstörda haha. Men vi gick runt och tittade på byggnader så det blev många km.

Annars har vi oftast semestrar hemma och kör dagsutflykter. Joggar minst varannan dag, äter nästintill bara hemlagat.
Plockar massvis med blåbär när det är säsong och pillar hemma =)

Sen tittar jag förvisso på tv med på kvällar. Och är lite tjocker men det trillar av en nu som tur är.
Jag har dock lagt märke till att det ä betydligt fler som är ute på promenader på byn. Dock inte vår mycket fina slinga i skogen på kvällarna :( Den är helt vansinnigt fin nu och det känns som man kommer genom tunnlar så tät lövskog där är.

Men jag tror inte att det kommer bestå med majoriteten av folk som är ute och går, det är troligtvis folk som inte har något annat för sig som blir "tvingade" att röra på sig för de kan inte resa utomlands eller vill hänga på köpcentrum.

Det enda som påverkar mig i år rent på evenemang är att det blir ju inga roliga lopp att springa med människor, blir nog ett virtuellt lopp hoppas jag så jag kan fylla på medaljhörnan. Men jag hade väl tur som inte hann anmäla mig till mer än ett med :p
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var förvisso i Krakow för något år sen, men vi råkade pricka in när påven var där,. Inte hade vi en tanke på det så de 3 dagarna var nästan förstörda haha.
Jag blir nyfiken!
Var i landet bor ni, och hur gamla är ni?
Skicka gärna ett PM om det är lite "känsligt".
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag blir nyfiken!
Var i landet bor ni, och hur gamla är ni?
Skicka gärna ett PM om det är lite "känsligt".
Jag bor i en by i Hässleholms kommun =) Så norra skåne. 35 och 26.
 
R Rkarlsson skrev:
Det enda som påverkar mig i år rent på evenemang är att det blir ju inga roliga lopp att springa med människor, blir nog ett virtuellt lopp hoppas jag så jag kan fylla på medaljhörnan. Men jag hade väl tur som inte hann anmäla mig till mer än ett med :p
Just det där suger stenhårt! Inte ens några traillopp går av stapeln.....
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Just det där suger stenhårt! Inte ens några traillopp går av stapeln.....
Ja verkligen. Det är min morot i min viktnedgång och träning.
Hade en del lopp planerade.
Åhus trailrun, skulle anmäla mig just när de stängde.
Landskrona stadslopp
Midnattsloppet sthlm är jag anmäld till, skulle boka hotell när man hörde att det började sprida sig, så tur i oturen
Midnattsloppet Malmö har jag inte hunnit anmäla till.
Sen är där ett i skogen i våra trakter.
Men 2020 får bli ett byggaupp år istället och sikta in sig på nästa år hoppas jag.

Det är dock värre för dem som siktat på de betydligt större loppen och har tränat stenhårt och betalat åtskilliga tusenlappar redan :(
 
R Rkarlsson skrev:
Ja verkligen. Det är min morot i min viktnedgång och träning.
Hade en del lopp planerade.
Åhus trailrun, skulle anmäla mig just när de stängde.
Landskrona stadslopp
Midnattsloppet sthlm är jag anmäld till, skulle boka hotell när man hörde att det började sprida sig, så tur i oturen
Midnattsloppet Malmö har jag inte hunnit anmäla till.
Sen är där ett i skogen i våra trakter.
Men 2020 får bli ett byggaupp år istället och sikta in sig på nästa år hoppas jag.

Det är dock värre för dem som siktat på de betydligt större loppen och har tränat stenhårt och betalat åtskilliga tusenlappar redan :(
Hoppas stenhårt på Idre Fjällmaraton och Kullamannen (y)
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Hoppas stenhårt på Idre Fjällmaraton och Kullamannen (y)
Det är tuffare än jag klarar nu =) Men kullamannen i framtiden kanske. Håller tummarna för att de går=) Kanske kommer och tittar.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag bor i en by i Hässleholms kommun =) Så norra skåne. 35 och 26.
Kul, då är vi ju nästan grannar :)
Jag bor norr om åsen, lite norr om Laholm.
Och är tyvärr mer än dubbelt så gammal :(
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.