S Stingray468 skrev:
Har tvättat en och samma mörkblåa bil med svamp en gång var fjortonde dag i tio år och dessutom pendlat med bilen 60 mil per vecka i ur och skur. Riktigt jäkliga vintertvättar har det gått åt 3-5 svampar till en tvätt, men normalt en per tvätt. Polerat och behandlat bilen en gång per år. Lacken är jättefin och då är jag pedant. Det är dock ingen trailerqueen.

Må så vara att handske är bättre, men mycket är skrämseltaktik ifrån branschen som självklart vill sälja så dyra artiklar som möjligt och inte att du åker till Biltema och köper tio för 25 spänn. Svampen kastar jag efteråt. Handsken kör man i maskintvätt för att få ren.

Samlar man på sig ett gäng handskar, microfiberdukar och tvättar i maskin, eller hur gör alla detta rationellt?

Torkar med kraftfull lövblås numera vilket funkar jättebra och jag slipper all "tillbehörs"-tvätt.
Grejen är att du regelbundet tvättar och underhåller din bil, då håller den sig fin..
Som vanligt är det bättre att göra nått (tvätta bilen) än att prata om det.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Grejen är att du regelbundet tvättar och underhåller din bil, då håller den sig fin..
Som vanligt är det bättre att göra nått (tvätta bilen) än att prata om det.
Pratar aldrig om att tvätta mina bilar, sambon vet var jag är när jag inte är inne... ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
lsoderlund lsoderlund skrev:
Kolla då istället på Ebay och köp en 30 stycken i ett bräde. Nästan samma kostnad som två identiska handskar här hemma i Svedala. Visst man åker på postnords ockertull, men du går ändå plus på det hela.
Tack för tipset. Kan du länka till nån bra?
 
Definitivt inga svar på TS inledande frågor eller funderingar utan jag kör fortfarande med den gamla hederliga - hink, handvarmt vatten, bra bilschampo och en ny alt ren bra svamp och massor av vatten. Behöver definitivt inte vara så hårt tryck på vattnet så både vindrutetorkare och backspeglar flyger bort utan det räcker ofta med vanligt vattentryck. Vill man vara extra noga så kör man med avfettning. Vintertid är det val riktig kallavfettning som gäller men sommartid kan man ev ta till alkalisk avfettning annars brukar vanligt bra bilschampo räcka bra.

Det viktigaste enl mig är ett bra bilschampo, en ny eller ren svamp, handvarmt vatten och rent allmänt - vatten i mängder. Foam lance är inget för mig. :thumbdown:
 
Någon som har tips på bra sprayflaska för avfettning?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Någon som har tips på bra sprayflaska för avfettning?
Jag köpte den här 1,5 liters sprayflaskan från Biltema för något år sedan som tål avfettning och den är väl hyfsad till sitt bris.

Biltema: Art. 45-578 Tryckspruta 1,5 L (49.90)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
En skumlans kan även med fördel användas på cabrioleter med sufflett, då mekanisk rengöring med svamp eller mikrofiberhandske sliter på suffletten och dess impregneringen.
 
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Jag köpte den här 1,5 liters sprayflaskan från Biltema för något år sedan som tål avfettning och den är väl hyfsad till sitt bris.

Biltema: Art. 45-578 Tryckspruta 1,5 L (49.90)
Håller sällan över vintern är min erfarenhet, spar kvittot så får du en ny på garantin. :)
Men så länge den är hel gör den sitt jobb!
 
Köpte en skumlans från Autodude, passade inte på pistolgreppet på min gamla Kärcher.. tänkte de va "upgrade opportunity", åkte över med skumlansen till polaren och hans nya Kärcher K7, men nej, det var för tight....

Men hemma ihop med lite tålamodsstärkande dryck, så fick jag ihop det med den del från altantvätten emellan, "skumt" nog... :)

Nu återstår det att utvärdera hur själva skumdelen funkar, och ja, vår tvätt kändes väldigt trött jämfört med polaren K7´a från förr året.
 
sunnis
elektronikfreak elektronikfreak skrev:
Definitivt inga svar på TS inledande frågor eller funderingar utan jag kör fortfarande med den gamla hederliga - hink, handvarmt vatten, bra bilschampo och en ny alt ren bra svamp och massor av vatten. Behöver definitivt inte vara så hårt tryck på vattnet så både vindrutetorkare och backspeglar flyger bort utan det räcker ofta med vanligt vattentryck. Vill man vara extra noga så kör man med avfettning. Vintertid är det val riktig kallavfettning som gäller men sommartid kan man ev ta till alkalisk avfettning annars brukar vanligt bra bilschampo räcka bra.

Det viktigaste enl mig är ett bra bilschampo, en ny eller ren svamp, handvarmt vatten och rent allmänt - vatten i mängder. Foam lance är inget för mig. :thumbdown:
Nu är ju skumtvätt ren förtvätt. Man skummar bilen för att fastbrända insekter, smuts och övrig organisk smuts ska lossna lite enklare vid schamponering. Skummet gör att kemikalierna stannar kvar längre på lacken och löser smutsen lite effektivare. Det går alldeles utmärkt att sedvanligt spraya det också men det rinner av lite snabbare.

Är bilen inte speciellt smutsig behöver man inte skumtvätta, man kan vända på det. Är inte bilen speciellt smutsig så kan man göra en snabb och enkel "fusktvätt" i brist på tid men ändå få ett OK resultat.

Skumtvätt är med andra ord vanlig hederlig alkalisk avfettning fast i skumform så det verkar lite längre och effektivare.
 
Apropå insekter. Spruta på insekts medel, och lägg ett blött badlakan över fronten nån halvtimme innan ni ska tvätta, så lossnar de betydligt enklare.
Vad är skillnaden på andra medel och insektsmedel undrar säkert många.
Jo, de löser äggviteämnen, det gör inte schampo, avfettning mm.
 
Isakare Isakare skrev:
Apropå insekter. Spruta på insekts medel, och lägg ett blött badlakan över fronten nån halvtimme innan ni ska tvätta, så lossnar de betydligt enklare.
Vad är skillnaden på andra medel och insektsmedel undrar säkert många.
Jo, de löser äggviteämnen, det gör inte schampo, avfettning mm.
Bästa och roligaste är att man underhåller lackskyddet så behöver du knappt något medel mot insekterna. =)
 
Isakare Isakare skrev:
Apropå insekter. Spruta på insekts medel, och lägg ett blött badlakan över fronten nån halvtimme innan ni ska tvätta, så lossnar de betydligt enklare.
Vad är skillnaden på andra medel och insektsmedel undrar säkert många.
Jo, de löser äggviteämnen, det gör inte schampo, avfettning mm.
Vanlig alkalisk avfettning gör processen kort med insekter och annat organiskt mög. Behövs inga dedikerade "insektsborttagare"... man får vara rädd om plånboken och utrymmet på hyllan. :)

/S
 
Hej, lite info till dig som tvättar bilen hemma:

Varje år sker cirka 15 miljoner biltvättar på gatan och bidrar till att cirka 1000 ton olja och 50 ton tungmetaller hamnar i våra känsliga vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är skadliga för både människa och miljö och svåra för naturen att bryta ner.

Anders Finnson, miljöexpert på Svenskt Vatten poängterar att fultvättar framför allt skapar lokala vattenmiljöproblem.

- Vill du värna din närmaste badsjö så kan du inte tvätta bilen hemma på gatan. Tvättvattnet inklusive tvättkemikalier, olja och tungmetaller rinner rakt ut i närmaste sjö vilket förstås påverkar vattenmiljön där. Att låta bli att tvätta bilen hemma på gatan tillhör de miljöfrågor som alla bilägare kan ta tag i, säger Anders.

Om det är långt till närmsta biltvätt så passa på att tvätta bilen när du gör andra ärenden i din närmaste tätort. Om inte ens det är möjligt är rådet att tvätta bilen på en gräsplätt - och då alltid ha miljömärkt avfettningsmedel och såpa.
 
  • Gilla
  • Haha
DennisCA och 2 till
  • Laddar…
O Oskar2020 skrev:
Hej, lite info till dig som tvättar bilen hemma:

Varje år sker cirka 15 miljoner biltvättar på gatan och bidrar till att cirka 1000 ton olja och 50 ton tungmetaller hamnar i våra känsliga vattendrag, sjöar och hav. Dessa ämnen är skadliga för både människa och miljö och svåra för naturen att bryta ner.

Anders Finnson, miljöexpert på Svenskt Vatten poängterar att fultvättar framför allt skapar lokala vattenmiljöproblem.

- Vill du värna din närmaste badsjö så kan du inte tvätta bilen hemma på gatan. Tvättvattnet inklusive tvättkemikalier, olja och tungmetaller rinner rakt ut i närmaste sjö vilket förstås påverkar vattenmiljön där. Att låta bli att tvätta bilen hemma på gatan tillhör de miljöfrågor som alla bilägare kan ta tag i, säger Anders.

Om det är långt till närmsta biltvätt så passa på att tvätta bilen när du gör andra ärenden i din närmaste tätort. Om inte ens det är möjligt är rådet att tvätta bilen på en gräsplätt - och då alltid ha miljömärkt avfettningsmedel och såpa.
Gör de alltid på min uppfart från vår till höst. Mitt vatten rinner ut i min trädgård.
Men sen skall du få höra om vår sjö som våra dagvattenbrunnar rinner ut i. Jag försvarar inte att man tvättar med giftiga kemikalier över en brunn, men att skölja av ser jag inga problem med. Skiten på bilen hade likväl runnit ut.
Nåväl vår kära badsjö.
- Ligger massvis med ammunition från förr kvar, granater, skott. Det sägs att det låg en stridsvagn i den djupaste delen där allt dumpades (11 meter)
- Våra avlopp gick rakt ut i sjön för en del år sen, nu går liten del ut fortfarande. På 80 talet så guppade avföring runt.
-När bönderna gödslar så går överflödet rakt ut i sjön. På sina ställen så bubblar de av gaser. Sjön är så illa att kommunen inte lägger ut badbryggor längre pga algblommningen och man badar på egen risk. X antal hundar har dött vid hundbadet pga det.
- Brandmännen i vår by tvättar brandbilar och privata bilar utanför stationen vilket rinner rakt ner i en brunn.

Så de som "fultvättar" är nog till stor del inte det stora problemet. Men en liten.
Östersjön har Stora enso som pumpar ut kemikalier i havet (de kanske slutat idag?)

Den dagen det ens finns en tvätthall i vår kommun där vi får tvätta med egna grejjer till ett mycket lågt pris så kan jag tänka mig att tvätta bilen där. Men aldrig innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.