köpte huset i november och totalrenoverade på ett par månader.

Fick ett ryck för några veckor sedan och bestämde att vi skulle ha pool.

Vi beställde från poolgiganten och fick hit grejerna snabbt.

Jag blev lite chockad när jag hörde hur mycket det skulle kosta att bli av med massorna och vi hade flera träd och buskar som skulle bort också.

Jag gjorde en annons på Facebook och flera ville ta massorna men en person ville ha alla träd och växter också. Dessutom bodde de bara några kilometer bort.

Lastbilschauffören sa att vi hade haft extrem tur och så sparade vi 20k.

Vi började gräva den åttonde maj och på en dag fick vi schakten klar, lagt markduk, dränerat, satt brunn samt fyllt med 100mm makadam 8-16.

Det var extremt hård lera så det blev en bra schakt.

Grävmaskin som förbereder mark för poolinstallation genom att ta bort schaktmassor och växter i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävmaskin i trädgård där schaktarbeten för poolinstallation pågår, med fokus på makadambädden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul grävmaskin gräver schakt för pool i trädgård med hård lera och uppgrävda massor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utschaktad grop för pool med markduk, dränering och lager av makadam, trädgårdsredskap synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikeli och 3 till
  • Laddar…
Dagen efter byggde jag en form som var 3600x6600mm.

Jag har aldrig gjutit en platta tidigare och visste inte hur noga jag behövde vara men det slog som mest på två millimeter på höjden.

Ska man ta bort formen eller är det lika bra att låta den ligga? Blir 8-16 runt och dränering så den kommer inte ligga i vatten. Form för gjutning av betongplatta med måttangivelser, grus, isoleringsblock och stege i grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Tredje dagen la jag ut 70mm isolering som jag limmade ihop med fogskum. Jag hann även med att armera och najja så att allt var klart för gjutning dagen efter.
Det var rejält svårt att få ner de hela näten i schakten själv. Helt sjukt vad otympliga de är.

Grund med 70mm isolering och armeringsnät förberett för gjutning i schakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsnät ovanpå isolering klara för betonggjutning i en utgrävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats med 70mm isolering och armeringsnät förberedda för betonggjutning i grävd grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats med isolering och nätarmering klar för gjutning, omgiven av varningsband, med byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Det var riktigt kul att klampa runt i betongen och raka ut allt. Svårt att veta när man ska vara nöjd med slodan.
 
  • Arbetare jämnar ut nylagd betong med sloda på byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyutgjuten betongyta med sloda, avgränsad av varningsband och grävd jord i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Adde77 och 8 till
  • Laddar…
Den där slodningen ser riktigt bra ut på bilderna.
Vad ska du bygga sidorna av?
 
  • Gilla
Katarsis
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Den där slodningen ser riktigt bra ut på bilderna.
Vad ska du bygga sidorna av?
Tack så mycket, kul att höra. Jag slodade hela ytan två gånger. Jag har dock fått två hålor på ca fem millimeter som jag ska spackla ut.

Sidorna byggs av thermoblock som är ihålig cellplastblock likt Lego. De ska sen fyllas ned betong.

Thermoblock av cellplast som liknar legobitar på ett köksbord redo att fyllas med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
En generell fråga jag kom på när jag såg blocken: hindras thermoblocken från att bli blöta med något tätskikt? Om nej, är det någon skillnad på isolerförmågan hos blött isolermaterial och inget isolermaterial?

Frågar då jag själv funderar på Thermopool.
 
Katarsis Katarsis skrev:
Tack så mycket, kul att höra. Jag slodade hela ytan två gånger. Jag har dock fått två hålor på ca fem millimeter som jag ska spackla ut.

Sidorna byggs av thermoblock som är ihålig cellplastblock likt Lego. De ska sen fyllas ned betong.

[bild]
Va synd du inte bockade upp armeringsjärn när du gjöt plattan, det hade varit en fördel.
Eller ja, jag kan inte svära på exakt hur mycket, mer än att jag hade gjort så :)
Lycka till med poolen, ska bli roligt att se färdigt resultat.
 
N nevinator skrev:
En generell fråga jag kom på när jag såg blocken: hindras thermoblocken från att bli blöta med något tätskikt? Om nej, är det någon skillnad på isolerförmågan hos blött isolermaterial och inget isolermaterial?

Frågar då jag själv funderar på Thermopool.
Det är ju plast. Det blir bara blött på ytan vilket inte borde påverka alls.
Dessutom fyller jag med 8-16 makadam runt om så det kommer inte stå vatten nära poolen.
 
  • Gilla
sunnis och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Va synd du inte bockade upp armeringsjärn när du gjöt plattan, det hade varit en fördel.
Eller ja, jag kan inte svära på exakt hur mycket, mer än att jag hade gjort så :)
Lycka till med poolen, ska bli roligt att se färdigt resultat.
Jag vet att vissa gör så. Jag vill gärna sätta ut blocken rätt först och markera var järnen ska placeras.
 
  • Gilla
magnuse74 och 3 till
  • Laddar…
Eftersom du inte är rädd för något, du har dränering och en pumpbrunn ser det ut som, så sätt en platon eller liknande på utsidan som går förbi plattan.Då kan inget vatten gå in mot blocken och allt som kommer från sidorna rinner till dräneringen. Oavsett vilket man gör under jord så är det inte fel att mota vatten från att komma mot mur/grund e.t.c , all isolering och material tar åt sig fukt/vatten med tiden, bara fråga om tid.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Eftersom du inte är rädd för något, du har dränering och en pumpbrunn ser det ut som, så sätt en platon eller liknande på utsidan som går förbi plattan.Då kan inget vatten gå in mot blocken och allt som kommer från sidorna rinner till dräneringen. Oavsett vilket man gör under jord så är det inte fel att mota vatten från att komma mot mur/grund e.t.c , all isolering och material tar åt sig fukt/vatten med tiden, bara fråga om tid.
Det är säkert en jättebra idé men jag följer instruktionerna från pooltillverkaren och de säger att Thermoblocken, drängrus och dränering är det som behövs.
 
  • Gilla
Sillis och 1 till
  • Laddar…
I all ära det med info frå pooltillverkaren , i mitt tycke inte fel att skydda utsidan på ett mer säkert sätt, men det är upp till var och en att göra något
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
Behöver inte vattna plattan i alla fall.

Grundplatta för byggprojekt med pölar vatten och synlig dräneringsrör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
OestlundJ och 2 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Ska man ta bort formen eller är det lika bra att låta den ligga? Blir 8-16 runt och dränering så den kommer inte ligga i vatten.
Man brukar ta bort formen. Spelar säkert ingen större roll men ändå...
 
  • Gilla
Qjanto och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.