Vi har precis tryckt på köpknappen på en smart SILENO 750 efter att för första gången i mitt liv inte tyckt att det var avkopplande att klippa gräsmattan.
Jag har några funderingar jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har läst igenom installationsanvisningarna några gånger och tittat på de filmer jag kan hitta, men funderar ändå på detta.

1. Guide-kabeln. Jag har tre områden jag vill klippa som jag vill förbinda med passager. Se bilden nedan. Räcker det med att lägga guidekabeln direkt från laddstationen till de två mindre områdena? Eller måste jag lägga en slinga en bit på det största området också för att klipparen ska hitta hem igen? Jag kommer inte lägga en så tvär vinkel, men jag visste inte hur jag skulle få till en mjuk böj på linjen :thinking:

Skiss av trädgård som visar gräsmattor, guidekabel och en laddstation för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Jag har inte riktigt greppat när det är läge att göra en ö och när klipparen istället bara kan dunsa emot och byta riktning. Jag har en sten mitt på gräsmattan med lite blommor runt. Där blir det en ö. Men sen finns det stubbar, träd, kojor och diverse andra hinder också. Skapa öar, eller låta klipparen hantera det själv?
 
Bart Bart skrev:
Vi har precis tryckt på köpknappen på en smart SILENO 750 efter att för första gången i mitt liv inte tyckt att det var avkopplande att klippa gräsmattan.
Jag har några funderingar jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har läst igenom installationsanvisningarna några gånger och tittat på de filmer jag kan hitta, men funderar ändå på detta.

1. Guide-kabeln. Jag har tre områden jag vill klippa som jag vill förbinda med passager. Se bilden nedan. Räcker det med att lägga guidekabeln direkt från laddstationen till de två mindre områdena? Eller måste jag lägga en slinga en bit på det största området också för att klipparen ska hitta hem igen? Jag kommer inte lägga en så tvär vinkel, men jag visste inte hur jag skulle få till en mjuk böj på linjen :thinking:

[bild]

2. Jag har inte riktigt greppat när det är läge att göra en ö och när klipparen istället bara kan dunsa emot och byta riktning. Jag har en sten mitt på gräsmattan med lite blommor runt. Där blir det en ö. Men sen finns det stubbar, träd, kojor och diverse andra hinder också. Skapa öar, eller låta klipparen hantera det själv?

Lite trixig lösning. Det kan fungera men du måste vara medveten om att när klipparen har gått ut längs guidekabeln så är det fri körning och den kan hamna var som helst inom avgränsat område, alltså även inom grusat område. Småsten/grus kan skada klippdisken.

Öar, om det är stubbar som lutar och har rotsystem så bör dessa avgränsas med beg.kabel. Träd behöver inte avgränsas, men det skadar ej heller att lägga kabel runt dom.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
J
Bart Bart skrev:
Vi har precis tryckt på köpknappen på en smart SILENO 750 efter att för första gången i mitt liv inte tyckt att det var avkopplande att klippa gräsmattan.
Jag har några funderingar jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har läst igenom installationsanvisningarna några gånger och tittat på de filmer jag kan hitta, men funderar ändå på detta.

1. Guide-kabeln. Jag har tre områden jag vill klippa som jag vill förbinda med passager. Se bilden nedan. Räcker det med att lägga guidekabeln direkt från laddstationen till de två mindre områdena? Eller måste jag lägga en slinga en bit på det största området också för att klipparen ska hitta hem igen? Jag kommer inte lägga en så tvär vinkel, men jag visste inte hur jag skulle få till en mjuk böj på linjen :thinking:

[bild]

2. Jag har inte riktigt greppat när det är läge att göra en ö och när klipparen istället bara kan dunsa emot och byta riktning. Jag har en sten mitt på gräsmattan med lite blommor runt. Där blir det en ö. Men sen finns det stubbar, träd, kojor och diverse andra hinder också. Skapa öar, eller låta klipparen hantera det själv?
Du kan göra den lilla ytan till en biyta och flytta den dit manuellt då och då. Den klipper då tills den stannar och då ställer du den manuellt i laddstationen. Väljer du ingenting annat innan du börjar ladda backar den ut och ställer sig för att visa att den är redo att köras igen, eller också väljer du Huvudyta innan så fortsätter den som vanligt när den är full.
Det är inte bra att låta den gå på grus. Lägg plattor annars vid överfarten så kan du låta den köra dit själv, om inte kör biyta.

Slingan är nog inga problem. Ju längre svängom du gör på stora ytan, ju mindre behöver den leta..

Angående öar: jag har öar runt rabatter, men inte träd. Dvs lägg öar runt om den inte kan krocka in i något själv. Runt hus och staket är det såklart fördel att lägga så att den inte krockar, men det är mer bara för att
 
  • Gilla
Bart och 1 till
  • Laddar…
S Sten-Sture skrev:
Någon som har uppdaterat med Mac och lyckats?
Självssvar: Pratade med supporten och de sa att det ”ska” funk sen i fredags oavsett OS. Provade med tydligen var min redan uppdaterad.
 
En annan n00b-fråga: Hur gör ni när 5-meters lågapänning inte räcker från utekontakten till laddstationen? Det står instruktionen att man ska tta den i en jordfelsbrytare men jag gissar att mitt 2 år gamla hus har det inbyggt? Dessutom har ju inte kontakten jord, men det kanske inte spelar ngn roll? Tar man en helt vanlig uteförlöngningssladd eller lägger man några hundra på 10-meters lågapänningskabel?
 
Redigerat:
Skulle helt klart ta en vanlig skarvsladd för utomhusbruk, jag har gjort det & har hittills fungerat utan anmärkning!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sten-Sture
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lite trixig lösning. Det kan fungera men du måste vara medveten om att när klipparen har gått ut längs guidekabeln så är det fri körning och den kan hamna var som helst inom avgränsat område, alltså även inom grusat område. Småsten/grus kan skada klippdisken.

Öar, om det är stubbar som lutar och har rotsystem så bör dessa avgränsas med beg.kabel. Träd behöver inte avgränsas, men det skadar ej heller att lägga kabel runt dom.
Men om gräset är det avgränsade området så bör den väl inte hamna på gruset? Min ritning är otydlig, men tanken är inte att gruset ska ingå i det avgränsade området. Eller menar du passagen? Det är hårt packat grus, men jag kan alltid lägga plattor för passagen. Jag trodde dock att det skulle gå att ställa in att jag vill ha väldigt lite, eller ingen klippning i passagerna. Jag hade för mig att det gick att göra under kommandot CorridorCut?

Allt detta är väldigt nytt för mig. Jag hade ingen uppfattning alls om robotgräsklippare innan igår och försöker ta in så mycket som möjligt just nu.
 
J Jotsat skrev:
Du kan göra den lilla ytan till en biyta och flytta den dit manuellt då och då. Den klipper då tills den stannar och då ställer du den manuellt i laddstationen. Väljer du ingenting annat innan du börjar ladda backar den ut och ställer sig för att visa att den är redo att köras igen, eller också väljer du Huvudyta innan så fortsätter den som vanligt när den är full.
Det är inte bra att låta den gå på grus. Lägg plattor annars vid överfarten så kan du låta den köra dit själv, om inte kör biyta.

Slingan är nog inga problem. Ju längre svängom du gör på stora ytan, ju mindre behöver den leta..

Angående öar: jag har öar runt rabatter, men inte träd. Dvs lägg öar runt om den inte kan krocka in i något själv. Runt hus och staket är det såklart fördel att lägga så att den inte krockar, men det är mer bara för att
Jag vill helst inte behöva flytta runt klipparen om det inte är absolut nödvändigt. Så går det att lösa enligt min ritning skulle ju det vara kanon. Plattor kan som sagt ovan läggas ut på gruset. Det är dock hårt packat 0-16, så det är som betong nästan.
 
Stort tack för svaren för övrigt, medlemmarna här slutar aldrig att förvåna med sin kompetens och vilja att hjälpa till.
 
Jag får rätta mig själv. Corridorcut har inget med intensiteten av klippningen i passagerna att göra. Dock ska väl klipparen inte klippa i de inställda passagerna om jag förstått rätt, eller? De säger i manualen att avståndet till början och slutet av passagerna ska ställas in på klipparen. Betyder inte det att den håller rätt på, och inte klipper i, passagerna?

Mycket att lära här ...
 
Bart Bart skrev:
Jag får rätta mig själv. Corridorcut har inget med intensiteten av klippningen i passagerna att göra. Dock ska väl klipparen inte klippa i de inställda passagerna om jag förstått rätt, eller? De säger i manualen att avståndet till början och slutet av passagerna ska ställas in på klipparen. Betyder inte det att den håller rätt på, och inte klipper i, passagerna?

Mycket att lära här ...
Min uppfattning är att den nya funktionen "Corridor cut" är ett sätt att optimera klipparens rörelse i smala område. Den klipper alltså även i detta område men då med ett rörelsemönster som ska vara effektivare för den smala ytan.
Det går inte att undanta någon yta som avgränsas med beg.kabeln från klippning.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Du har nog helt rätt i allt du säger. Det är lite förvirrat i hjärnkontoret just nu. Jag borde få hem klipparen idag. Jag får se om jag hinner få allt på plats under veckan så kan jag testa under helgen.

Ska bli så skönt att ha en robot framöver.

En fråga angående studsmattor. Är det någon som här som har haft behovet av att markera "fötterna" på studsmattan? Jag har sett i området att vissa av ägarna till robotar satt reglar över fötterna på mattorna, och andra har inte gjort det. Jag har antagit att det handlar om huruvida klipparen kör upp på dessa och fastnar eller inte? Med fötter menar jag det på marken längsgående stålröret.
 
Gräva ner eller sätta reglar skulle jag säga att man behöver. Räcker att gräva fem cm ofta, så brukar man ändå inte flytta studsmattan blir det snyggare att gräva lite.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi brukar flytta runt den då och då för att gräset under inte ska dö. Så det lutar åt reglar skulle jag tro.
 
Bart Bart skrev:
Du har nog helt rätt i allt du säger. Det är lite förvirrat i hjärnkontoret just nu. Jag borde få hem klipparen idag. Jag får se om jag hinner få allt på plats under veckan så kan jag testa under helgen.

Ska bli så skönt att ha en robot framöver.

En fråga angående studsmattor. Är det någon som här som har haft behovet av att markera "fötterna" på studsmattan? Jag har sett i området att vissa av ägarna till robotar satt reglar över fötterna på mattorna, och andra har inte gjort det. Jag har antagit att det handlar om huruvida klipparen kör upp på dessa och fastnar eller inte? Med fötter menar jag det på marken längsgående stålröret.
Hej, jag grävde ner benen från studsmattan så att överkanten ligger i linje med gräsmattan.
Det fungerar riktigt bra, tycker att det snarare växer mer & bättre under studsmattan konstigt nog!
Fick hem värdepaketet från Gardena idag med förlängd garanti & nio (9) extrablad och skruvar!
Tack för Gardena! (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.