Tyvärr tar de 3ggr så mycket betalt för den med batteri. Bra förtjänst på den.
 
martin43 martin43 skrev:
Tyvärr tar de 3ggr så mycket betalt för den med batteri. Bra förtjänst på den.
Vilken tur att Hornbach säljer den med sladd då ;)
 
  • Haha
martin43
  • Laddar…
martin43: Jag skulle inte säga att man förlorar särskilt mycket färg, kanske en halv dl som mest. Men det går åt närmare en halv liter för att fylla systemet. Så små målningsjobb är inte optimalt.
 
Ofta krävs det relativt hög fri avgiven luftflöde för att kunna spruta på något vettigt sätt.
 
Pirro Pirro skrev:
Jag har två kompressorer, en liten på 6 liter med 8 bars tryck och en stor med 50 liter och 10 bars tryck. Kan man bara då köpa en HVLP spruta likt den från Jula och gasa på med dörrar, möbler osv ?

[länk]
Det är det jag funderar på också. För 2000kr som Gracosprutan med sladd kostar kan man säkert få en skaplig tryckluftspruta med 2-3 munstycksstorlekar. Och även lacka plåt etc.
 
Jag har en 200 literstank på min tvåcylindriga 4kW kompressor (550 liter per minut fri avgiven luftmängd). Den jobbar en hel del för att använda denna typ av spruta (se tipset om Jula-sprutan luftbehov 170 till 280 liter per minut) vilket är ca 50% intermittens. Nu var det ett antal år sedan jag sist sprutade med luftbaserad sprutpistol, men det är så jag minns det hela. Visst det blir väldigt bra, men betydligt mer färg försvinner iväg och sätter sig på andra ytor jämfört med airless. Det är mera inställningar som skall vara rätt med luftspruta, färgviskositet, inställningar på luftmängd, färgmängd, rätt munstycken osv. Jag bedömer även att rengöringen var AVSEVÄRT mycket jobbigare med luftprylarna än med airless, samt risk att slarva bort småprylar. Sedan så är energiförbrukningen större, några kW för kompressorn jämfört med under 100W för airless. Jag bryr mig inte om kostnaden, men intressant är det. Sedan så måste man se till att det bara kommer torr och ren luft (oljefri) när man kör kompressorbaserat, en oljedroppe i en vattenbaserad lack från en luftslag eller kompressorn kan allvarligt förstöra ens dag (eller vatten om man kör med lösningsmedelsbaserade färger).
 
Redigerat:
  • Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
A
En lowpressure pistol kanske gör av med 200-250 minutliter, men med 2 bars tryck. Så där underlättar man ju lite för kompressorn. De får dock slita en del så blir ju lite vatten, men om man inte yrkesmålar kan man ju ta det lite lugnt, dränera efter en kvart eller så.
 
L Limpan4all skrev:
Jag har en 200 literstank på min tvåcylindriga 4kW kompressor (550 liter per minut fri avgiven luftmängd). Den jobbar en hel del för att använda denna typ av spruta (se tipset om Jula-sprutan luftbehov 170 till 280 liter per minut) vilket är ca 50% intermittens. Nu var det ett antal år sedan jag sist sprutade med luftbaserad sprutpistol, men det är så jag minns det hela. Visst det blir väldigt bra, men betydligt mer färg försvinner iväg och sätter sig på andra ytor jämfört med airless. Det är mera inställningar som skall vara rätt med luftspruta, färgviskositet, inställningar på luftmängd, färgmängd, rätt munstycken osv. Jag bedömer även att rengöringen var AVSEVÄRT mycket jobbigare med luftprylarna än med airless, samt risk att slarva bort småprylar. Sedan så är energiförbrukningen större, några kW för kompressorn jämfört med under 100W för airless. Jag bryr mig inte om kostnaden, men intressant är det. Sedan så måste man se till att det bara kommer torr och ren luft (oljefri) när man kör kompressorbaserat, en oljedroppe i en vattenbaserad lack från en luftslag eller kompressorn kan allvarligt förstöra ens dag (eller vatten om man kör med lösningsmedelsbaserade färger).
Du tog upp en hel del av de tankarna jag hade. Tack.
 
A
L Limpan4all skrev:
Jag har en 200 literstank på min tvåcylindriga 4kW kompressor (550 liter per minut fri avgiven luftmängd). Den jobbar en hel del för att använda denna typ av spruta (se tipset om Jula-sprutan luftbehov 170 till 280 liter per minut) vilket är ca 50% intermittens. Nu var det ett antal år sedan jag sist sprutade med luftbaserad sprutpistol, men det är så jag minns det hela. Visst det blir väldigt bra, men betydligt mer färg försvinner iväg och sätter sig på andra ytor jämfört med airless. Det är mera inställningar som skall vara rätt med luftspruta, färgviskositet, inställningar på luftmängd, färgmängd, rätt munstycken osv. Jag bedömer även att rengöringen var AVSEVÄRT mycket jobbigare med luftprylarna än med airless, samt risk att slarva bort småprylar. Sedan så är energiförbrukningen större, några kW för kompressorn jämfört med under 100W för airless. Jag bryr mig inte om kostnaden, men intressant är det. Sedan så måste man se till att det bara kommer torr och ren luft (oljefri) när man kör kompressorbaserat, en oljedroppe i en vattenbaserad lack från en luftslag eller kompressorn kan allvarligt förstöra ens dag (eller vatten om man kör med lösningsmedelsbaserade färger).
Men den avgivna luftmängden är ju vid 6 bar. Lite skillnad.
 
Nope, fri avgiven luftmängd är expanderad luft så en kompressor som kan ge 6 eller 10 bar har samma avgivna luftmängd. Sedan så finns genomlupen luftmängd som är cylindervolymen på första cylindern gånger varvtalet men det är något helt annorlunda och en helt värdelös uppgift... Sanning ligger som vanligt någonstans i närheten. Så 50% kompressor intermittens (kompressorn går halva tiden) med 550 liter fri avgiven luftmängd på en 2 Bar luftspruta som har ett luftbehov på 280 liter i minuten stämmer rätt väl med vad jag minns.

En grov uppskattning är att man behöver 1hp (1kW anser jag personligen) på kompressorn för varje 100 liter per minut ens luftverktyg behöver om man kör dom kontinuerligt.

Sedan så kör man ju ofta 100% av tiden tills man är klar när man sprutmålar. Så att spruta med för liten kompressor gör att magsåret och ångesten är nära.

Jag bara kände för att lägga till lite mera.
Energieffektiviteten för luftdrivna verktyg är en ren katastrof. Ett luftverktyg konsumerar >>10 ggr mera energi via en kortsluten asynkronmotor, remdrift och en tvåstegs kolvkompressor jämfört med vad ett modernt borstlöst elmotorbaserat verktyg gör. Luft som energibärare är rena katastrofen energimässigt jämfört med att använda el direkt. Men det gör att vikten på verktygen kan hållas låg och det är egentligen endast där fördelen finns. LCC (Life Cycle Cost) beräkningar för verktyg baserade på luft som energibärare är något som ingen ekonom klarar av att se utan att få en hjärtattack... Om man sedan tar i beaktande att de flesta luftanläggningar pyser och läcker som såll så blir det ändå värre. Om man har en verkstad och kompressorn har startat en enda gång under en helg när ingen verksamhet har skett är det bara att börja leta efter pyset, sedan kommer besparingen.

Så använd gärna luftverktyg, men bara på hobbynivå, och visa inte ekonomin runt det hela för någon som kan räkna...
 
Redigerat:
Detta talar alltså ytterligare för en Graco Ultra eller A5DS. För att måla på trä och metall men inte billackering osv, där måste man väl ändå ha en luftdriven spruta? Måste inte vara HVLP, finns ju nu också LVLP och något emellan som tar mindre luft och har mindre overspray.
 
A
Visst är det så. Jag har aldrig förstått mig på luftverktyg öht (förutom sprutpistol då). Men jag får inte ihop siffrorna, men jag kanske tänker fel. En 200l tank laddad till 10 bar innehåller ju 2000liter. Stänger du av kompressorn bör du ju kunna tömma ca 1600L innan du är nere på 2bar. Eller?
 
Ju mera jag tänker på det hela, desto mindre förstår jag varför man skall ha luft som drivsystem för en färgspruta. För det är inte lika energieffektivt, det blir mera färg som virvlar runt. Man störs lättare av luftdrag, Färgen riskerar att förlora sitt lösningsmedel på vägen mot det som skall beläggas med färgen så man måste förtunna mera.

Vad jag däremot förstår är önskan att spruta med varm färg när man kör airless dvs ha slangen till sprutan har elvärme eller färghinkens innehåll är uppvärmt till 40-50 grader C. Det innebär att färgen blir mera lättflytande och att lösningsmedlet avdunstar snabbare (dvs mindre risk för rinningar). Men det är överkurs för oss på amatörnivå.
 
Finns det någon som lackerar med grundfärg, färg och klarlack och använder airless??
Man kan väl få mkt finare atomisering med luft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.