knorrhane knorrhane skrev:
Jag tycker att det känns obehagligt att tillrättavisa mina nära vänner. Kanske är jag konflikträdd. Stämningen skulle bli väldigt låg det känner jag på mig. Har försökt "hinta" om det, och liksom berätta om att jag har haft problem med andra som gjort så men de tar inte åt sig (inget som gäller dom). Obekanta har jag inga problem med att tillrättavisa.
Hej. Vet inte varför men blir full av skratt här. Tycker du ska va precis som du är! Vet inte hur blyg du är men om du har insyns skyddat och därmed skydd så att folk som passerar inte lätt kan kolla in, och du gillar att gå naken på sommaren ute eller inne så fortsätt med det o de som stövlar in får helt enkelt ta seden dit de kommer om de dundrar in på baksidan. Hade kanske satt upp någon liten varning om vad jag gör i min trädgård dvs min Borg. Kommer de in ändå ja men då är det ju de som blir de generade! Tycker att man ska få vara som man är och inte låta andra bestämma eller tvinga en till dyra lösningar! De som stövlar in kan ju förklara sig.... Gillar de att kolla så kommer ju även den sidan fram Så fortsätt med ditt folk kommer ganska snabbt att fatta!
 
knorrhane knorrhane skrev:
Hejsan!

Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.

Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.

Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.

Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.

Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".

Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Utan att ha någon lösning så här spontant, så är det några riktiga kålhuvud som går in så
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Har sett ett film på you tube med ett sensorstyrt soft airgun gevär, det var ir värme styrt på ett modifierat parabol fäste. Det funkade mot duvor katter och förmodligen lika bra mot besökare....
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
knorrhane knorrhane skrev:
Jag hade en sån där katt-vattnare förra året men folk lärde sig att smyga utefter fasaden och kliva över den ...
Alltså på riktigt? Fattar inte folk vinken? Eller tror de att det är en vattenspridare?
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
knorrhane knorrhane skrev:
Hejsan!

Jag har en insynsskyddad trädgård i söderläge bakom huset. På denna sidan så har jag även stora panoramafönster i fullhöjd. Står man utanför så är det som att man ser rakt in i huset.

Ibland händer det att jag solar och jag tar mig friheten att ta av mig käderna helt. Det händer även att jag går mycket lätt klädd inomhus. Det är ju ett fritt land och jag stör ingen.

Men... (det finns alltid ett "men" eller hur?) ibland händer det att folk kommer på besök och istället för att ringa på dörrsignalen vid entrédörren på motsatta sidan huset så går dom först runt huset för att se om jag är i trädgården. Det kan röra sig om nära bekanta men även halvt okända personer tycker att det är en bra idé att göra så. Jag känner mig inte helt bekväm med att folk helt plötsligt står utanför mina panoramafönster och tittar in i huset ifall jag är hemma. Inte ska man väl behöva ha gardinerna fördragna mitt på dagen tycker jag.

Vuxna människor är svåra att lära hyfs och folkvett så jag tänker att jag ska spärra av på båda sidor av huset med någon typ av staket eller liknade med en grind på som jag håller låst. På båda sidor så är det 4-5 meter mellan huset och en häck. Det behöver ju inte vara inbrottssäkert men det är bra om vem som heltst fattar vinken, dvs att vill jag komma in här så är det bättre att ringa på dörren än att försöka forcera staketet.

Jag känner mig lite osäker på hur jag ska utföra detta för att det ska bli snyggt och inte allt för klumpigt eller "indutiområde-aktigt".

Finns det någon som har tips eller idéer om olika lösningar på mitt lilla problem?
Jag har en form av passagevakt från Biltema, som reagerar på rörelse. Den funkar till 100% ,jag har dessutom målat avkännare kamoflagegrön å satt den på ett träd vid infarten. Det plingar till när någon kommer, funkar mycket bra för oss..
 
  • Gilla
Teddielee och 4 till
  • Laddar…
Skaffa en tryckt skylt och häng upp på en lina. Lämplig text kan vara: "Filminspelning pågår. AB Porr & Pina"
 
  • Haha
mejeriet och 4 till
  • Laddar…
Tänker att om du tar emot dem helt nudis och du obrytt frågar vad de har för ärende, lär de inte upprepa beteendet. Annars är det enkelt att meddela att du skulle uppskatta om de ringde på dörrklockan istället för att komma in i trädgården oanmält.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
knorrhane knorrhane skrev:
Jag tycker att det känns obehagligt att tillrättavisa mina nära vänner. Kanske är jag konflikträdd. Stämningen skulle bli väldigt låg det känner jag på mig. Har försökt "hinta" om det, och liksom berätta om att jag har haft problem med andra som gjort så men de tar inte åt sig (inget som gäller dom). Obekanta har jag inga problem med att tillrättavisa.
Eller också kan du ju ha på dig så mycket som du tycker är bekvämt att möta folk i ? Det verkar inte vara något större problem än vad du gör det till. Vill du va social och ta emot vänner o familj kanske det är bättre att sola näck på andra ställen ?
 
Fungerar!
 
  • Illustration av en vit handflata med två gula mynt vid en vägskylt som symboliserar en fungerande lösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
JamesBond och 5 till
  • Laddar…
Sätt upp Elstängsel

///BG
 
Oveja skrev:
Eller också kan du ju ha på dig så mycket som du tycker är bekvämt att möta folk i ? Det verkar inte vara något större problem än vad du gör det till. Vill du va social och ta emot vänner o familj kanske det är bättre att sola näck på andra ställen ?
Om man inte kan sola avklädd hemma, var ska man då göra det? Lustigt inlägg.
 
  • Gilla
  • Älska
JamesBond och 5 till
  • Laddar…
Nu sticker jag ut hakan och lär få skäll, men hallå - är det så obehagligt att ha på sig bikini? Då har du ju inget problem längre. Topless är väl inte heller pinsamt. Varför tvunget sola ”nederdelarna”?
Gör en grusgång, så hör du när nån kommer gående.
 
  • Haha
  • Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
Själv skulle jag aldrig gå in på nåns tomt bara sådär. Lite konstigt att folk inte respekterar andra.
 
  • Gilla
JamesBond och 8 till
  • Laddar…
H Hella1 skrev:
Nu sticker jag ut hakan och lär få skäll, men hallå - är det så obehagligt att ha på sig bikini? Då har du ju inget problem längre. Topless är väl inte heller pinsamt. Varför tvunget sola ”nederdelarna”?
Gör en grusgång, så hör du när nån kommer gående.
Dumt och skälla, men om man vill gå naken i sitt hem så får man ju göra det =) Att folk inte har hyfs att ringa på ytterdörren om den sitter på framsidan så är det ett problem.
Jag själv har dörren på baksidan så folk måste gå bak. Men sen solar inte jag så mycket heller.
 
  • Gilla
JamesBond och 2 till
  • Laddar…
B ellina skrev:
Utan att ha någon lösning så här spontant, så är det några riktiga kålhuvud som går in så.
 
  • Gilla
JamesBond och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.