Nyligen har jag tittat på Peter Millards videos om sprutmålning (https://www.youtube.com/user/petermillard1). Han är generell handyman som gör mycket MDF byggnationer som kund nästan alltid vill ha i vitt (bokhyllor, garderober, osv). Han har en del videos om sprutmålning som han har börjat med sen ett år. Det finns videos både om billiga HVLP och Graco airless. Riktigt intressant att titta för den som vill lära sig mer i lagom tempo. Peter gör resan från nybörjare till någorlunda brukare av sprutmålning.
 
  • Gilla
ELBA95 och 4 till
  • Laddar…
Fick en fråga via meddelanden. Men inser att även ni andra kan vara nyfikna. Så håll till godo. Graco 45 färgspruta. https://www.hornbach.se/shop/Fargspruta-Graco-Airless-A45-ProPlus/6266035/artikel-detaljer.html

Har kört både äkta Falu rödfärg (519:-/10liter) och lågpris rödfärg (129:-/10liter) från Ö&B. Båda funkar utmärkt med munstycket som följde med maskinen. Går inte lika fort som med en bensindriven som en inhyrd rödfägsmålare hade för 15 år sedan. Men fortare än vad jag egentligen skulle önska. Och framför allt det blir mycket bra. Förra helgen så målade jag ett förråd till vår scoutkår (med färgen från Ö&B), Jag spädde ganska mycket första sprutningen (25% extra vatten), då upplevde jag det som att det blev lättare att slippa rinningar.
Jag har kompletteringshandlat ett 1 meters förlängningsrör någonstans ifrån +40cm orginal då kan man stå på marken, det blir MYCKET mera "over spray" men då går det undan... Omrörare från Biltema som jag kör i en borrmaskin så att färgen är slät innan jag börjar. Två extra plasthinkar, en för att smidigt kunna göra ren omröraren omedelbart när den är använd, en för att kunna ställa sugslangen i omedelbart när man är klar med ett delmoment och blåsa igenom minst hela slangen, sedan vattenbyte i hinken släppa ned handtaget eller frontdelen sedan finns det ingen färg som kan torka någonstans i väntan på nästa lager. typ 36*4 meter förbrukade 40 liter färg och tog runt 4 timmar från start tills det var målat två lager och grejorna i bilen igen.

Denna bild tagen 10 minuter efter sista lagret var sprutat och då var utrustningen redan rengjord...
Ingen maskning gjordes alls, allt sprutat med 1400mm förlängning och från marken. Om man kör utan förlängning så blir kontrollen mycket bättre och man klarar sig "nästan" utan att maska om man drar ner trycket och det inte blåser. Titta på högra sidan av den högra containern, regeln är sprutad två lager och det är ganska lite over-spray, detta är som sagt var med 1400mm förlängning, så lite yvigt blir det lätt.

Och om någon skulle undra så är detta objekt nummer två jag målar med färgspruta, första objektet var en 50m2 fasad på mitt hus (därav original Falu rödfärg). Så det går fort att lära sig och rödfärg är snällt att måla med. Men gör det inte på morgonen innan solen torkat bort all nattfukt, då släpper färgen...
Jag lade ett sista lager innan jag åkte till jobbet i höstas (60 minuter från att jag satte på mig målaroverallen tills jag var på väg till jobbet så det är snabbjobbat). Men man skall se till att ytan är torr innan...

Två fraktcontainrar under ett tak, en målad med röd färg, omgiven av skog och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
lassedanne och 7 till
  • Laddar…
Hej.
Har läst igenom denna tråd och lärt mig mycket, tack för det ;)
Har nu bestämt mig för att köpa en maskin. Gör ganska mycket jobb både hemma och lite projekt på jobbet. Vill ha en maskin som både klarar väggar inomhus, utomhus, träinteriör likt köksluckor, möbler osv. Budget är 15000 kr om det krävs men skulle helst vilja hålla mig under 10 000 kr.
Maskiner jag tittat på är :

Graco a45
https://www.hornbach.se/shop/Fargspruta-Graco-Airless-A45-ProPlus/6266035/artikel-detaljer.html

Wagner pro 350 M
https://www.hornbach.se/shop/WAGNER-Control-Pro-350M/6251104/artikel-detaljer.html

Vad är skillnaden om man går upp i pris, förstår att flödesmängden går från 1,5 l per minut upp till 1,8 l osv men vad hjälper det mig? kan jag köra andra typer av färger eller är det bara att maskinen är snabbare ?
Vill ha en bra maskin som kan göra både små köksluckor men klarar att köra hela hus på ett svep. Betalar hellre lite mer och får en maskin med kvalité och som håller länge.

Tacksam för svar.
 
  • Gilla
eliroo
  • Laddar…
När jag gjorde min research så kom Graco ut som vinnare. Jag har efter en del prat med Gracos egna säljare på Hornbach insett att det är bara produktiviteten som skiljer allt du kan göra med de större kan du göra med A45 men inte lika fort. De större är också tänkta för mera m3 färg per år i arbete. När jag räknade på det så skulle jag kunna måla heltid en månad per år i 20 år innan jag slet ut en A45. Så många målningsprojekt har jag inte.

Går man upp över A45 i storlek/pris så får man ett jobb gjort snabbare , men jag tror att det också kräver betydligt mer erfarenhet. A45 är snabbjobbad, jag har problem att hinna med. Det har inte en endast gång känts att jag skulle velat ha en maskin som matar på mera färg för då skulle jag få problem att hinna med. Det händer att jag drar ner på trycket (vilket inte är optimalt) för att få mera tid på mig (läs maska mindre). Så även om jag kan vilja ha finesserna som finns på de större modellerna (enkelt borttagbart pumphuvud, RF rör som sugslang och lite annat). Så kan jag inte efter att ha använt A45 se att jag egentligen skulle "behöva" något av dessa. Om jag vore hantverkare/målare och jobbade dagligen med dessa, så kanske. Jag skall bara måla mitt hus/husen samt scoutstugans hus. Jag kan inte motivera en större maskin alls. Jag är en konsument med stor budget (kul med prylar), så Prosumer snarare än Proffs eller renodlad Consumer.

Lite mera tillbehör dock är en annan sak. Lansförlängning är inskaffat, vinklat munstycke är också inhandlat (men jag behöver bättre packningar, så det funkade inte). Specialprylar som gör att jag kan strunta i att maska. Till sist så är jag väldigt nyfiken och kommer troligen att handla deras egen rollertillsats som känns som en fantastisk add-on. Tiden vill utvisa om det funkar så bra som jag tror/hoppas (slippa maska golv och annat).
 
  • Gilla
lassedanne och 1 till
  • Laddar…
Köp Gracos lilla sladdbundna (A5DS?) för under 3 000 till luckor och köp den större Graco för husväggar och stora rum. Vet inte vilken spec du behöver men då har du dina behov täckta.

Eller så hyr du någon annans spruta via Hygglo för 400 kr/dagen de gånger du behöver ;)
 
A
Köp en billig HVLP spruta för under 1000:- när det kommer till luckor etc. Den slår båda alternativen med råge.
 
mowatom: Du behöver nog backa upp ditt påstående lite. Dvs varför då? Jag skulle tro att med rätt munstycken till A45 så blir resultatet lika bra som alla andra system.

Men med A45 så kommer mängden färgspill att bli högre, det är ingen pryl man använder för att måla upp en halv liter färg med direkt... Skall mycket målas så är jag övertygad om att A45 gör jobbet utmärkt men troligen inte med standardmunstycket. För småjobb, nej man slösar bara färg då det krävs en hel del bara att starta jobbet.
 
Samma fråga har gäckat mig länge Pirro. Tyvärr har jag just nu svårt att motivera kostnaden då det ligger på en villhöver-nivå.... :p

Hur som är det jag kikat på antingen en Graco GXFF alt GX21 eller Graco Turboforce II Finishpro HVLP 9.0.

Två helt olika system där GXFF känns mest mångsidig. Det som är tråkigt är att det sällan finns möjlighet att testa grejerna innan man sänker ner 15000kr i något.
 
Jag köpte wagners 250 R som jag skall till innertak och till fasad, och wagners finishcontrol 3500 för väggar och snickeri jobb
inomhus.
 
A
L Limpan4all skrev:
mowatom: Du behöver nog backa upp ditt påstående lite. Dvs varför då? Jag skulle tro att med rätt munstycken till A45 så blir resultatet lika bra som alla andra system.

Men med A45 så kommer mängden färgspill att bli högre, det är ingen pryl man använder för att måla upp en halv liter färg med direkt... Skall mycket målas så är jag övertygad om att A45 gör jobbet utmärkt men troligen att annat än standardmunstycket. För småjobb, nej man slösar bara färg då det krävs en hel del bara att starta jobbet.
Jag vet att det är så eftersom jag har sprutlackerat butiksinredning i 20 år. Jag har provat det mesta, som går att måla med, dessa är inte till för den typen av målning. Ska du skruva fast lådförstycken på lacksnurran? Är ibland problem att få dem att ligga kvar med konventionella pickadoller tom.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Vet du om X5 och a45 är samma modell ? Heter ju olika på olika marknader känns det som ? Vill försöka hitta någon på Amazon eller Ebay till ett vettigare pris än Hornbach.
 
Pirro Pirro skrev:
Tack för snabbt svar. Vet du om X5 och a45 är samma modell ? Heter ju olika på olika marknader känns det som ? Vill försöka hitta någon på Amazon eller Ebay till ett vettigare pris än Hornbach.
Jag tror Hornbach ligger väldigt vettigt i pris. Så länge du inte vill jaga enstaka hundralapp i utbyte mot krånglig garantiåtagande.
 
Graco A5DS ser intressant ut!
https://www.hornbach.se/shop/Fargspruta-Graco-Airless-A5DS/6266031/artikel-detaljer.html
Alla de där billiga HVLP-sprutorna med en "dammsugare" tycker jag är sådär. Har aldrig provat airless men skulle vilja testa det, och då inte de stora maskinerna med långa slangsystem där man spiller bort mycket färg om man bara målar tex en dörr.

Antingen A5DS eller en "riktig" HVLP spruta som drivs av kompressorn känns som mitt nästa steg att prova för dörrar, luckor mm. Till många kvadratmeter såsom väggar, fasad etc. är det roller (inne), fet pensel (ute) eller en "stor" airless med slang som gäller.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Graco A5DS ser intressant ut!
[länk]
Alla de där billiga HVLP-sprutorna med en "dammsugare" tycker jag är sådär. Har aldrig provat airless men skulle vilja testa det, och då inte de stora maskinerna med långa slangsystem där man spiller bort mycket färg om man bara målar tex en dörr.

Antingen A5DS eller en "riktig" HVLP spruta som drivs av kompressorn känns som mitt nästa steg att prova för dörrar, luckor mm. Till många kvadratmeter såsom väggar, fasad etc. är det roller (inne), fet pensel (ute) eller en "stor" airless med slang som gäller.
Kolla Peter Millard på Youtube som har den batteridrivna storebrodern till A5DS. Han är väldigt tacksam för den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.