Sen är det ju så att det även på 50-, 70-talet fanns dyrt/biligt och bra/dåliga grejer, där pris och den allmänna braigheten oftast men inte nödvändigtvis korrelerar.
Fast mina surgubbegener säger mig att lägstanivån är lägre nu, eller så är det så att den billiga skiten från förr inte överlevt?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
hsd
S-märkningen stoppade junk
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Jo, det är min känsla också, lägstanivån är lägre nu. Systemet med CE-märkningen stoppar inte skiten lika effektivt.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är enklare att bläddra i dom här:
[länk]
Gick igenom de där vid något tillfälle för att se när elinstallationsmaterial av annan sort än bara uttag och brytare dök upp.
Vill minnas att det var i mitten på 90-talet som apparatdosor, torixar, VP-rör och sådant dök upp.

Redigerat: Japp 1993-1994 sidan 170, första gången som dosor, rör och dragfjädrar dyker upp.
Hempuleriets födelseår! :beer:
Vi får se till att ha ett officiellt 30-årsfirande år 2023.

Sida ur katalog från mitten på 90-talet med bilder av olika elinstallationsmaterial som apparatdosor, VP-rör och skarvmuffar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 15 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Gick igenom de där vid något tillfälle för att se när elinstallationsmaterial av annan sort än bara uttag och brytare dök upp.
Vill minnas att det var i mitten på 90-talet som apparatdosor, torixar, VP-rör och sådant dök upp.

Redigerat: Japp 1993-1994 sidan 170, första gången som dosor, rör och dragfjädrar dyker upp.
Hempuleriets födelseår! :beer:
Vi får se till att ha ett officiellt 30-årsfirande år 2023.

[bild]
Tack, det var det här som jag var ute efter.
 
Fairlane
Så här ett halvår senare undrar man (=jag) lite hur det gick med elföretaget i Göteborg som kopplade 400V på uttagen och trots det fick fina mätvärden i tester: Inlägg
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
Helt OK?
Toaletten på lunchrestaurang i Grebbestad. Och det fanns betydligt fler snygglösningar.
Oslutad elektrisk anslutning och guldtonad lampa med tre ljuskällor på en restaurang i Grebbestad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M mnils skrev:
Kanske inte direkt den värsta elkopplingen men man undrar om elektrikern var full eller bara skämtar med beställaren?

[bild]

Från en nyinstallation i en nybyggd maskinhall, ägaren skriver åtminstone att han är väldigt nöjd med arbetet och rekommenderar firman i sitt blogginlägg. Ett utmärkt bevis på att det tydligen går att leverera vad som helst, folk begriper inte bättre...

En annan fråga är så klart varför man väljer en utanpåliggande installation när man bygger nytt, kablarna blir ena riktiga skräpsamlare i ett sådant utrymme och lär vara i vägen så fort man skall hänga upp något på väggen, men det är ju en annan historia...

Jag byggde nytt garage för nåt år sen..allt utanpåliggande. Fan vad enkelt o komplettera för fler uttag man kommer på under tiden man använder garaget.
 
  • Gilla
-PC- och 2 till
  • Laddar…
Här finns iallafall potential för att bygga något som passar tråden skulle jag tro.
 
  • Samling av begagnade elprylar på marken, potentiellt för byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
  • Ledsen
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Här finns iallafall potential för att bygga något som passar tråden skulle jag tro.
Ohhhh jag ser framför mig en hane - hane, 32 till 16 med "dödshandske" i båda ändarna!

Men om man gillar industrinostalgi så är skåpen rätt fina att bygga annat av, nyckelskåp eller liknande
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
De gamla handskarna får man väl inte sälja. Är väl skrotning som gäller.
 
  • Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Det är väl okej att handla med skrot också.
Jag gillar de skåpen.
 
Hittade denna installation på en Sushirestaurang. Locket är fastskruvat för extra säkerhet, undra hur inkoppling och dragavlastning ser ut där bakom. Eluttag med skruvat lock och kablar på en Sushirestaurang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
civilingenjören
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Här finns iallafall potential för att bygga något som passar tråden skulle jag tro.
Säkringslådorna är skulle ja säga helt OK, de kan dock ha lite svag personsäkerhet iom att beröringsskyddet (pertinax ?) kan tänkas vara borta....

Om porslinsäkringar är bättre eller sämre än dvärgbrytare, det är en annan diskussion.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Här finns iallafall potential för att bygga något som passar tråden skulle jag tro.
Bara förskruvningarna är värda betydligt mer än 123 kr (om man ska ha nya.)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.