E Emil Svensson skrev:
Tanken var att använda sånna först men jag blev rekommenderad att använda [länk]
Och det ångrar jag inte en sekund för det tog 3 minuter att lägga ut alla linjaler
Jag håller med. Hade jag vetat om dessa så.....
 
U UncleBuck skrev:
Gött, Lycka till(y)


Jag kommer gjuta mitt garage om 2 veckor, dock mkt mindre. Plattan blir 21 m2. Garaget kommer inte ha vatten eller avlopp och inte tänkte att ngn bil ska köras in.


Efter några råd och tips så blir det nog en syll i tryckt 4,5x9,5 med syllpapp under. Väggen i stommen är också 4,5x9,5. Låter det bra eller finns det någon annan bra ide på en smal syll som passar väggen? Syllen fäster jag med expander i plattan.
Skippa det tryckta virket och kör en vanlig c24 konstruktionsregel i 45x95
 
  • Gilla
UncleBuck
  • Laddar…
T
E Emil Svensson skrev:
Jackar ur kantelementen så det blir fall utåt bort från porten och smäller dit det där järnet
Lite sen fråga, men jag hittade tråden nu först. Blir inte den här lösningen en köldbrygga?
 
T Turbo_Tail skrev:
Lite sen fråga, men jag hittade tråden nu först. Blir inte den här lösningen en köldbrygga?
Inte en aning faktiskt :geek:
 
Det blir en ordentlig köldbrygga men är mer eller mindre praxis
 
Nu är plattan färdig:D
Leca block är inhandlade och montage av dom påbörjas imorgon bitti(y)
 
  • Betonbil bredvid nyligen gjuten platta med armeringsjärn, i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betongplatta med Leca-block på grus, redo för byggstart, omgiven av gräsmatta och staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
peter mikaj och 2 till
  • Laddar…
Hittade tråden lite sent, men jag kan bekräfta att distanserna ska absolut ligga åt andra hållet. Dels sjunker de ned i cellplasten när de ligger som de gjorde samt att de inte fylla på samma sätt och det blir ofta gjutsår "i" dem då ballasten täcker för hålen.

Men du behöver inte vara orolig, det kommer inte påverka någonting alls på den här konstruktionen. Men det kan vara bra att veta nästa gång :)
 
C C.Lundin skrev:
Hittade tråden lite sent, men jag kan bekräfta att distanserna ska absolut ligga åt andra hållet. Dels sjunker de ned i cellplasten när de ligger som de gjorde samt att de inte fylla på samma sätt och det blir ofta gjutsår "i" dem då ballasten täcker för hålen.

Men du behöver inte vara orolig, det kommer inte påverka någonting alls på den här konstruktionen. Men det kan vara bra att veta nästa gång :)
Nojig som man är så vände jag faktiskt på dom jag kunde :rofl:
 
  • Personer arbetar med att lägga armeringsnät på en betonggrund byggarbetsplats utomhus, en lastbil med kran hjälper till.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat med bygget och uppdateringarna! Mitt garagebyggnad är enbart fantasier än så länge men jag förbereder mig för fullt med att läsa hur ni andra gör!

Som jag förstod ska du mura ett varv Leca-block imorgon? Jag tipsar om denna tråd först:

https://www.byggahus.se/forum/threads/lecablock-faester-inte-i-betongen.320011/

Där har en medlem haft svårt att få bruket att fästa på den nya glättade plattan. Men du kanske har koll på läget redan? :)
 
  • Gilla
northernlight65 och 1 till
  • Laddar…
A Amrich skrev:
Snyggt jobbat med bygget och uppdateringarna! Mitt garagebyggnad är enbart fantasier än så länge men jag förbereder mig för fullt med att läsa hur ni andra gör!

Som jag förstod ska du mura ett varv Leca-block imorgon? Jag tipsar om denna tråd först:

[länk]

Där har en medlem haft svårt att få bruket att fästa på den nya glättade plattan. Men du kanske har koll på läget redan? :)
Det här är anledningen till att jag gjorde denna tråd!
Att kunna hjälpa andra och själv få hjälp av andra:D
Tack så mycket för trådtipset(y)(y)
 
E Emil Svensson skrev:
Det här är anledningen till att jag gjorde denna tråd!
Att kunna hjälpa andra och själv få hjälp av andra:D
Tack så mycket för trådtipset(y)(y)
Kanontips och jag väntar med spänning på hur du gjorde. Jag ska också lägga ett varv med lecablock så detta är högintressant. Glättningsmaskinen gick sönder då jag gjöt så min platta är grov. Tänkte slipa till den om någon vecka men nu kanske jag ska tänka om delvis.
 
N northernlight65 skrev:
Kanontips och jag väntar med spänning på hur du gjorde. Jag ska också lägga ett varv med lecablock så detta är högintressant. Glättningsmaskinen gick sönder då jag gjöt så min platta är grov. Tänkte slipa till den om någon vecka men nu kanske jag ska tänka om delvis.
Ändringar i planen som vanligt.. Skulle limmat lecan med PU700 men jag murade fast dom med B Bruk istället.
Började mura kl 9 imorse och har 2 block kvar nu:)
(Inte murat sen jag gick bygg för 6 år sen)
Hur som helst, jag ninjasparkade nyss det första blocket jag satte imorse och...... Det som hände var att jag fick ont i i mina tår:crysmile: sitter som berget!
 
  • Nybyggd lecamursgrund med betongblock nästan färdigställd i trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gimner och 2 till
  • Laddar…
Nu vet du varför man skulle ha skyddsskor - inte för att skydda tårna utan för att sparka bättre ;)
 
M Mats skrev:
Nu vet du varför man skulle ha skyddsskor - inte för att skydda tårna utan för att sparka bättre ;)
Har faktiskt skor med hätta och trampskydd :rofl:
 
E Emil Svensson skrev:
Ändringar i planen som vanligt.. Skulle limmat lecan med PU700 men jag murade fast dom med B Bruk istället.
Började mura kl 9 imorse och har 2 block kvar nu:)
(Inte murat sen jag gick bygg för 6 år sen)
Hur som helst, jag ninjasparkade nyss det första blocket jag satte imorse och...... Det som hände var att jag fick ont i i mina tår:crysmile: sitter som berget!
Skönt för dig. Det var/är min plan också att murbruka fast blocken. Blev orolig men murar väl en säck och sen får det torka fast så att säga. Kör på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.