Är nån av er båtintresserad ?
Har köpt en båt som behöver lite pyssel.
Är en Fjord 21’. Med inombordsmotor.
Var hittar jag info om kylsystemet på en Volvo Penta AQ145 a. ???
Fick ej med några manualer.
Söker även info om 280 drev.

Eller hänvisning till båtforum??

Fjord 21-fots båt på trailer vid hemmet med stege och högtryckstvätt i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En öppen motorlucka på en Fjord 21' båt med en Volvo Penta AQ145 inombordsmotor och närliggande komponenter.
Skapa konto

//AA

• Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
Kan tipsa om ett mycket trevligt forum med kompetenta och hjälpsamma medlemmar.

maringuiden.se

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
@findus42 kan en del om båtar. Enda jag är bra på med båtar är att köra på grund :(

• Gilla
saiter
  • Laddar…

Bästa svaret

j.f.s
Maringuiden som redan nämnts sen så har du två bra grupper på Facebook:

Båtsnack med köp och sälj
Volvo Pentamotorer Sverige

Jag är själv medlem i båda grupperna och det finns folk där som jobbar professionellt med båtar och Pentas motorer. Jag har fått grym hjälp.

Min båt är en Swemax 750 med just en AQ145A samt ett 280SP drev.

Det går att köpa verkstadshandböckerna i tryckt version om man vill vilket jag gjorde då jag fick ett lagerras i drevet förra säsongen.

Verkstadshandbok i PDF för drevet hittar du här: http://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1

Penta 145 har ett slutet kylsystem med glykol som passerar genom en värmeväxlare där sjövatten passerar igenom. Sötvattendelen är locket längst till vänster på din bild.

Jag monterade i brytarlöst tändsystem i år men har inte testat det mer än provstart. Detta för att slippa brytarspetsarna.
145a är egentligen en B23 med en speciell kam sen naturligtvis specifika marindepartementet som gnistfri generator och kylsystemet.
Här finns också mycket nyttigt om både drev och motorer: https://ockelbo.plars.org/

Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
@findus42 kan en del om båtar. Enda jag är bra på med båtar är att köra på grund :(
Alla avancerade färdigheter baseras på en stabil grund, så du har en bra start där!

• Gilla
  • Haha
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Motorbåt med röd kapell förtöjd vid en träbrygga på en sjö med träd i bakgrunden.
Skapa konto

Nu ligger den i sjön. (Och flyter fint)
Tack för alla tips om forum och hemsidor.

//AA

• Gilla
nino och 4 till
  • Laddar…
Har sålt båten efter att varit på sjön och njutit massor.
Fick tillbaka alla nerlagda pengar.

//AA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.