Jag har länge gått i dessa tankar själv så nu slutade det med att jag har två gräsklippare, men för dig som bara vill ha en kan jag dela med mig om mina erfarenheter. Vi pratar med och utan uppsamlare, utan och med framåtdrift.
Gräsklipparna är några är men ser och fungerar ungefär på samma sätt som dagens modeller.

Två gräsklippare i ett förråd, en röd Honda med uppsamlare och en gul Klippo utan uppsamlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klippo utan uppsamlare och utan framdrift:
Många tycker kanske att klippon verkar tung i butiken men där bedrar man sig lätt. Med sina kullagrade hjul rullar klippon lätt och ledigt över gräsmattan. Hjulen är i hårdgummi och ger mycket fin körkomfort. Har man varken framåtdrift eller uppsamlare som adderar mycket vikt blir Klippon lätt och tar sig fram smidigt mellan träd och kuperad terräng.
I detta fallet är klippon utrustad med en Briggs & Strattonmotor med gasreglage (reglerbart motorvarv på handtaget). Motorn behöver sällan gå på maxvarvtal så varvreglage är att föredra då det både sparar bensin, miljön och avsevärt mycket lägre ljud. Hur många gånger har man inte hört grannen dra igång sin skrikande klippare med alldeles för högt motorvarvtal än vad som faktiskt behövs utan att kunna reglera ner detta.
Klippon har en vanlig mulcherkniv och finfördelar gräset till sitt minimum men hur man än gör ligger det ju alltid lite gräs kvar som barnen drar med sig in, å andra sidan återför man också den näring till jorden som gräset innehåller så man utarmar inte jorden såsom en maskin med gräsuppsamlare.

Honda med uppsamlare och framåtdrift:
Hondan är lättstartad då den är utrustad med automatchoke och sitt speciella "lätt att dra igång system" som inte kräver speciellt mycket spänst i armarna för att dra igång.
Maskinen är dock mycket tung och lämpar sig väl på stora, platta och fria gräsytor. Man märker snabbt att den blir otymplig när man ska börja trixa kring träd och buskar.
Uppsamlingsfunktionen fungerar superbt och maskinen verkligen dammsuger gräsmattan vilket ger en mycket fin finish efter klippning och inget gräs som fastnar i strumpor och skor.
Framdriften tycker jag personligen går för långsamt, dvs jag vill gå fortare än maskinen och det blir istället så att jag inte låter maskinen driva framåt utan jag putter maskinen framåt i mitt eget snabbare tempo.
Många säger att Honda motorer är tysta men denna är ljudlig enligt mina mått.

Summering: Detta är två väldigt olika maskiner men båda ger ett fantastiskt klippresultat. Har man stora fria ytor och tycker det är tungt att putta gräsklipparen framåt är Hondan en stabil men tung maskin. Bör alltså inte väljas om man har kuperad tomt med mycket i vägen (träd, buskar, lekställningar osv.) Då kommer man få svettas och jobba hårt för att få ett bra resultat.

Klippon är helt klart den mest komfortabla gräsklipparen jag någonsin kört. Man måste testa för att förstå. Detta är en perfekt alltiallo maskin som lämpar sig för alla gräsmattor. Om man inte klipper ofta (2 gånger i veckan) får man finna sig i att gammalt gräs ligger kvar och gulnar. Men har man inga problem med det eller helt enkelt klipper ofta är Klippon en fantastisk gräsklippare.
I mitt fall kunde jag inte välja så nu har jag två klippare. Hondan kör jag på fria raksträckor och Klippon runt träd och annat som är ivägen.

Klippresultat med Hondan och uppsamlare:
Välklippt grönmatta med lekställning och äppelträd, resultat från Honda gräsklippare med uppsamlare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välklippt gräsmatta med spår av gräsklippning, täckt båt och studsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen klippt gräsmatta med jämnt resultat och inget löst gräs synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrikabc och 10 till
  • Laddar…
Sånt här är underbart, en genomtänkt analys av någon som faktiskt testat i verkligheten och inte bara gissar! (y)
 
  • Gilla
Fredrikabc
  • Laddar…
ja, jag tänkte den kunde vara värdefull för någon som går i köptankar :)
 
  • Gilla
M5DOZ
  • Laddar…
Jag fick också tag i en Ryobi med uppsamlare och kan fortfarande säga att jag kör vidare med min Klippo med årsmodell 2006, grym.
 
  • Gilla
Wizzen 23 och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Klippo med Hondamotor, problem solved =)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Har liknande uppsättning med Klippo hemma mulcher (liknar din men har drivning) och Hondan nyare HRX 537 VY och större i stugan med valfri mulcher/uppsamling. Nyare Honda har variabel drivning man reglerar med tummarna och du behöver inte skjuta den, går inte att köra fullt vid klippning utan endast vid transportkörning.
Klippon som på bilden) hade från början skivtallrik med knivar som blivit bytt till mulcherkniv, men både har svårt att finfördela så precis som du noterat blir det klipp kvar som följer med in. Vi har båda det gamla chassiet som är lägre, tror att de nyare med rundare form kan fungera bättre. Och den B&S motor, behöver nog ingen ytterligare förklaring ;)
Hondan samlar upp riktigt bra och med en spak ställer man om till uppsamling, perfekt i fritidshuset där det samlas upp närmast huset och och lite längre bort på småängarna får det ligga kvar. Och Hondas stora 200cc motor tvekar aldrig, knappt skillnad mellan tomgång och drift mera än ljudet från kniven. Så här ska man nog fundera om man inte ska välja snäppet mindre maskin som borde bli lättare och smidigare.
Ska väl tillägga att jag i stuga var inne på en åkmaskin men min bättre hälft propsade på en handmaskin för motionen och kunna filosofera vid klippning, nu i efterhand förstår jag att det inte henne själv som avsågs.;)

Så i det stora hela tycker jag att vi har helt samma beskrivning av våra maskiner. Båda är kvalité men lite olika och det finns ju flera modeller att välja bland av båda märkena.
 
Har testat många olika modeller men alla med framdrift och uppsamlare går bort då jag tycker de blir klumpiga, tunga och går för långsamt på maxfart.
Har också svårt att motivera extrakostnaden för att få en Klippo med Hondamotor. Tycker inte Hondamotorerna jag haft varit bättre på något sätt och BS håller minst lika länge och är billigare.
Det jag däremot har som ett måste är reglerbart motorvarvtal som man styr via spak på handtaget (älskar). Min Klippo med BS kan gå på så lågt varvtal att man hör kniven klippa av gräset, aldrig kunnat erfara detta innan.
 
Har inte haft nån anledning att köpa nån klippare med Hondamotor (Min Klippo B&S är bara 18 år) och har inte heller haft den äran att lyssna på nån.
Vem mins inte Hondas Lilla Monky Bike, där man fick luta sig ner och lyssna ifall motorn var igång om man hade hjälm på sig.
Men det som inte nämns är att det finns olika B&S motorer. På min Comet S från 2002 sitter en toppventilmotor, skramlet o väsnandet man normalt förknippar med B&S, finns inte alls i den motorn, som heter 5,5 INTEK edge OHV.
 
Jag tror de BS som har förgasare med flottörhus är de större motorerna. BS har som du säger en gammal modell med förgasare med membran som sitter ovanpå tanken. Dessa var fulla med gnissel och gnek
 
En grej jag störde mig på Hondan är placering av oljepåfyllningsröret. Svårt att tappa ut och fylla på medan BS har sin mer tillgänglig.
 
Jag har också en liten klippo excellent med knivtallrik istället för korset som grannen har. Tycker väl tallriken är sådär men i övrigt en väldigt smidig klippare utan drivning, rullar så lätt så det tycker jag inte behövs.

Mitt dödmansgrepp har jag dock monterat av, skönt med gasreglage men ärligt så är det inte alls nödvändigt enligt mig
 
R Rolle85 skrev:
En grej jag störde mig på Hondan är placering av oljepåfyllningsröret. Svårt att tappa ut och fylla på medan BS har sin mer tillgänglig.
I vårt fall skulle jag vilja säga att för B&S är det bara påfyllning som behövs relativt ofta då den tar olja.
Hondan gör inte det så där får man byta olja, men har bara gjort det två gånger då maskinen endast är 3 år.
Har aldrig behövt fylla på Hondan annat än vi oljebyte.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Mitt dödmansgrepp har jag dock monterat av, skönt med gasreglage men ärligt så är det inte alls nödvändigt enligt mig
Det där är ett irritationsmoment att motor stannar, även här fuskas det med ett kort spännband "ala skidor".
På Hondan så valde jag istället maskin som enbart kniven stannar på vilket är mycket smidigare.
 
R Rolle85 skrev:
En grej jag störde mig på Hondan är placering av oljepåfyllningsröret. Svårt att tappa ut och fylla på medan BS har sin mer tillgänglig.
Jag lägger bara maskinen på sidan så det rinner ut, sedan fyller jag på igen? Har tappat upp ett par behållare med rätt mängd olja som jag sedan skruvar in i påfyllningsröret och sedan sköter sig påfyllningen själv.
 
Men de här med att BS låter mer märkte jag inte. Hondan hade också den reglerbart motorvarvtal men väsnades minst lika mkt dock
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.