Jarlingar Jarlingar skrev:
För att med en plintgrund så spelar det ingen roll öht om det så skulle vara Atlanten under huset.

Luften kan cirkulera fritt under huset och blir vanlig utomhusluft.

Hur stor är kåken?
Varför kan den inte cirkulera fritt utan plintar? Kåken är 60 kvadrat.
 
Det säger väl sig självt.....?

Det här är inget stort problem.
Hyr domkrafter och hissa kåken 50cm.
Gjut betongplintar med dubb i berget.
Sänk ner kåken och koppla ihop anslutningar igen.

Sätt dig med kompisarna Google å youtube några timmar och titta på plintgrund och lyft med domkraft.

Eller om ni nu är totalt ohändiga så ta in offerter på jobbet.
Det kommer inte vara i närheten av några 800,000:- iaf.. ;)

Vart är det någonstans?
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Kanske svarar mig själv nu - har inte full koll på hur man skriver på forumet. Tack för alla råd!! Just nu tänker jag så här: Gjuta badrumsgolv och få ordning på toaletten så det går att vara i stugan och jobba. Sedan bryta upp ett golv i taget, rensa bort allt organiskt, ev gjuta igen håligheter och se om man kan ordna frånlut. Samtidigt täta grunden utifrån med fuktstoppsmedel (vad?), förhoppningsvis få tillstånd att bygga ett tak på baksidan, som kan fånga en del regnvatten. Lägga plast på berget och sätta en luftavfuktare utanpå huset, eftersom den inte får plats i grunden.
Om inget fungerar - skaffa en gammal husvagn. Har då i alla fall ett fint badrum på berget ... Det var ett skämt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det säger väl sig självt.....?

Det här är inget stort problem.
Hyr domkrafter och hissa kåken 50cm.
Gjut betongplintar med dubb i berget.
Sänk ner kåken och koppla ihop anslutningar igen.

Sätt dig med kompisarna Google å youtube några timmar och titta på plintgrund och lyft med domkraft.

Eller om ni nu är totalt ohändiga så ta in offerter på jobbet.
Det kommer inte vara i närheten av några 800,000:- iaf.. ;)

Vart är det någonstans?
Oskarshamn. Tack för råden. Även om grunden är låg borde väl luften kunna cirkulera om man installerar en avfuktare?
 
Mjo men inte från ut- / insida.

En avfuktare är att behandla symptom medans en höjning med plintgrund är en lösning på problemet.
 
  • Gilla
jhanbe och 1 till
  • Laddar…
Ska du bryta upp golven så är kanske det bästa alternativet att gjuta igen hela skiten? Det kan göras i etapper om man vill kunna använda någon del under tiden.
 
useless useless skrev:
Ska du bryta upp golven så är kanske det bästa alternativet att gjuta igen hela skiten? Det kan göras i etapper om man vill kunna använda någon del under tiden.
Jaa. Det skulle kosta uppemot 800 000, men om man kan klara det själv en bit i taget så kanske det... Fast då skulle jag oroa mig för sprickor som det rinner fukt i och att alla rör blir oåtkomliga. Hur man än vänder sig så är det alltid risk för nya problem!
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Mjo men inte från ut- / insida.

En avfuktare är att behandla symptom medans en höjning med plintgrund är en lösning på problemet.
Nu förstår jag att du kanske menar att vi ska ta bort den murade grunden och ha helt öppet under huset.
 
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Jag hade liknande problem , tätade så gott jag kunde på utsidan av huset och lyckades kapa rännor på utsidan med en motorkap & bilmaskin. Sprickorna i krypgrunden hällde jag gjutepoxi i och det är helt torrt nu. Har en tråd här på forumet med lite bilder på problemet.
La säkert 200+ timmar på att få det torrt.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
O Optimisten2016 skrev:
Jag hade liknande problem , tätade så gott jag kunde på utsidan av huset och lyckades kapa rännor på utsidan med en motorkap & bilmaskin. Sprickorna i krypgrunden hällde jag gjutepoxi i och det är helt torrt nu. Har en tråd här på forumet med lite bilder på problemet.
La säkert 200+ timmar på att få det torrt.
Intressant! Ska absolut kolla din tråd. Gjutepoxi är nog medlet jag undrat över.
 
Redigerat:
Sommarstugedröm Sommarstugedröm skrev:
Följer denna tråd med spänning. Har själv samma problem i stugan. Vi håller på att gjuta en klack på grunden där berget lutar mot huset för att täta. Sen måste vi byta ut bjälklaget pga ruttet. Så upp med alla golv och har även tankar på att bygga om till varmgrund istället för avfuktare.
Har du fått några idéer här på forumet?
 
H Hella1 skrev:
Jaa. Det skulle kosta uppemot 800 000, men om man kan klara det själv en bit i taget så kanske det... Fast då skulle jag oroa mig för sprickor som det rinner fukt i och att alla rör blir oåtkomliga. Hur man än vänder sig så är det alltid risk för nya problem!
Vad ingår i det priset? Är det 'bara' att gjuta en platta så verkar det orimligt mycket. Man brukar räkna med ca 2000:- per kvadratmeter för en isolerad platta med ingjuten golvvärme.

Ta in fler offerter och fundera på vilka moment ni kan göra själva.
 
useless useless skrev:
Vad ingår i det priset? Är det 'bara' att gjuta en platta så verkar det orimligt mycket. Man brukar räkna med ca 2000:- per kvadratmeter för en isolerad platta med ingjuten golvvärme.

Ta in fler offerter och fundera på vilka moment ni kan göra själva.
Killen sade att huset måste ”kläs av” tills bara skalet återstod. Sedan gjutning och golvvärme. Tack för den ungefärliga prisangivelsen. Tycker inte att en enkel liten stuga är värd att kostas på för mycket. Har även begränsat med pengar, så det gäller att göra rätt val av åtgärd och, som sagt, kunna göra mycket själv. Tack för råd!
 
Eftersom huset har stått i 50 år utan akuta fel så behöver man inte göra så mycket på en gång.
Om badrummet ska göras om så kan det vara en idé att gjuta platta där till att börja med. När man har rivit upp det golvet kommer man kanske åt att fylla igen de värsta håligheterna och lägga något kapillärbrytande på toppen? Sen kan man gå vidare med fler rum allt eftersom renoveringsbehovet uppstår.
 
  • Gilla
Hella1
  • Laddar…
Skadat golvunderlag med synliga fuktskador och rester från uppöstat vatten under en borttagen golvsektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
useless useless skrev:
Eftersom huset har stått i 50 år utan akuta fel så behöver man inte göra så mycket på en gång.
Om badrummet ska göras om så kan det vara en idé att gjuta platta där till att börja med. När man har rivit upp det golvet kommer man kanske åt att fylla igen de värsta håligheterna och lägga något kapillärbrytande på toppen? Sen kan man gå vidare med fler rum allt eftersom renoveringsbehovet uppstår.
useless useless skrev:
Eftersom huset har stått i 50 år utan akuta fel så behöver man inte göra så mycket på en gång.
Om badrummet ska göras om så kan det vara en idé att gjuta platta där till att börja med. När man har rivit upp det golvet kommer man kanske åt att fylla igen de värsta håligheterna och lägga något kapillärbrytande på toppen? Sen kan man gå vidare med fler rum allt eftersom renoveringsbehovet uppstår.
Det golvet är redan borta och inunder var det som sagt ingen rolig syn. Ja, jag tänkte som du säger. Här har sambon öst upp vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.