Kommer bli en toppenbra stuga när du är klar.
Du har ju lagt ribban på rätt höjd när du gjorde förra halvan. ;)

//AA
 
S saiter skrev:
Kommer bli en toppenbra stuga när du är klar.
Du har ju lagt ribban på rätt höjd när du gjorde förra halvan. ;)

//AA
Tack, rubriken på min tråd är ju nu besvarad, så det är bara att köra, men det tar lång tid...fast jag sitter inte i sjön!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
När jag tog bort innerväggmaterialet, treetex, så fann jag ett rakblad liggande på en horisontell planka. Är det en tidsmarkör ditlagd med flit?
[bild] [bild]
Nu har jag funnit en annan bättre tidsmarkör, daterad! Under en tröskel och golvmattans masonitskivor, tidningar för att jämna ut nivåskillnaden mellan golven från dec 1966.
Om den husdelen byggdes då eller man lade in ny golvmatta vet jag ju inte...
Gamla tidningsartiklar från "Tromsö Norra" daterade 8 december 1966 som hittats under golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Takplåtarna och läktbrädor demonterade. Plåtarna är ju nya och ska återanvändas. För att skruvhålen ska passa när hålet är för att binda ihop två plåtar så måste de läggas tillbaka på samma platser de låg på. Numrerar dem därför. Gäller bara att komma ihåg i vilken ordning de ska tillbaka!

Hus med delvis demonterat rött tak där läktbrädor är synliga, med omgivande grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit byggnad med delvis demonterat rött tak omgivet av byggmaterial och en stege lutad mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Räddade glasrutorna till de två fönstren, 1,4x1,4m och ställde undan dem i stora husets källare. Blir bra glas till reparationer av många fönsterrutor...
Nu kan rivningen fortsätta utan glaskross
Takstolar och konstruktion vid rivning av tak, synliga balkar och brädor, inget glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takstolar av trä i en nedmonterad byggnad, utsikt över gröna fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kolla konstruktionen av saxarna (takstolarna)!
En kraftig balk 100x200mm med stöttor mitt under takåsen ersätter hanbjälken, de klena brädorna som skulle kunna vara det har bara haft till uppgift att få rätt taklutning vid bygget....
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Nu är endast tre väggar, golv och bjälklag kvar att riva. Delvis rivet träskjul med stående brädväggar, varav en klädd med vit spåntad panel, och exponerade horisontella plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggarna består av 1x10" stående brädor/plankor hopspikade med 3-4 horisontella plankor. Går lätt att få loss med kobenet och de stående är bara att slå loss utåt.
En vägg med stående träbrädor och horisontella förstärkningsplankor som del av en rivningsklar struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal trävägg med stående brädor av olika färger och horisontella förstärkningsplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En rivningsklar vägg av hopspikade stående träbrädor med synliga horisontella förstärkningsplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gavelväggen är utvändigt klädd med stående spåntad panel.
Panelen är spikad med två 3" spik i fyra distansläkter och de stående plankorna.Hur råder ni mig att gå tillväga med den väggen?
Delvis rivet träskjul med stående brädväggar, varav en klädd med vit spåntad panel, och exponerade horisontella plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stående vitmålade brädor med synliga spikar på en vägg under rivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

-jag skulle kunna fälla hela gavelväggen utåt ganska enkelt, men då bir det svårt att få isär brädor o panel, kanske bättre att fälla inåt mot golvet?
-Eller först bända loss panelen från stege?
-Eller såga av panelen över och under distansläkterna och bryta loss de stående plankorna en och en...?
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Kör med handklingan så du får isär det på ett bra sätt.
Kanske såga av panelen på utsidan över o under där den är spikad.
Det högsta som är svårt att nå utan stege låter du sitta.
Riv de övriga brädorna.
Slutligen putta ikull och såga upp resten.
OBS. Inte stå på stege o vingla med sågen.

Bra jobbat. (y)

//AA
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Dags att köpa ett till verktyg?
[länk] /> 462-c-m-r.aspx
S saiter skrev:
Kör med handklingan så du får isär det på ett bra sätt.
Kanske såga av panelen på utsidan över o under där den är spikad.
Det högsta som är svårt att nå utan stege låter du sitta.
Riv de övriga brädorna.
Slutligen putta ikull och såga upp resten.
OBS. Inte stå på stege o vingla med sågen.
Bra jobbat. (y)//AA
Tack för bra råd!
Min kedjesåg är eldriven.
Inte på stege, men en lätt o flyttbar ställning på hjul, vi (4 grannar) har en gemensam.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Träpanelen nere nu. Har ingen verktygshandel här ute på en isolerad ö. Skulle ta en dag att fara till stan och retur för att köpa en riktig motorsåg...så för att spara tid nu så blev det:
Handkraft och kofot på ställning. 4 timmar arbete + en halv timme i duschen...rättså nöjd :p, men i det långa loppet så sparar effektiva verktyg förstås mycket tid. :thinking:
 
B bopakoster skrev:
Träpanelen nere nu. Har ingen verktygshandel här ute på en isolerad ö. Skulle ta en dag att fara till stan och retur för att köpa en riktig motorsåg...så för att spara tid nu så blev det:
Handkraft och kofot på ställning. 4 timmar arbete + en halv timme i duschen...rättså nöjd :p, men i det långa loppet så sparar effektiva verktyg förstås mycket tid. :thinking:
Fick ner gavelväggens plankor med kofoten från insidan i förmiddags. Forsatte med österväggen på em. Befriades från plankorna på en kvart. En regnskur fick in mig till middagsmaten, annars hade även västerväggen befriats.
Det är roligt att jobba när man ser resultatet direkt! Återuppbyggnaden kanske inte är så långt borta?
.
Delvis rivet trähus med kvarvarande plankor, stomme synlig och en stege mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis nedmonterad trävägg på en byggplats med gamla plankor och en stege, med utsikt till en lantlig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom en demonterad trävägg med utsikt över en trädgård och röda hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett problem på vägen är att bli av med rivningsmaterialet så det går att komma fram med en minigrävare..vår återvinningsstation har ställt in mottagningdagen i maj pga Coronvirus, osäkert om junidagen..Jag har frågat en lokalfirma om råd, de kanske kan åta sig att forsla bort bännbart och elda? Nej nu är det tyvärr eldningsförbud..
Hög med rivningsmaterial bestående av plankor och takpannor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte elda själv då? Enligt brandrisk-appen ser det inte ut att vara någon stor brandrisk på Koster nu. Skaffa en tunna att elda i om det hjälper. Hinner väl med ett antal löpmeter om dagen tänker jag.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kan du inte elda själv då? Enligt brandrisk-appen ser det inte ut att vara någon stor brandrisk på Koster nu. Skaffa en tunna att elda i om det hjälper. Hinner väl med ett antal löpmeter om dagen tänker jag.
Hej!
Jo det skulle jag kunna men då hinner jag inte med något i byggväg...plåtsoptunna till höger på sista bilden inlägg 311 har jag att elda skräp i, men bräder o plank 4m långa? Jag bedömmer att det är 1000 löpmeter som måste dessutom kapas för att inte välta tunnan...:mad::thinking: Och en gumma som är livrädd för elden...:heart:
Liten ljusning? en vän fick 3 plankor att reparera sin sjöbod med och en sommarhusägare funderar på att bygga ett vedskjul...
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
8) Elda upp allt gammalt rivningsvirke innan eldningsförbudet kommer.
Jag börjar visst låta som en gammal repig skiva. :crysmile:
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Lägg undan det i en klassisk virkestrave (med strö emellan.)

Det lär gå åt i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.