T
B bopakoster skrev:
Tack Testarn!
Undrar varför jag fick för mig att använda rå linolja ? Jag läste ditt inlägg #18 här:
[länk]

men jag ska kanske utöver råa inträngande linoljan grunda eller måla med oljefärg oxå?
Hmm... nu är jag inte med riktigt? Jag skriver väl inte att man ska använda rå olja? Den oxiderar ju "aldrig" (tar iaf extremt lång tid)

Jag använder i princip aldrig rå olja, bara till kitt och blymönjefärg. I övrigt kokt linolja.

På en fönsterbåge skulle jag olja (kokt) med varm olja, shellackera kvistar och glasfals, grunda, kitta i glas (med stift), färdigstrykning 2ggr.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hmm... nu är jag inte med riktigt? Jag skriver väl inte att man ska använda rå olja? Den oxiderar ju "aldrig" (tar iaf extremt lång tid)

Jag använder i princip aldrig rå olja, bara till kitt och blymönjefärg. I övrigt kokt linolja.

På en fönsterbåge skulle jag olja (kokt) med varm olja, shellackera kvistar och glasfals, grunda, kitta i glas (med stift), färdigstrykning 2ggr.
Hej Testarn! det blev lite fel/otydligt i mitt inlägg. Jag undrade varifrån jag har fått rådet att använda rå linolja..., eftersom jag läst ditt inlägg och det inte står så där!
 
Rå linolja tränger in djupare eftersom den inte har polymeriseras 'torkat' via kokning (mindre molekyler -> bättre inträngning). Därför bör den användas där inträngning är önskvärd, överskott torkas sedan av för att undvika en kladdig film.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Källararbetsplats. Måla 8 karmar kräver mer utrymme när de inte hänger på gångjärnen. Tar 4 åt gången en sida i taget. +10°. Hur mycket längre torktid jämfört med +18?
Källararbetsplats med fönsterkarmar under målning och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
har du några extra gångjärnshalvor ? sätt två sådana på en planka (med rätt avstånd) och häng upp fönstret
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
har du några extra gångjärnshalvor ? sätt två sådana på en planka (med rätt avstånd) och häng upp fönstret
Tack för tipset!
 
Kittar fönster. Fortfarande bara 10° i källarverkstan, kittet stelt, har handvärmt och rullat ut till långa rullar på en bräda det till de två första fönstren. Funkade men var svårt att trycka ned glaset i kittbotten, trots hjälp av skruvtvingar.
Idag provade jag att värma kittburken i en mikro. Blev för mjukt för att bli riktigt rätt konsistens, men nästa gång minskar jag tiden i ugnen.
Bilder: Pressar till kittet under glaset med tryckfördelande träbit. Slår i stift mha skaftet på vinkelhaken.
Ett fönster ligger platt på ett arbetsbord, säkrat med skruvtvingar, under reparation med nytt fönsterkitt applicerat på kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med nykittat hörn och en vinkelhake på glaset för att slå i stift, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vad beträffa hammare för stiften: lättaste hammaren (typ en barnhammare men i äkta material - inte plast) med pene och tjockt med isolertejp runt själva skallen.

Har man inte någon lätt finsnickerihammare så kan en vinkelhake funka förstås
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Innovativt med vinkelhaken.
Kanske ngt skydd mellan glas och vinkelhake?
Idealt en rakbladstunn plåt. Kanske slakta en stor bredspackel?

Kan det inte vara en idé att ha en värmefläkt, eller fristående element, som temporärt nu under arbetet håller lokalen, materialen och arbetaren vid dräglig temperatur? Ingen stor merkostnad i ett rum, med mildvinter utanför, under begränsad tid. Däremot gör det underverk för arbetsmiljön, arbetsglädjen, hanterbarhet av kitt, samt torkning av färg.
 
  • Gilla
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Innovativt med vinkelhaken.
Kanske ngt skydd mellan glas och vinkelhake?
Idealt en rakbladstunn plåt. Kanske slakta en stor bredspackel?

Kan det inte vara en idé att ha en värmefläkt, eller fristående element, som temporärt nu under arbetet håller lokalen, materialen och arbetaren vid dräglig temperatur? Ingen stor merkostnad i ett rum, med mildvinter utanför, under begränsad tid. Däremot gör det underverk för arbetsmiljön, arbetsglädjen, hanterbarhet av kitt, samt torkning av färg.
Tack för era synpunkter Oldboy och Skaraborgsfakir !
-Jag har haft en sådan vinkelhake tidigare med tape runt skaftet, har förlagt den, men det syns i alla fall inga repor efter den oisolerade.
-Det föreslår min fru oxå, men problemet är att det är inga dörrar i källaren som är 110m2 så det skulle kräva ganska många element. Alternativt kan jag värma upp gårdshusets ombyggda del...men nu är det bara 4 glasrutor kvar så jag står ut med den aktuella källartempen.
Jag ska bara minska uppvärmningstiden för kittet i mikron så blir det nog bra konsistens för det arbetsmomentet.
Målningen över kittet ska antingen göras direkt eller efter en månad har jag läst nånstans, om en månad är tempen säkert högre i gårdshuset, källaren tar tid på sig att bli "sommarvarm" (12-13°, perfekt för öl o vitvin)
 
Till nästa vinter då.
Tjockt draperi, gamla långa gardiner, gammalt täcke, lakan, presenning, byggplast, asfaboard. Bara man stoppar luftrörelserna någorlunda i dörrhålet.

Då kan du jobba dig varm och go i "snickeriet" :sweat:, och ta en sväng i källarens svalare delar och hämta en källarsval pils att avnjuta i "snickeriet" till doften av nysågat trä. Har du lust och tillgång till mer än en pils så kan det rent av vara en idé att studera den rafflande upplösningen när färgen torkar... Kan det bli bättre? :cool:
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack ska du ha @Oldboy , gott humör värmer bra!!

Tillägg., Varning: jag spräckte en glasruta idag ner jag pressade på för hårt med tvingar för att trycka ihop kittbädden. :oops: Det var antagligen någon hård partikel i falsen som inte skulle ha varit där. Jag har som tur är flera glasrutor att ta ifrån skrotade fönsterbågar av samma modell.
Nu är i alla fall alla bågar till nya husdelen kittade. :D
 
Redigerat:
Sådär vad fiffigt @skaraborgsfakir och @Oldboy !
Nu har jag fixat dörrar till pannrummet i källaren, som bara är 16m2 och får lite spillvärme från värmepumpens varmvattenberedare och en 60W glödlampa. Så nu är tempen inte 9-10° utan +14°. Perfekt för målning!
Och satt en stolpe mitt i rummet med gångjärnshalvor så alla fönster kan målas.
Öppna dörrar till ett pannrum i en källare med verktyg och lampa som ger spillvärme, samt synlig stolpe med gångjärn för fönstermålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Hmmmmm, kommer det att kännas roligare att nästa gång ta boningshusets fönster ?

Det gårdsfönstret som jag jobbade med :
det var många små rutor men vad jag gjorde för att sättkittet skulle vara lite mjukare
var mikron (eller att kittburken fick stå i varmvatten en stund) sedan upp med en bra klump
i näven och sedan jobba med armmusklerna en stund ...
Vad som i jobbet var skitjobbigt - det var de ställen där man istället för att kitta om direkt istället hade målat grön färg i fals och på glaset ... ville inte ha kvar färgen under kittet :confused: det tog mig två timmar att få rent alla rutorna ....

Kittningen sedan: där tog jag upp hela burkens innehåll i handen och jobbade därefter på.
De där småburkarnas på säg 4 dl har precis lagom storlek för att jag ska kunna ha hela klumpen i
vänstra handen (precis.)
 
B bopakoster skrev:
Sådär vad fiffigt @skaraborgsfakir och @Oldboy !
Nu har jag fixat dörrar till pannrummet i källaren, som bara är 16m2 och får lite spillvärme från värmepumpens varmvattenberedare och en 60W glödlampa. Så nu är tempen inte 9-10° utan +14°. Perfekt för målning!
Och satt en stolpe mitt i rummet med gångjärnshalvor så alla fönster kan målas.
[bild]
Tack för att du visade hur bra det kan bli !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.