Borra och slå i en torx-bit (om du inte ha tillräckligt klen tokgängad skruv.)
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Borra och slå i en torx-bit (om du inte ha tillräckligt klen tokgängad skruv.)
Tack, Bra förslag!
Skruvarna är bara 3x20mm med försänkt skalle så det blir klent kallsmide
Tokgängad=vänstergängad förmodar jag..näe såna har jag inte.
 
Tokgängad i betydelsen:
någon sliter med att få loss bultarna på sin bil.
Får ett vänligt förslag för en förbipasserande:
den där bilen ?
De där tokarna använder vänstergängad hjulbult på höger (edit jag skrev vänster) sida därför att de tror
att det då sitter säkrare.

chrysler valiant är tydligen en modell där det var så här.

Förresten: slå ett lätt märke med en körnare, kontrollera att det är rätt och slå sedan ett skarpare.
 
Redigerat:
S skaraborgsfakir skrev:
Tokgängad i betydelsen:
någon sliter med att få loss bultarna på sin bil.
Får ett vänligt förslag för en förbipasserande:
den där bilen ?
De där tokarna använder vänstergängad hjulbult på höger (edit jag skrev vänster) sida därför att de tror
att det då sitter säkrare.

chrysler valiant är tydligen en modell där det var så här.

Förresten: slå ett lätt märke med en körnare, kontrollera att det är rätt och slå sedan ett skarpare.
Körnslag? behövs inte, jag borrade i det förstörda kryssspåret.
Nu är alla skruvarna väck, att borra och slå in en bits i hålet fungerade bra utom på ett gångjärn, där borrade jag för djupt sådär sitter tre skruvar utan skalle kvar.,
Jag använde ett 3,4mm borr tillsammans med ett T20-bits på de skruvar som misshandlats. Sista bilden visar misslyckande pga för djupt borrat.
Gångjärn med tre avbrutna skruvskallar efter att ha borrats för djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruv utan skalle sticker ut från träyta, två skruvhål i gångjärn där skruvarna saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träyta med ett bortborrat skruvhuvud och ett gångjärn med inborrad bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gångjärn med bortborrade skruvhuvuden och tre kvarvarande skruvar utan skalle efter för djup borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Ta en större borr, borra bort skallen på skruven. Ta bort gångjärnet. Du borde kunna använda en polygrip och skruva ur resten av skruven.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Sista bilden är inget misslyckande!
Gångjärnet kom ju loss som önskat. :)
Sedan antingen tång, eller borra vidare (trä + skruv) och sedan plugga med träplugg och borra nya skruvhål.

För övrigt så är det så man tar bort punktsvetsarna på bilplåt när plåt ska bytas... (iaf som hobbymekare). Slet ut många 7 mm borr vid bilrenovering för många år sedan.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Ta en större borr, borra bort skallen på skruven. Ta bort gångjärnet. Du borde kunna använda en polygrip och skruva ur resten av skruven.
Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..
Oldboy Oldboy skrev:
Sista bilden är inget misslyckande!
Gångjärnet kom ju loss som önskat. :)
Sedan antingen tång, eller borra vidare (trä + skruv) och sedan plugga med träplugg och borra nya skruvhål.
.
Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.

Tecknad bild av avbrutna skruvstift i ett material med avlägsnade gångjärn, skruvresterna synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag kan inte låta bli att visa en bild till, kolla spånen när jag tar ner de inlimmade listerna till rätt höjd på spröjsen med en hederlig gammal hyvel. Härlig känsla att arbeta i trä utan elverktyg!!

Hyvel och träspån på spröjsad fönsterram i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Urban R och 3 till
  • Laddar…
T
B bopakoster skrev:
Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..

Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.

[bild]
Om du vill ha gångjärnet på samma ställe så går det att borra med ett pluggborr runt skruven och sen bryta bort plugg/skruv.
Det kräver att du har en ny plugg i samma dimension att limma i efteråt och att pluggborren är "hög" nog för skruvens längd.
Ett litet pluggborr med diameter upp till 10-12 mm brukar gå att köra för hand, sen blir det svårare att hålla fast det och en pelarborr är rekommenderad. Det du borrar i måste alltid tvingas fast.

Har man svårt att styra borret kan du borra igenom en liten brädbit som du sen tvingar fast på karmen/luften som styrning.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om du vill ha gångjärnet på samma ställe så går det att borra med ett pluggborr runt skruven och sen bryta bort plugg/skruv.
Det kräver att du har en ny plugg i samma dimension att limma i efteråt och att pluggborren är "hög" nog för skruvens längd.
Ett litet pluggborr med diameter upp till 10-12 mm brukar gå att köra för hand, sen blir det svårare att hålla fast det och en pelarborr är rekommenderad. Det du borrar i måste alltid tvingas fast.

Har man svårt att styra borret kan du borra igenom en liten brädbit som du sen tvingar fast på karmen/luften som styrning.
Tack för tipset Testarn!
Jag har faktiskt några pluggborr hemma,... nånstans...ska botanisera i verktygslådorna! Kan ju vara kul att pröva tekniken även om det inte är nåt som hindrar att flytta gångjärnet. Nu är ju fönsterbågarna isär, (utan gemensamt gångjärn) så det går att använda pelarborren oxå.
 
B bopakoster skrev:
Nu är alla skruvar och gångjärnen borta, men nu finns inget att greppa om på skruvarna, jag kommer att plugga öppna skruvhål och flytta just det gångjärnet en bit. Bilden nedan visar hur skruvar och gångjärn ser ut, skruvdimension 3mm är mindre än den borr jag använde, jag råkade borra av skallen istället för att gör ett hål att slå i torxsbitsen..

Om jag envisas med att ha gångjärnet på gamla platsen så blir det "lite" knepigt att få bort skruvresten, betydligt enklare att flytta gångjärnet en bit upp eller ner.

[bild]
Du behöver få bort rostresterna i vilket fall som helst, och därefter plugga hålen,
det går alldeles utmärkt att om pluggen är bra att borra på samma ställe.
 
B bopakoster skrev:
Muttertång(vad det nu är?) menar du för att få upp resten av skruven när skallen och gångjärnet är borta?
308676_VT-6940.png
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har pausat fönsterbågsjobbet och satt upp en hängränna på husets framsida. Tog hjälp av nivålasern på ett kamerastativ på byggnadsställningen(bild1) men det blev bara möjligt att se den vågräta linjen i skymning eller mörker. Och eftersom det alltid blåser på en ö så vibrerade linjen nästan hela tiden. Takfoten på gamla husdelen är inte vågrät den lutar uppåt och är lite vinklad mot det nya taket så där fick jag lov att bygga ut den lite längst bort...Jag kommer att renovera den bortre husdelen och rätta till det när den hitre är klar.

Resultatet nu är inget jag är stolt över....försökte få till en lutning på 4mm/m. 20 rännkrokar ger 11,4m dvs total lutning 46mm. Mätte på fästplattornas överkant mot det horisontella linjen. Det blev lite av en bergodalbana, syns kanske på bilden med vatten i rännan. Bredden på vattnet i rännan varierar, smalare på höjdpunkterna. Om jag lyckats med att sätta rännkroksfästet i en rätlinje så är krokarna olika böjda trots att jag vikt ihop dem som jag tycker likadant....det är en flexibel sort som ska passa flera takfotslutningar. Min är 1:4 dvs 14°
Hur ska man göra för att lyckas bättre nästa gång?

En hängränna installerad på husets framsida med byggnadsställning och kamerastativ i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad hängränna på hus med ojämn lutning synlig genom vattenbredden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit hängränna längs röd takkant på hus med vatten som visar ojämn lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Sätt upp lasern och mät ytterändarna och spänn upp ett snöre som du sätter rännan efter.
Brukar funka.
 
  • Gilla
  • Älska
kest och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Sätt upp lasern och mät ytterändarna och spänn upp ett snöre som du sätter rännan efter.
Brukar funka.
Om lasern håller sig still så går de fint. Men det gör den inte när det blåser på den, den är för lätt, och stativet för vekt! Men man kanske kan bygga in den i nåt tungt som står pall för vinden?! Lånade en proffslaser en gång, den satt fast i sin väska som var tung och stabil.
Jag har nog i alla fall fått till en lagom lutning även om den går i vågor, jag ska ta ner rännan och spänna det där snöret mellan de yttre fästena och justera de rännkrokar som sitter galet, för lågt eller för högt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.