Status
Tråden går ej att kommentera.
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns begränsat med pengar i hela världen när alla länder kommer in i en kraftig lågkonjunktur. Som det ser ut nu så talar vi inte om en vanlig lågkonjunktur där BNP sjunker med någon procent per kvartal utan nivåer i stil med 30-talets depression.
Nja, just pengar finns det inte begränsat av. Men pengarnas värde är begränsat.
Förenklat kan man säga att alla pengar som finns är världa allt som finns. Hur mycket "pengar" eller värdet av de pengarna vi har bestäms ju av hur mycket tjänster och varor vi kan konsumera för de pengarna.
Och de flesta av oss förstår att konsumtion = produktion. Dvs alla tjänster och varor som vi vill konsumera måste även produceras.
Därför styrs inte hur mycket vi kan konsumera av pengar utan av hur mycket som produceras. Pengar är bara till för att fördela detta.

I vilket fall så minskar ju produktionen kraftigt i dessa tider av restriktioner, stängda skolor etc. Så även vår konsumtion kommer att minska, dvs vi har mindre "pengar" att handla för.
Mer precist vi har mindre värde att konsumera för. Att staten trycker upp mer pengar och delar ut påverkar inte detta. Det bara ändrar fördelningen.
 
  • Gilla
Skruvebulten och 4 till
  • Laddar…
En uppskattning är att medellivslängden minskar med 8h. Sätt det i perspektiv till extrema åtgärder. Det många effektivare sätt att höja medellivslängden klart mer än så.
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[länk]

Edit: Originalet men som Plus [länk]
Tack!

Då kan det ju passa bra med lite mer kompletta citat från Expressen så man får sammanhanget mer klart för sig:
I en längre intervju svarar nu Anders Tegnell på om han är ”rädd för att” Sverige valt fel väg.
– Nej, men jag är väldigt medveten om det. Jag har jobbat med det här i ganska många år och ibland blir det bra och ibland blir det inte så bra. Jag tror att det viktigaste hela tiden är att försöka göra det så bra som man kan, med den kunskap vi har och de verktyg man har på plats. Och hela tiden vara ödmjuk för att man kan behöva ändra sig, säger han till Aftonbladet.
Men Tegnell är inte helt säker på att Sveriges väg är rätt.
– Jag är inte alls övertygad. Vi funderar ständigt på det här på myndigheten. Vad kan vi göra bättre och vad kan vi skruva på? Det måste man göra hela tiden för det kommer ständigt ny information och nya utmaningar, säger han till tidningen.
I ett sånt sammanhang låter det ju väldigt bra att FHM inte är inlåsta utan har en öppen inställning.
 
  • Gilla
Fairlane och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Rubriker är rubriker
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N
mathiash77 skrev:
Finlands strategi:
Stäng ner allt så inga blir smittade eller dör?

Om det var strategin var INTE Finlands strategi tillräckligt bra då ni fick in smittan i äldrevården.
Jämför dödstal så inser du att Finland har lyckats bättre men de vägrar du göra för då framstår de att du har fel.
Du är som en politiker som ej svarat på frågor utan svamlar om ngt annat istället.
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Vem som helst har inte fått besöka äldreboenden i Sverige på väldigt länge nu. Det är ju minst 1,5 månad sen äldreboenden började förbjuda besök.

Har du någon länk till att all personal i grannländernas äldreboenden jobbar med skydd på sig ständigt?
Källa?
Tänker ej ge dig ngn källa då jag gjort de förut och då sluta du citera mig när du hade fel.
 
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Jämför dödstal så inser du att Finland har lyckats bättre men de vägrar du göra för då framstår de att du har fel.
Du är som en politiker som ej svarat på frågor utan svamlar om ngt annat istället.
Som sagt det går inte att jämföra dödstal mellan länder i det här läget, återkom om så där två år när hela förloppet är klart. Att ett land klarar sig bättre just nu innebär inte att det kommer att göra det hela tiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Källa?
Tänker ej ge dig ngn källa då jag gjort de förut och då sluta du citera mig när du hade fel.
Varför ska jag ge dig källor när du inte vill det?
Men det är ju bara att läsa inläggen från mars i den här tråden eller detta:
I början av mars är risken för samhällsspridning låg enligt Folkhälsomyndigheten. Men samtidigt får Martin Tivéus information från sina kontakter inom sjukvården om att det finns risk för större spridning, säger han. Därför inför de besöksstoppet och kontrollerna.
https://www.dn.se/sthlm/attendos-vd-sverige-har-misslyckats-med-att-skydda-de-aldre/

Eller denna artikel från 12 mars: https://www.dn.se/sthlm/totalstopp-for-anhoriga-pa-aldreboenden-i-stockholm/
Där det omnämns att flera äldreboenden redan har infört fullständigt besöksförbud.
Det var i den vevan som FHM rekommenderade alla att avstå från besök på äldreboenden.

Bara för att ta några exempel från en enkel sökning på internet.
 
MultiMan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/torkel-26-vardades-for-covid-19-nu-vill-han-varna-andra-unga/

Efter att ha ringt först 1177 och sedan 112, så kör hans bror honom till akuten på Karolinska universitetssjukhuset i Solna. Rutorna i bilen var nedvevade och hans bror bar ansiktsmask.

– Då var jag rädd. Jag var yr, och hade så dålig syresättning att jag knappt orkade ta mig ut i bilen, säger Torkel.

Det var den 2 april och han hade då varit sjuk i elva dagar. När han kommer in på akuten får han syrgas och dropp, och körs till infektionskliniken där han isoleras.


– Då kunde jag inte längre ta hand om mig själv. Jag hade så dålig syresättning att jag bara orkade ligga ned, jag kunde inte ens sätta mig upp i sängen utan hjälp.

...

– Jag tillhör ju ingen riskgrupp, jag har aldrig rökt, jag är fysiskt aktiv och spelar amerikansk fotboll. Så det blev många jobbiga frågor, det ska jag inte sticka under stol med.

...

Torkel vill berätta sin historia för att varna andra som tror att de är unga och starka och viftar bort riskerna.

– Jag hade själv inte den respekt för den här sjukdomen som jag nu förstår att alla borde ha.
 
Redigerat:
  • Ledsen
patst577 och 1 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Tegnell hade fel och våran regering har satsat pengar på migration istället för vården.
...och därför smittas äldre?

Det kan inte ha någonting med rutinerna på äldreboenden att göra, vilken skyddsutrustning ansvarig vårdgivare gjort tillgänglig, vilka besöksrutiner man har, hur många kunder en person träffar varje dag osv osv?

Din slutsats saknar både analys och logik. Jag gissar att du inte ens reflekterat över hela händelseförloppet som gör att äldre blir smittade. Det har tagit flera veckor för personer som jobbar med detta dagligen att förstå problematiken men du löser det enkelt på någon minut. Tegnell är dum och det är invandrarnas fel.
 
  • Gilla
Zsam och 15 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Tyvärr så hade nog inte ett sjukhus kunnat göra så mycket mer heller än palliativ vård för är man 89 år och har KOL samt är dement så är inte prognosen bra. Bara det att skicka en dement person till ett sjukhus omgiven av främmande personer i "rymddräkter" och händelser som man inte förstår något av kan göra att den personen blir mycket sämre eller ger upp helt. I detta fall då kombinerat med hög ålder och KOL så går det knappast att respiratorbehandla heller.

Däremot är det ju lite konstigt att de inte kunde ge morfin eller liknande för det vet jag att en släkting med Alzheimers fick de sista timmarna på ett demensboende.
Det finns flera exempel på att icke-dementa har avlidit på äldreboenden eftersom man inte bemödade sig att ta de till sjukhus.

Det finns också intervjuer med erfarna läkare som har arbetat ett helt liv som menar att det går alldeles utmärkt att intubera även äldre, och att så har de gjort under hela hans arbetsliv med goda resultat.

Ofta är det bara bortförklaringar eftersom man vill spara pengar. Så är det väldigt ofta (mer regel än undantag enligt uppgifter), att man inte bemödar sig att ge viss vård, inkl. operationer osv. till äldre, för att det är inte ekonomiskt "försvarbart". Man låter de äldre dö istället för att ge de en chans.

Jag vill inte betala en av världens högsta skatter hela mitt arbetsföra liv, för att jag och mina nära och kära inte skall få all den vård vi kan tänkas behöva när vi blir gamla. Och samtidigt se en massa pengar slängas ut på onödiga saker.
 
N
MathiasS MathiasS skrev:
...och därför smittas äldre?

Det kan inte ha någonting med rutinerna på äldreboenden att göra, vilken skyddsutrustning ansvarig vårdgivare gjort tillgänglig, vilka besöksrutiner man har, hur många kunder en person träffar varje dag osv osv?

Din slutsats saknar både analys och logik. Jag gissar att du inte ens reflekterat över hela händelseförloppet som gör att äldre blir smittade. Det har tagit flera veckor för personer som jobbar med detta dagligen att förstå problematiken men du löser det enkelt på någon minut. Tegnell är dum och det är invandrarnas fel.
Japp han kunde infört redan i februari. Jo de har de. Märker att du ej är insatt med arbetet på. Äldreboende. De ska sparas t varje pris.

Missa du debatten innan corona?
Undersköterskor gick in i väggen på grund av spar paket av regeringen.
 
N
BirgitS BirgitS skrev:
Som sagt det går inte att jämföra dödstal mellan länder i det här läget, återkom om så där två år när hela förloppet är klart. Att ett land klarar sig bättre just nu innebär inte att det kommer att göra det hela tiden.
Skit snack. Ni som försvarar tegnell skriver alltid ngt nytt att skylla på.
 
  • Arg
  • Haha
patst577 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.