Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska jag ge dig källor när du inte vill det?
Men det är ju bara att läsa inläggen från mars i den här tråden eller detta:[länk]

Eller denna artikel från 12 mars: [länk]
Där det omnämns att flera äldreboenden redan har infört fullständigt besöksförbud.
Det var i den vevan som FHM rekommenderade alla att avstå från besök på äldreboenden.

Bara för att ta några exempel från en enkel sökning på internet.
Ja i artikeln står det onödiga besök
. Bara 8 hade infört totalt förbud.
Tack att du länkade egen källa och du hade fel.
 
tompax
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
optimum och 2 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du är fantastisk! Gör som USA, låna, och gå med ett gigantiskt underskott, bara du och dina gelikar i roffargenerationen får leva vidare som alltid. Det gör väl inget om barnen får betala notan? Stäng ner allt och låt allt dö nu för det behövs ju inga företag nu när ni har gått i pension. Vad var det nu ni tillskansade er av den uppbyggande föräldragenerationen från 30talet och som såg till att ni fick vad? Fri utbildning, billiga bostäder, inflationen åt upp alla lån så nu sitter ni där i era stora villor utan lån, med hjärt och kärlsjukdom och tycker att det blir kanon när andra ska ta smällen. Ni har inte ens vett många av er att hålla sig inne heller. Men när folk dör i resten av världen, långt bort då gör det inget. Inskränkt!
Vad pratar du om egentligen?!
Det finns olika sorters notor att betala. Vet du vad notan hamnade på när Sverige försökte försvara kronan från devalvering 1992?
Staten betalade i över 20 år den gigantiska notan som dumheten kostade på den tiden.
Det har hela tiden varit tyst om det. Eftersom det var en hederssak att försvara kronan.
Men när det gäller att rädda livet på de äldre nu då kostar det för mycket eller?
Ska det inte vara lika mycket hederssak att rädda livet på sina äldre ?!
Är det bara den svenska kronan som behöver all heder och försvar till vilket pris som helst ?
 
N
tompax tompax skrev:
Inte ens Tegnell själv verkar vara övertygad om att Sverige har gjort rätt:

"Tegnell: Inte alls övertygad om att Sverige gjort rätt"

[länk]

- Hans följare är mer övertygade än han själv :crysmile:
Ja nu har vi alarmister till å med Tegnell på våran sida..
 
  • Haha
tompax och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
30 talets lågkonjunktur var helt annorlunda. Det var guldstandrad och global protektionism som var störta orsakerna. Just nu finns ingen av de.
Det är money supplyn som styr global ekonomin just nu och det finns gott om det.
Jag kan bara instämma att 30 talets lågkonjunktur upprepas inte nu pga Coronaviruset.
Guldstandard hade inget med saken att göra men protektionismen var en katastrof. Men det värsta var den vansinniga kreditgivningen som drev det glada 20-talet precis som idag.

Folk måste förstå att krediter innebär att man lånar från framtiden. Konsumerar man mer än man producerar uppstår ett underskott.

Idag har vi en situation med explosiv kreditgivning, mycket högt skattetryck och en stor mängd som inte lever på inkomst av tjänst. Detta måste ändras. Vill man äta en hamburgare måste man jobba ihop till en hamburgare.

På några års sikt måste vi minska vår konsumtion och inse att ny stadsjeep var tredje år inte är en mänsklig rättighet för alla och envar. Vi måste lämna konsumtionsgemenskapen och återgå till en produktionsgemenskap där nöjen blir till exempel att med sina egna händer renovera ett hus, reparera i stället för att slänga, och sluta kasta mat och kläder som är fullt dugliga.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ja nu har vi alarmister till å med Tegnell på våran sida..
Har ni läst hela artikeln?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nybergzzz skrev:
Japp han kunde infört redan i februari. Jo de har de. Märker att du ej är insatt med arbetet på. Äldreboende. De ska sparas t varje pris.

Missa du debatten innan corona?
Undersköterskor gick in i väggen på grund av spar paket av regeringen.
Men det har väl inget med Tegnell att göra. Menar du sånt får du ju klaga på kommunalpolitiker från alla partier.

N Nybergzzz skrev:
Ja i artikeln står det onödiga besök
. Bara 8 hade infört totalt förbud.
Tack att du länkade egen källa och du hade fel.
Till nödvändiga besök brukar i stort sett bara räknas att ta ett sista farväl av en anhörig som ligger för döden (och liksom ingen risk med att smitta dem).
Som sagt Tegnells rekommendation är från typ 15 mars. Har du någon länk som visar att Norge och Finland var tidigare med förbud?

N Nybergzzz skrev:
Skit snack. Ni som försvarar tegnell skriver alltid ngt nytt att skylla på.
Och du har inte svarat på hur Finland ska hålla nere dödstalet nu när de släpper på restriktionerna. Hur de ska göra det alltså!

tompax tompax skrev:
Inte ens Tegnell själv verkar vara övertygad om att Sverige har gjort rätt:

"Tegnell: Inte alls övertygad om att Sverige gjort rätt"

[länk]

- Hans följare är mer övertygade än han själv :crysmile:
Det är väl bara sunt precis som jag redan har skrivit i ett inlägg förut idag som kommentar till samma artikel. Forskarpraxis
Om du räknar mig till följare så har du fel och har följt med dåligt i tråden.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Om du räknar mig till följare så har du fel och har följt med dåligt i tråden.
Jag har inte räknat dig till någon följare eller någonting överhuvudtaget. Jag har inte varit med i tråden från början då jag är ny på forumet och har inte bemödat mig att lusläsa hela. Men även om man kastar sig mitt in i diskussionen så blir det ju så klart allt mer tydligt vilka som tar FHM's parti och vilka som inte gör det.
Ärligt talat trodde jag inte att jag skulle skriva så mycket i den här tråden, men den "suger bara in en" känns det som, och det haglar svar och frågor till en, ibland för minsta lilla, och då skapas en ond cirkel och "man är fast" :D

Och jag kan ju tycka att det ibland kommer rent "reflexmässig" försvar från vissa när någon skriver något kritiserar FHM eller Tegnell. Blir lite religion av det hela för vissa känns det som. Sunt eller inte, låter jag andra avgöra, men så känns det ibland. Och nu skriver jag inte om just dig eller någon annan, specifikt.
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
A
N Nybergzzz skrev:
Jämför dödstal så inser du att Finland har lyckats bättre men de vägrar du göra för då framstår de att du har fel.
Du är som en politiker som ej svarat på frågor utan svamlar om ngt annat istället.

Jag har redan svarat att jag tycker modellen som Sverige använder är bra, jag är nöjd med modellen.

Sedan finns det tre saker som har fungerat dåligt:

1. Tyvärr har tillgången på skyddsutrustning inte räckt till. Det spelar ingen roll hur man vänder och vrider på det utan Sverige har gjort misstaget att inte bygga/behålla lager på vissa produkter. Det är inget man kan belasta nuvarande regering för, utan den stora mängden folket har tyckt att hälsa sjukvård haft mindre prio än ökade inkomster och lägre skatt.

2. Att smittan kom in på äldrevården i så stor utsträckning.

3. Att individer inte följt råden och faktiskt varit ute trots hosta, feber och nysningar.


min uppfattning är:
Så jag värdesätter varje liv men jag värdesätter även möjligheten att fortsätta leva ett snarlikt liv när detta är över.


Sedan har jag även tidigare kommit med kommentaren att sätta antalet dödsfall i perspektiv till döda årligen pga influensa, Cancer, alkohol, misshandel, svält, klimatförändringar osv och det är TVEKLÖST så att Corona INTE är en så stor riskfaktor för populationen i allmänhet.


Så jag kommer rösta för ett parti som inkluderar alla och som satsar på att bygga upp Sverige, inte som vill bryta ner och söndra.
 
  • Gilla
Anna_H och 10 till
  • Laddar…
N Nybergzzz skrev:
Ja nu har vi alarmister till å med Tegnell på våran sida..
Nu har vi bara BirgitS att övertyga:)
 
MultiMan
L Lars48 skrev:
Nu har vi bara BirgitS att övertyga:)
Det tror jag blir svårt. Vad ska hon då göra om dagarna? :thinking::rofl:
 
BirgitS
L Lars48 skrev:
Nu har vi bara BirgitS att övertyga:)
Om vadå?
Har du läst inlägg #11123?
Men jag tycker att det har varit en stor avsaknad av alternativ till det som skett i Sverige som har varit realistiska i tråden, att komma med förslag som inte är genomförbara räknas inte.
 
  • Gilla
Zsam och 7 till
  • Laddar…
J
L Lars48 skrev:
Vad pratar du om egentligen?!
Det finns olika sorters notor att betala. Vet du vad notan hamnade på när Sverige försökte försvara kronan från devalvering 1992?
Staten betalade i över 20 år den gigantiska notan som dumheten kostade på den tiden.
Det har hela tiden varit tyst om det. Eftersom det var en hederssak att försvara kronan.
Men när det gäller att rädda livet på de äldre nu då kostar det för mycket eller?
Ska det inte vara lika mycket hederssak att rädda livet på sina äldre ?!
Är det bara den svenska kronan som behöver all heder och försvar till vilket pris som helst ?
Nä du förstår som sagt inte det, så det går inte att diskutera med dig då du kastar dig hejdlöst mellan olika argument, så fortsätt du med ditt kaskadspyende tills de spärrar dig en vecka till. Du hade din storhetstid på Bengt Dennis tid, så jag tror jag förstår varför du fastnat där.
 
Redigerat:
  • Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.