Skumpe
Men det viktigaste verkar de flesta missa:
Säljaren har uppmanats ange kostnader för el. Säljaren har haft en faktisk kostnad (som TS tagit reda på), men istället angivit en betydligt lägre.

Säljaren har antingen vara "dragit till" med något eller medvetet lurat TS. Båda är illa.

De flesta tror jag skulle se tillbaks på sin faktiska kostnad när de ombeds ange denna i samband med försäljning av hus.

Jag hade sagt till säljaren att jag kontaktat elbolaget och fått fram en betydligt högre kostnad och sen frågat säljaren hur detta kan komma sig.

Och detta med att säga "du kan ju dra dig ur och förlora handpenningen" hade fått mig sur. Hade hittat nått sätt att kosta säljaren den där handpenningen i slutändan för en sån kommentar.
 
  • Gilla
Martysmart och 1 till
  • Laddar…
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Energideklaration är från 2015. Där anges ca 18000kwh/år.

I prospekt anges 20900 kwh/år

Villan har pool, kan de ha räknat bort den?

Jag tror inte jag vill vägra tillträde eller nåt sånt, utan som mest begära prisavdrag. Har en sån begäran konsekvenser?
Om du får månadsförbrukning från Vattenfall så ser du ganska omgående om förbrukningen går upp maj-aug. Då kan du vara ganska säker på att poolvärme är med i förbrukningen från Vattenfall.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Om du får månadsförbrukning från Vattenfall så ser du ganska omgående om förbrukningen går upp maj-aug. Då kan du vara ganska säker på att poolvärme är med i förbrukningen från Vattenfall.
Jag förutsätter att vattenfalls siffra till mig inkluderar uppvärmning av pool, hur ska annars pool värmas om inte från leverantör? Pool drivs av samma luftvärmepump som huset. Eller har du andra tankar?
 
F
Sam1981 Sam1981 skrev:
Jag förutsätter att vattenfalls siffra till mig inkluderar uppvärmning av pool, hur ska annars pool värmas om inte från leverantör? Pool drivs av samma luftvärmepump som huset. Eller har du andra tankar?
Nej, inga andra tankar. Men en pool är inget som självklart ingår i driften av huset. Och siffran stämmer rätt bra med vad det kostar på att hålla en 8x4m utomhuspool på behaglig temperatur under 4 månader en normal sommar.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Men det viktigaste verkar de flesta missa:
Säljaren har uppmanats ange kostnader för el. Säljaren har haft en faktisk kostnad (som TS tagit reda på), men istället angivit en betydligt lägre.

Säljaren har antingen vara "dragit till" med något eller medvetet lurat TS. Båda är illa.

De flesta tror jag skulle se tillbaks på sin faktiska kostnad när de ombeds ange denna i samband med försäljning av hus.

Jag hade sagt till säljaren att jag kontaktat elbolaget och fått fram en betydligt högre kostnad och sen frågat säljaren hur detta kan komma sig.

Och detta med att säga "du kan ju dra dig ur och förlora handpenningen" hade fått mig sur. Hade hittat nått sätt att kosta säljaren den där handpenningen i slutändan för en sån kommentar.
Djävulen ligger i detaljerna:

"Kostnader för el" kan vara kostnader exkl hushållsel och exkl pool. Båda dessa poster behöver man inte inkludera i posten "driftkostnad" så redan där kan säljaren ha glidit på sanningen men fullt inom ramen för reglerna för vad som kan passera som "driftkostnad"

Sen är jag visst irriterad på en sådan attityd men har de inte räknat juridiskt felaktigt kan jag inte klandra de. Eller har du en annan åsikt?
 
Redigerat:
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, så ditt mest intelligenta råd till mig är att bryta avtalet, avstå min handpenning (antar att det är vad du menar med skadestånd) på ca 1msek, och detta pga en driftkostnad som vi har rett ut är hanterbar och dessutom kan ha varit inte helt orimlig/osann att inkludera i underlaget, med tanke på vad vi alla bidrog med ska ingå under uppgift "driftkostnader" eller "elförbrukning".
Då är din kommentar direkt skadlig och måste som sådan anmälas.

Som jag skrev tidigare undanbedes sånna kommentarer från denna diskussion, men tack alla övriga!
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK, så ditt mest intelligenta råd till mig är att bryta avtalet, avstå min handpenning (antar att det är vad du menar med skadestånd) på ca 1msek, och detta pga en driftkostnad som vi har rett ut är hanterbar och dessutom kan ha varit inte helt orimlig/osann att inkludera i underlaget, med tanke på vad vi alla bidrog med ska ingå under uppgift "driftkostnader" eller "elförbrukning".

Då är din kommentar direkt skadlig och måste som sådan anmälas.

Som jag skrev tidigare undanbedes sånna kommentarer från denna diskussion, men tack alla övriga!
Nej så menar jag inte, du såg väl emojerna med glimten i ögat i båda mina svar hoppas jag. Men är man så rädd för en elkostnad diff i elkostnaden som du inte vet om det är en verklig diff, så kommer du att få många fler överraskningar. Det måste du vara beredd på att ta när du köper hus.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Oj vilken lång tråd - och den verkar inte leda någonvart. Min personliga uppfattning är att energideklarationerna på villor inte är till stor nytta, annat än för att få en uppskattning om vad driftskostnad kan väntas bli.
När jag köpte mitt hus så sa säljaren att elförbrukningen låg på 20 000 kwh. Vi snålade så gott vi kunde och landade på ca 26 000 kWh. Fyra pers varav 2 tonårsdöttrar och direktel. Nu är vi bara två boende, har en LLVP som komplement till uppvärmningen och jag uppskattar att nu ligger vi på 20 000 kWh. Men senaste år landade på 18 000 kWh. Så vad är rätt?
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
Om du får månadsförbrukning från Vattenfall så ser du ganska omgående om förbrukningen går upp maj-aug. Då kan du vara ganska säker på att poolvärme är med i förbrukningen från Vattenfall.
Det kan vara så. I mitt fall såär poolen på 27 grader juni-september och resten av året 30-35 grader, så i mitt fall skulle det nog vara tvärtom. :D
 
F fsn skrev:
Nej, inga andra tankar. Men en pool är inget som självklart ingår i driften av huset. Och siffran stämmer rätt bra med vad det kostar på att hålla en 8x4m utomhuspool på behaglig temperatur under 4 månader en normal sommar.
Du menar om jag skulle vilja analysera utvecklingen av förbrukningen vidare, förstår jag dig rätt?

Jo det kanske är intressant sen, men så länge jag fick veta vattenfalls totala kostnad så känner jag mig säkrare från det ekonomiska perspektivet, alltså att det totalt kostar mig X-antal tusen att driva hus+pool+garage. Sen blir det billigare och dyrare månad till målad men 1 eller 2 tusenlappar i månaden plus eller minus har jag ju råd med
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara så. I mitt fall såär poolen på 27 grader juni-september och resten av året 30-35 grader, så i mitt fall skulle det nog vara tvärtom. :D
Aha, du använder pool året runt?
 
Om jag skulle sälja mitt hus i år och ange pelletsförbrukningen för senaste året så kan jag lova att det skulle se mycket annorlunda ut mot hur det är normalt. Det är inte helt lätt att uppge faktiskt elförbrukning som flera varit inne på så beror det ju på den som bor där. Du kanske väljer att ha 23 grader inne, någon annan väljer att ha 20 grader inne. Sånt påverkar massor. Häng inte upp dig på såna här småsaker, då kommer du bli grymt besviken med många saker i livet.
 
X xdigger skrev:
Om jag skulle sälja mitt hus i år och ange pelletsförbrukningen för senaste året så kan jag lova att det skulle se mycket annorlunda ut mot hur det är normalt. Det är inte helt lätt att uppge faktiskt elförbrukning som flera varit inne på så beror det ju på den som bor där. Du kanske väljer att ha 23 grader inne, någon annan väljer att ha 20 grader inne. Sånt påverkar massor. Häng inte upp dig på såna här småsaker, då kommer du bli grymt besviken med många saker i livet.
Jag tar inte emot irrelevanta livsråd, men dina sakråd behåller jag gärna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Energideklaration är från 2015. Där anges ca 18000kwh/år.

I prospekt anges 20900 kwh/år

Villan har pool, kan de ha räknat bort den?

Jag tror inte jag vill vägra tillträde eller nåt sånt, utan som mest begära prisavdrag. Har en sån begäran konsekvenser?
Tycker du har svaret där: den är från 2015. Det du möjligtvis kan göra är fråga mäklaren från vilket år säljaren beräknat sina uppgifter på. Men mycket hinner hända på fem år, ny pool, ungar som går från att inte vilja duscha alls till att bo i duschen, fler datorer och annan hemelektronik osv.

Som flera redan sagt, du kommer med största sannolikhet förlora mer än du vinner om du driver den här frågan. För du kan då inte förvänta dig någon som helst hjälp i framtiden från säljaren.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Fairlane
Sam1981 Sam1981 skrev:
Aha, du använder pool året runt?
Ja barnen badade på nyår. :cool:
Mitt jobb blev att städa och lägga på lock etc när de var klara.:oops:
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja barnen badade på nyår. :cool:
Mitt jobb blev att städa och lägga på lock etc när de var klara.:oops:
Härligt!

Och cool idé till en nyårsfest , så runt 30 grader funkar trots kylan?

Vad är dina tips att jag ska fråga säljaren om pool? Han ska visa mig hur den funkar på tillträdet nämligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.