Sam1981 Sam1981 skrev:
Detta är en enplanshus påm135 kvm i södra Stockholm. Byggår 1998.
Då är det hög förbrukning med 28000 kWh.
Jag har i sthlm 200 m2 från 1976. Har sänkt förbrukning från ca 30000 till 23000 kWh genom att byta fönster, vitvaror och isolera vinden bättre. Har ej pool eller elbil. Elvärme.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
P Pin skrev:
Då är det hög förbrukning med 28000 kWh.
Jag har i sthlm 200 m2 från 1976. Har sänkt förbrukning från ca 30000 till 23000 kWh genom att byta fönster, vitvaror och isolera vinden bättre. Har ej pool eller elbil. Elvärme.
Denna är total förbrukning från vattenfall, inkluderar som sagt antagligen pool (jag ser inga andra sätt hur poolen kan värmas annars), så det förklarar nivån.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Martysmart skrev:
Men det är gör ju alla banker då dom tar med driftskostnad för ett hus i bedömning för hur mycket du får låna. Dom tycker med andra ord att elförbrukningen som oftast är den största posten som är relevant. Vattenförbrukningen styr man själv över på ett annat sätt och är inte beroende av hur byggnaden är konstruerad.

Om man lånar maximalt för att köpa blir Elförbruknningen en del av det som styr var gränsen för hur mycket man får låna ligger. Kan med andra ord påverka värdet på huset om det är mycket lägre.

Att helt basera husköpet på förbrukning håller jag med om att man inte skall göra och det verkar Sam inte ha gjort. Att frågan kommer upp efter handpenning är lagt och man dyker mer in i detaljer är rimligt.
Vattenförbrukningen ska räknas med i driftskostnaderna. Dessa kan kosta ganska rejält i vissa kommuner.
De allra flesta som köper hus är mer intresserade av hur de ska möblera eller hur rabatten ska se ut...
Man läser inte nånting mer.
De kollar inte skicket på huset. Mer än palmen som stod trappen... Den hade inte fått vatten på länge. De är hemskt. :D
Där ligger prion hos folk.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Akut Uppdatering!

Nu vill inte säljaren ens träffa mig och gå igenom städningen innan tillträdet! Vad gäller här, och vad är mina rättigheter? Huvudvärk!
 
  • Haha
MB77
  • Laddar…
Det finns väl ingen anledning att träffas och titta på ett städat hus? Skulle inte jag heller vilja ödsla tid på.

Om du har relevanta synpunkter på städningen är det väl bara att du dokumenterar det innan du klampar runt i huset och skickar ett ev krav till säljaren på dina omkostnader för att få det korrigerat (+ ett erbjudande att säljaren kan fixa det själv förstås). Eller så somnar du bara om även på den punkten och flyttar in och börjar städa din egen skit.....:)
 
  • Gilla
xdigger och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns väl ingen anledning att träffas och titta på ett städat hus? Skulle inte jag heller vilja ödsla tid på.

Om du har relevanta synpunkter på städningen är det väl bara att du dokumenterar det innan du klampar runt i huset och skickar ett ev krav till säljaren på dina omkostnader för att få det korrigerat (+ ett erbjudande att säljaren kan fixa det själv förstås). Eller så somnar du bara om även på den punkten och flyttar in och börjar städa din egen skit.....:)
Somnar gärna om, men när en säljare inte är behjälplig när de först var det så blir man ännu mer nervig och irriterad. De vill nu bara åt pengarna och kan inte vara goda säljare längre!
 
Säljaren "orkar" troligen inte med nått mer "tjäbbel" som h*n troligen förväntar sig.
Skulle du inte vara nöjd med städningen så ta och städa själv eller lej in ett proffs.
Det är knappast värt någon tusenlapp att ta strid ÄVEN om du skulle ha rätt.
Ps
Har ni olika åsikt om städningen så väger ju inte din åsikt högre än säljarens.
Ps Ps
Betänk att det är ett begagnat hus du köper så det är troligen inte lika skinande blankt som ett nytt
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Somnar gärna om, men när en säljare inte är behjälplig när de först var det så blir man ännu mer nervig och irriterad. De vill nu bara åt pengarna och kan inte vara goda säljare längre!
Det är klart att det är en varningssignal och en husaffär är ju för de flesta av oss en rätt stor sak i livet, så jag förstår att det är bekymrande. Samtidigt tänker jag att nu är huset ditt och man kan inte begära att säljaren har någon sorts husutbildning även om det förstås skulle vara trevligt (och själv skulle jag nog hellre bjuda till lite om jag sålde ett hus). I vissa fall kanske man bara vill bli av med huset av personliga skäl och därefter lägga det bakom sig.

Du får tänka att det inte finns någon information som säljarna har som du inte kan skaffa dig ändå. Tex här på forumet. Upp med en bild på prylen som du inte vet hur den funkar så kommer det lösa sig.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Akut Uppdatering!

Nu vill inte säljaren ens träffa mig och gå igenom städningen innan tillträdet! Vad gäller här, och vad är mina rättigheter? Huvudvärk!
Vad som gäller anges i köpekontraktet. Där bör anges vad som gäller för städning. Det är nog knappast praxis att köpare och säljare träffas för att gå igenom städning. I ert fall verkar det ha blivit en del diskussioner och då är det troligen bäst för säljaren att hålla sig till det som formellt gäller enligt kontraktet.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är klart att det är en varningssignal och en husaffär är ju för de flesta av oss en rätt stor sak i livet, så jag förstår att det är bekymrande. Samtidigt tänker jag att nu är huset ditt och man kan inte begära att säljaren har någon sorts husutbildning även om det förstås skulle vara trevligt (och själv skulle jag nog hellre bjuda till lite om jag sålde ett hus). I vissa fall kanske man bara vill bli av med huset av personliga skäl och därefter lägga det bakom sig.

Du får tänka att det inte finns någon information som säljarna har som du inte kan skaffa dig ändå. Tex här på forumet. Upp med en bild på prylen som du inte vet hur den funkar så kommer det lösa sig.
Tack,

Det är bara surt att man flyttar bak positionerna på det sättet. Jag vill ärligt talat inte heller träffa de men vill bara säkerställa att jag har följt saker noggrant och fullgjort min skyldighet att kolla saker ordentligt.

Regleras det på något sätt att säljare ska personligen gå igenom städning med köpare?
 
Med all respekt för att du är nervös inför ett husköp, men har du ställt flera frågor till säljaren angående pool, kontaktat vattenfall för att få förbrukningsuppgifter osv så förstår jag att de backar undan att ses i huset. Det skulle jag med gjort tyvärr. De vill nog hålla det formellt, enligt avtal och såklart få sina pengar. Det är ju lixom det en husförsäljning går ut på...
 
  • Gilla
gaia och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sam1981 Sam1981 skrev:
Akut Uppdatering!

Nu vill inte säljaren ens träffa mig och gå igenom städningen innan tillträdet! Vad gäller här, och vad är mina rättigheter? Huvudvärk!
Inte går man igenom städningen med köparen före tillträdet. Som säljare är det sista man vill ha en ivrig och nervös köpare som letar fel och skapar gnissel i affären när man själv är under störst tidspress. Du får tillgång till fastigheten när du tillträder den. Då brukar man ibland ta en praktisk genomgång med säljaren. Men det varierar.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Regleras det på något sätt att säljare ska personligen gå igenom städning med köpare?
Nej, inte om det inte uttryckligen är skrivet i ditt kontrakt, vilket jag gissar är väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Regleras det på något sätt att säljare ska personligen gå igenom städning med köpare?
Nej, formellt sett så är den enda punkten där du och säljare har någon ytterligare kontakt, vid tillträdet. Och även där kan säljaren välja att låta någon med fullmakt komma dit.

Jag uppfattar att du har haft synpunkter till säljaren om elförbrukningen, jag vet inte hur du har uttryckt det. Men tänk på att säljaren är troligen lika nervös inför den här affären. Och orolig att det skall bli ngt. strul i slutänden.

Om jag vore säljare och skulle uppfatta köparen som strulig (rätt/fel). Så skulle jag också minimera kontakterna. Det finns alltid en risk att något man säger, eller något som köparen ser i huset ger upphov till ytterligare diskussioner om prisnedsöttning eller att köparen helt ångrar sig. När kontraktet är påskrivet och vunnit laga kraft (= ev. besiktningsvillkor osv. avklarade). Då är man klar med affären. Det finns inget utrymme att diskutera en nedsättning av pris då längre. Alla ev. brister man hittar efter att avtalet vunnit laga kraft får man hantera inom ramen för "dolda fel".

Men för säljaren finns det givetvis en oro för att köparen skall anse sig komma på något som borde ge en prisnedsättning. Om det sedan är ett rent fel, eller städning eller... spelar inte så stor roll. Om man som säljare då märker en vilja från köaparen att fortsätta diskutera priset när affären formellt är klar. Då är bästa strategin att minimera kontakterna.

Om jag står där som säljare på tillträdesdagen, köparen hävdar att han hittat ett "fel" och vill betala 100 000 mindre. Jag ser "felet", det är något som jag är nästan säker på att det inte finns någon anledning att diskutera alls. Men helt säker kan jag inte vara.

Om köparen tvärvägrar att betala det avtalade priset, då har jag som säljare två möjligheter.
1. hålla på avtalet, jag släpper inte fastigheten, jag får inga pengar.
2. acceptera en "förlikning" jag släpper huset med avdrag på 50 000.

Väljer jag alternativ 1. Så kommer jag kanske med lite tur ha sålt huset till någon annan för lite mindre pengar om ett halvår, jag kommer att processa med köparen om ett skadestånd på typ 300 000, det pågår i 5 år i rätten, efter 5 år får jag ut en förlikning på 175 000, med advokatkostnader efter självrisk på 170 000. Min enda tröst är att köparen faktiskt dels får betala 175 000, dels sina advokatkostnader på minst lika mycket som mina. Om vi väljer att köra linan ut, inte förlikas. Så kommer jag visserligen att bli tilldömd ett skadestånd på 300 000, efter ytterligare 3 - 4 år i domstol. Men min advokatkostnad kommer att ligga i miljonklassen, över taket på rättskyddsförsäkringen, samma gäller för köparen, som då förväntas betala ut typ 2 milj i skadestånd och mina och sina egna advokatkostnader. Något jag ändå aldrig får ut av köparen.

Väljer jag alternativ 2. så får jag skära tänder över att ha blivit blåst, och jag får räkna med att köparen kommer att terrorisera mig i minst 5 år om nya påstådda "dolda fel".
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.