Jag jobbar mkt mot privatkunder, 90% typ .

Om jag kunde så skulle jag aldrig göra det igen.
 
  • Gilla
connywesth
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag jobbar mkt mot privatkunder, 90% typ .

Om jag kunde så skulle jag aldrig göra det igen.
På nått vis så skiner det igenom i tidigare inlägg :p
 
  • Gilla
  • Haha
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Som jag tolkar det så anses elektriker och rörkrökare köra med tjuvknep, det känns som förtal för mig iaf .
Missade du att läsa det sista stycket också eller klippte du bort det med flit?

PS. Man förtalar individer, annars är det eventuellt Hets mot folkgrupp.
 
  • Gilla
Lajnus och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Jag jobbar mkt mot privatkunder, 90% typ .

Om jag kunde så skulle jag aldrig göra det igen.
Får man fråga varför?

Är det för att majoriteten av privatpersonerna är idioter som strular?
Är det för att du känner dig påhoppad i trådar som den här där privatpersoner ogillar att betala 4 ggr priset för materialet med en hänvisning till Ahlsells prislista?
Är det för att varje installation är unik och du vill ha det mer lika?
Är det för att du vill ha ett mer långsiktiga uppdrag istället för korta som det blir hos privatpersoner?

Sen sist men inte minst, varför jobbar du mot privatpersoner om du inte vill? Marknaden har väl varit het rätt länge och du kan ju massor som andra inte kan så det borde väl inte vara svårt att byta?
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Får man fråga varför?

Är det för att majoriteten av privatpersonerna är idioter som strular?
Är det för att du känner dig påhoppad i trådar som den här där privatpersoner ogillar att betala 4 ggr priset för materialet med en hänvisning till Ahlsells prislista?
Är det för att varje installation är unik och du vill ha det mer lika?
Är det för att du vill ha ett mer långsiktiga uppdrag istället för korta som det blir hos privatpersoner?

Sen sist men inte minst, varför jobbar du mot privatpersoner om du inte vill? Marknaden har väl varit het rätt länge och du kan ju massor som andra inte kan så det borde väl inte vara svårt att byta?
Majoriteten av privatkunder är självfallet bra att jobba mot.
Tro det eller ej, men detta forum påverkar ej mitt arbete.
Långsiktiga jobb är att föredra

Små firmor är utestängda från fastighersvärlden pga omsättningskrav. Så den enda chansen för oss små är att lägga ned våra firmor och börja på stora firmor om vi vill jobba med större anläggningar.

Proffskunder förstår skillnader i vad man bygger åt dem, det gör inte privatkunden i lika stor utsträckning.
Hetgasladdningar, skiktladdat VV , parasitpumpar ,underkylningar mm mm inget sådant finns i privatvärlden för där heller en enda sak, billigast får jobbet. Det är det enda som gäller , därför ser vi firmor som säljer 1000 VP på 1 år, fast det är rena säljbolag som.inte kan nånting om vvs/ kyla. Jag känner en säljare som jag skulle montera åt, ha sa att i det pannrum jag skulle till så stod det en konstig grön cylinder. Det var en CTC 500l vvb en av de vanligaste 500l beredarna i landet, men det visste inte säljaren. Fast han sålde massor av pumpar för han var billig.
Hur tror du dessa maskiner fungerar ? Men kunden är nöjd för det var billigt och maskinen går.

Jag vill inte vara dyr, det är inte det jag säger. Men enda chansen i privatvärlden är att vara absolut billigaste genom att skippa lite utrustning osv.
 
Du kan nog sälja extraprylar, om du kan visa att de lönar sig. Men i allmänhet är nyttan klart lägre än kostnaden i små anläggningar. Då är det direkt fel att sälja på kunden prylarna.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan nog sälja extraprylar, om du kan visa att de lönar sig. Men i allmänhet är nyttan klart lägre än kostnaden i små anläggningar. Då är det direkt fel att sälja på kunden prylarna.
Distributionssystemet sätter gränserna. Det är direkt felaktigt att bara montera in en inverter 3-12 slentrianmässigt.
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
C Calore skrev:
Majoriteten av privatkunder är självfallet bra att jobba mot.
Tro det eller ej, men detta forum påverkar ej mitt arbete.
Långsiktiga jobb är att föredra

Små firmor är utestängda från fastighersvärlden pga omsättningskrav. Så den enda chansen för oss små är att lägga ned våra firmor och börja på stora firmor om vi vill jobba med större anläggningar.

Proffskunder förstår skillnader i vad man bygger åt dem, det gör inte privatkunden i lika stor utsträckning.
Hetgasladdningar, skiktladdat VV , parasitpumpar ,underkylningar mm mm inget sådant finns i privatvärlden för där heller en enda sak, billigast får jobbet. Det är det enda som gäller , därför ser vi firmor som säljer 1000 VP på 1 år, fast det är rena säljbolag som.inte kan nånting om vvs/ kyla. Jag känner en säljare som jag skulle montera åt, ha sa att i det pannrum jag skulle till så stod det en konstig grön cylinder. Det var en CTC 500l vvb en av de vanligaste 500l beredarna i landet, men det visste inte säljaren. Fast han sålde massor av pumpar för han var billig.
Hur tror du dessa maskiner fungerar ? Men kunden är nöjd för det var billigt och maskinen går.

Jag vill inte vara dyr, det är inte det jag säger. Men enda chansen i privatvärlden är att vara absolut billigaste genom att skippa lite utrustning osv.
Det ingår i leverantörens / hantverkarens /installatörens lagstadgade fackmässighet mot konsumenten att informera så att
konsumenten förstår och fattar rätt beslut . Om det inte går skall konsumenten avrådas . Många tvister bottnar i
dålig fackmässighet gentemot konsument . Detta krav på fackmässighet kan inte nog påtalas.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
det gäller att få sista ordet i denna tråd.
 
S Spikin skrev:
Det ingår i leverantörens / hantverkarens /installatörens lagstadgade fackmässighet mot konsumenten att informera så att
konsumenten förstår och fattar rätt beslut . Om det inte går skall konsumenten avrådas . Många tvister bottnar i
dålig fackmässighet gentemot konsument . Detta krav på fackmässighet kan inte nog påtalas.
Detta stämmer inte alls. Då skulle inte värmepumpar monteras så som dem blir monterade i 99,9% av fallen .

Vvs facit borde förstå vad jag menar ;)
 
C Calore skrev:
Detta stämmer inte alls. Då skulle inte värmepumpar monteras så som dem blir monterade i 99,9% av fallen .

Vvs facit borde förstå vad jag menar ;)
:thinking:För att 99,9% gör fel är det fortfarande inte rätt
 
Ja tyvärr förstår jag
Jag vet inte hur många villa och fastighets ägare jag pratat med med det är många,

när man som tekniker berättar att det krävs tex extra utrustning för den effekt täckning dom
Önskar och det är så här offerten utformas
Tar kunden 9gånger av 10 det som den fd
Bilförsäljaren/ försäkringssäljaren
Radio tv handlare mm mm
Som gått en säljkurs och lärts sig mata in siffrorna i beräkningsprogrammet
Men kan inte ett skit om distributions system.
Det blir ett par tusen billigare i incitament ögonblicket . Men det fungerar skit dåligt.

Hur många har jag byggt om genom dom
40 år jag varit verksam ?
Det är hundratals tyvärr

Det som är skrämmande är att det fortsätter

va ute hos en kund igår som även är en god vän .
Han vet hur mycket jag har att göra så han ville inte belasta mig .
En Nibe luft vatten vp kopplad mot ett batteri enbart !
Det är inte 30 liter vatten i systemet .
När första avfrostningen kommer
Blir det katastrof!
2020 och en av dom större Nibe ÅF
Fy f-n
Och det bara fortsätter .

på fastigheter
Ja dom 2 sista åren om jag räknar rätt
Har jag byggt om 64 st vp .
Bara för att få dom att gå .
Samma typ av säljare har vart framme
En av firmorna som är ansvarig för dessa
Omsätter över 100 miljoner på vp jobb
Så ta en stor firma garanterar inte ett lyckat resultat.
 
  • Gilla
Calore och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde nyligen en 60 kw Nibe maskin i en förskola åt en större firma och Schneider skötte styret. När jag kom och tittade ett annat jobb på samma ställe så stod Niben still med båda kompressorerna och elpanna låg i för fullt , utetempen var +1 (y)
 
tttomten tttomten skrev:
:thinking:För att 99,9% gör fel är det fortfarande inte rätt
Jo det är rätt att göra fel, för det är det enda kunder köper därför att det är billigt.

De som monterar mkt VP de har säljare som inte kan nånting om värmesystem och värmepumpar, de har tidigare jobbat på ,Elgiganten, mäklare, försäkringsbolag eller tom varit skribenter. Dessa är nu ute och säljer mängder av maskiner med sina fina färgplanscher som visar besparingen kunden skall göra.
Sedan rullar polacker in och monterar ( dem kostar mindre ) man skippar blv och att distributionen är byggd för 1/3 del av flödet, det är inget som stoppar någon att montera in en 3-12 inverter.

Det är detta kunder köper, och det betyder att det rätt att montera det.
 
kashieda kashieda skrev:
Förlåt - jag blandade ihop dig och tomsk!

En fråga till dig, dock: hur tycker du att din kund ska få rätt saker till rätt pris? Hur ser din modell ut för det?
Timsk har aldrig svarat på den typen av fråhor. Jag och flera har ställt liknande frågor och hen ignorerar dem fullständigt. Hen kan inte ens hålla isär konsumentlagstiftning och avtal mellan arbetsmarknadens parter. .
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.