Jag bygger ett fritidshus. Det kommer ha ett loft med regelavstånd 60 cc. Jag kommer att ha plywood invändigt på vissa väggar (Jag vet! Vissa älskar, andra hatar det. Min fråga är inte vad du tycker om hur det ser ut;)). Det är loft över halva. Nu funderar jag på att använda plywood 22 mm och behandla med hårdvaxolja eller annat som golv på loftet. Självklart blir det en kvistfri plywood. Loftet kommer att användas som sovutrymme och alltså inte ha så mycket trafik.

Fördelar som jag ser det:

* Snabbt och enkelt! Med cc 60 och skivor 2400*1200 blir det inte ens mycket att kapa.

* Passar med stugans esttik i övrigt.

* Billigt jämfört med golvspån och innergolv.

* Miljövänligt

* Om jag ändrar mig om några år (eller det ser slitet ut) kan jag ankelt lägga på annat golv tex linoleum eller parkett.

Det jag undrar över är nackdelar. Kan ni hjälpa mig att fundera mer på:

* Kommer skarvarna att lyfta?

* Hur ska jag skruva så att det syns så lite som möjligt? Hade en idé om att såga kanten 45 grader med sänksåg och skruva osynligt. Problemet med den tanken är att kanten kanske fransar sig om materialet blir tunnt?

* Finns det risk att plywood inte är tillräckligt hållbart och snabbt blir fult? Fransa sig? Får stora märken om jag tappar något?

* Finns det någon anledning till att detta inte skulle bli hållbart (svikta) rent konstruktionsmässigt?

Sist men inte minst, har någon gjort detta och har erfarenheter och bilder att dela?

Blir det verkligen billigare med 22 mm kvistfri plywood än golvspån och ett enkelt golv?

Det finns plywood som är spåntad på åtminstone långsidorna, det vore nog inte fel. Men det fördyrar nog en del och vet inte om den finns i finare sortering.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Jag ställer mig också frågande till om 22 mm kvistfri plywood är billigare än golvspån och matta. Styrkan är det inga problem med.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Bernieberg Bernieberg skrev:
Blir det verkligen billigare med 22 mm kvistfri plywood än golvspån och ett enkelt golv?

Det finns plywood som är spåntad på åtminstone långsidorna, det vore nog inte fel. Men det fördyrar nog en del och vet inte om den finns i finare sortering.
Tack för svar! Jag har tyvärr inte hittat spontad plyfa som är kvistfri och i rätt tjocklek. Det hade annars varit fantastiskt! Pris: kvistfri furuply 21 mm ca 170 kr/kvm. Billigaste golvspån ca. 85-90 kr. Även det billigaste golvet (supertunnt laminat tex) blir betydligt dyrare. Dessutom fult och inte så hållbart. Jag undviker dessutom gärna plastytor så långt som möjligt. Plywood känns snyggare och ärligare.

Jag funderar på lösningen av limma mot regeln och skjuta fast plywood med dyckert som ju ger i det närmaste osynligt montage. Frågan är om det håller och att skarvarna inte lyfter.

Jag skulle tro att det blir ganska bra som du tänkt men lite rörelse i skarvarna tror jag du får om skivorna inte är spåntade.

Har du kollat på alternativet golvspån som skruvlimmas enligt vanligt montage och sedan en mycket tunnare fin plywood som hellimmas uppepå? Glöm inte att ta med lim i kvadratmeterpriset :)

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Hittar du inte spontat så finns ju kex och kexmaskin.

Protte

• Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger in några bilder som jag hittat på nätet för att ge en bild av hur plywoodgolv kan se ut:
009.jpg

0c0d4cd9d7c9de0b2cf8f95e493ae840.jpg

plywoodfloors_luminhaus.jpg

prototypen prototypen skrev:
Hittar du inte spontat så finns ju kex och kexmaskin.

Protte
Tack. Har inte tänkt på det. Det är värt att undersöka. Tror du att det är nödvändigt för att få snygga skarvar?

Jag skulle tro att det blir ganska bra som du tänkt men lite rörelse i skarvarna tror jag du får om skivorna inte är spåntade.

Har du kollat på alternativet golvspån som skruvlimmas enligt vanligt montage och sedan en mycket tunnare fin plywood som hellimmas uppepå? Glöm inte att ta med lim i kvadratmeterpriset :)
Ja! Fast brukar man inte limma golvspån också för att minska risken för gnissel?

En apelsin En apelsin skrev:
Ja! Fast brukar man inte limma golvspån också för att minska risken för gnissel?
Jo det limmas både mot regelverk och mellan skivor men kanske mest för att få det så styvt det går.

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…

Ah, Nu fattar jag. Du menar, lim för att hellimma hela plywoodskivan!

En apelsin En apelsin skrev:
Ah, Nu fattar jag. Du menar, lim för att hellimma hela plywoodskivan!
Japp!

Nu har jag hunnit titta en del på olika lösningar.

Kexa fogarna istället för dyckert + lim - skulle bli supersnyggt! Det faller dock på tidsåtgången. Jag tittade på några videos om hur det går till att använda lamellfräs, och inser att det skulle bli ett evighetsprojekt att mäta, fräsa limma och foga ihop så många skivor med ganska många kex per skiva. Eftersom vi bygger mycket själva och gärna söker enkla lösningar som sparar tid, faller nog den idéen tyvärr. Däremot har du fått mig att sukta efter en lamellfräs. Tänk vad snygga platsbyggda hyllor i plywood jag skulle kunna bygga när jag väl fått slutbesked på fritidshuset!

Detsamma gäller nog idéen med att hellimma plywood. Då faller liksom tanken med enkel lösning, det blir två moment först golvspån, sen plywood. Att hellimma är nog knappast enklare än att lägga ett klickgolv på golvspånet tänker jag.

Skönt att höra att ni inte tror att det blir mycket svikt! Nu gäller det bara att avgöra om jag kan leva med synlig dyckert eller inte!

Alternativet just nu är att lägga ett ekonomi furugolv från byggmax. 25 mm 199kr/kvm. Mer jobb än plywood tänker jag. Innertaket blir plywood, så jag är inte så säker på att det blir så snyggt med ett till trämaterial som golv.

Furugolv är ju spontat, så lätt att skruvlimma snyggt. Det är väl den enda fördelen + att det är beprovat och konventionellt.

Funderar nu på att skjuta lite dyckert genom en plywoodskiva för att kolla om det blir fult.

Jag fick dock bra svar, det kommer inte att svikta och konstruktionen kommer hålla. Efterlyser fortfarande fler tankar och erfarenheter.

Det hjälper nog avsevärt med kex även om du bara sätter typ ett kex i varje fack. Jag suktar också efter lamellfräs men har kommit fram till att de kostar en slant om de ska vara bra. Som substitut har jag skaffat en ”lamellsats” till vanliga fräsen, egentligen bara en slitsfräs anpassad för standard kex. Det går väldigt snabbt att fräsa några sådana spår och peta i kex så det rekommenderas.

Hur valde du att göra och hur blev resultatet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.