Vindduk finns i både vit och svart färg.

Ser fram emot nästa uppdatering!
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
En fråga: är det alkohol eller någon naturprodukt inblandat i bygget? ;)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
identety och 17 till
  • Laddar…
Fantastisk tråd, den får alla "förstå-sig-påare" och besserwissrar att kippa efter andan :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
din granne och 24 till
  • Laddar…
Berkelus
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En fråga: är det alkohol eller någon naturprodukt inblandat i bygget? ;)
Nej tyvärr, bor en bra bit från denna skog så måste köra bil. Men när det vankas första övernattningen skall flaskan med!
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Åh nej! Alternativ.nu läcker!
Skojar bara, snyggt bygge! :D
 
  • Gilla
Carl-Jo-han och 1 till
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Nej tyvärr, bor en bra bit från denna skog så måste köra bil. Men när det vankas första övernattningen skall flaskan med!
Tänkte kanske på en alkohol tillverkar apparat.
 
Spännande och kul att se någon bara köra på (y) ska bli kul att se när den är klar, men ärligt talat påminner den i te lite mycket om Una bombarens stuga :crysmile:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Fascinerande bygge och en påminnelse för oss övernitiska byggare om att allt inte måste vara så fruktansvärt seriöst eller byggas för att överleva ett världskrig :D Kämpa på!
 
  • Gilla
Bullmorsa och 9 till
  • Laddar…
Det känns nästan som att någon är ute efter att reta gallfeber på forummedlemmarna :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Får en känsla av kejsarens nya kläder, ingen vågar säga det som alla tänker. För ärligt talat Berkelius, det här har väl gått lite väl fort och blivit lite väl snett och fel?
 
  • Gilla
  • Älska
oobum och 8 till
  • Laddar…
Äsch, lite snett är också rakt!
 
  • Gilla
Berkelus
  • Laddar…
Berkelus
E Enannananna skrev:
Får en känsla av kejsarens nya kläder, ingen vågar säga det som alla tänker. För ärligt talat Berkelius, det här har väl gått lite väl fort och blivit lite väl snett och fel?
Äsch det är rustikt ju ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Myrstacken och 9 till
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
Uppdatering:

Har börjat att spika på fasaden nu, blev klar med ena kortsidan som har fönster på. En rolig sidnot om fönstret är att jag hittade detta i en gammal lada hos mina föräldrar, denna lada är byggt runt 1750 så fönstret kan vara rätt gammalt. Lite roligt att återanvända ändå.

Tillbaka till bygget, jag grundade med lite träolja och strök sedan på tjära. Blev i min åsikt väldigt passande till stugan. Imorgon ska jag försöka få på resten av fasaden och bygga ihop en dörr. Nästa steg blir sedan att få på läkten och plåttaket.

Isolering invändigt gör jag nog senare i sommar, kamin likaså.
Mysigt
 
  • Gilla
Olausson och 1 till
  • Laddar…
Berkelus Berkelus skrev:
En fråga: När sponten och underlagspappen är på, så ska ströläkt på och plåttaket skruvas på denna?

Men anledningen till att man inte skruvar plåttaket direkt i pappen är ju för att pappen ska vara hel, men man spikar ju ströläkten igenom pappen? Det här känns som en rätt elementär fråga men jag fattar inte riktigt?

Behöver jag bärläkt också för detta tror du?

Plåttaket blir följande: [länk]
Plåt är inte bra. Du vaknar när björnar drar klorna efter plåten.
 
Berkelus
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Plåt är inte bra. Du vaknar när björnar drar klorna efter plåten.
Väcker inte plåten mig så kommer jyckarna göra det :rofl:
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.